FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Jeg har bare testet NX 300h fra Lexus før, og det jeg kanskje savnet hos den, fant jeg her i RX450h, kommer tilbake til det.
I Norge er det mange som har en litt kronglete vei, til en båtplass, til en hytte eller til noen venner… dermed er det mange som har blitt glade i SUV med firehjulstrekk. Noen har ikke kronglete vei, men de liker godt å sette seg inn i en bil fremfor å sette seg ned i den, og velger SUV av den årsaken.
Den RX450h jeg testet heter Luxury ut fra utstyrsnivået den har, og i grillen ser man liggende spiler, i F Sport S er det mer diamantmønster i grillen, ellers er de to de best utstyrte variantene RX 450 kommer i. Litt underlig å kalle en så godt utstyrt bil som Comfort det «laveste utstyrsnivå», her begynner man på masse utstyr, også kan man via Excecutive få «alt utstyr».
De fleste luksus-SUV’er må du plusse på et par hundre tusen fra listen over ekstrautstyr for å få en ganske godt utstyrt variant av bilen, men hos Lexus er Luxury inkludert «alt». Du kan velge om du vil ha soltak eller ikke. Ellers er det bare valg som metallic lakk, vinterhjul og hengerfeste som kommer i tillegg til bilens pris, som i Luxury er kr 883 800.
Over her ser du 7-seteren, som er litt lenger, har 7 seter, og man ofrer da hengerfestet for flere seter, i Luxury 924 500. 7-seteren heter RX 450hL.
Startpris for Comfort RX450h er 719 900, Excecutive fra 760 900, F Sport fra 827 400 og F Sport S fra 892 100.
Forskjellene på de ulike utstyrsnivåene kan du se mer om på Lexus sine nettsider.
RX 450h er først og fremst superkomfortabel transport, med lavt støynivå, gode og pene materialvalg og stilig design.
Joda, den har 313 V6 bensinhester, og to elektromotorer som bringer deg fra 0-100 på 7,7 sekunder. Den har Sport+ som innstilling for fjærer/motor/girkasse, men etter min mening er det den heftige komforten som er RX 450h sin aller største fordel og styrke. Med denne kan du lett kjøre langt og lenger enn langt.
Jeg fikk låne bilen av Lexus Oslo fra en dag til neste, så jeg kjørte ikke lenger enn langt, selv om det hadde vært komfortabelt å gjøre det. Jeg hadde med meg Sanjay Kumar på turen, og han tok fine bilder og hjalp meg også med å filme litt:
Veldig hyggelig med gjest på test!
FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Lexus RX 450h har etter min mening lekre linjer, noe som gjør at jeg synes den kombinerer stilig med kul når det gjelder utseende.
FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Jeg fant ingen vinkel der jeg ikke likte bilens design, og det er jo noe som gjør at jeg lett liker en bil godt. Når den i tillegg leverer så til de grader på komfort ble vi ganske raskt gode venner.
Forsetene er meget komfortable, og joda, du kan justere setets lengde selv om det kanskje ikke er så veldig synlig som hos konkurrenter fra Tyskland. Du skal være noe snodig skrudd sammen om du ikke får til å sitte komfortabelt her, for setet kan justeres slik at det støtter der det skal.
Når du har funnet din optimale sittestilling kan du lagre den, det er etter min mening ganske essensielt når man har mange innstillingsmuligheter og andre skal kunne kjøre bilen.
FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Førermiljøet er preget av høy kvalitet på materialer som er brukt, mye skinn her, og det ser lekkert ut. I tillegg er det vektlagt at saker og ting faktisk fungerer som det skal, kanskje litt på bekostning av følelsen av at alt ser veldig nytt og oppfinnsomt ut.
For å ta ett eksempel på hva jeg mener, så kan du se spaken som titter frem på rattets høyre side, det er en spak for cruisekontroll som Lexus og Toyota har brukt i svært mange år, og etter min mening hadde den tålt litt fornyelse på designet. Den kule joysticken i midtkonsollen som lar deg bevege deg fritt på infotainmentskjermen er på en måte en del lysår nyere og freshere.
Noe jeg savnet på NX300 var det å enkelt komme frem til for eksempel justering av balanse/bass for lyden, det er strålende enkelt med joysticken her i RX450h. Ellers er ikke dette biler der man savner noe særlig.
Foran girspaken fant jeg en nydelig knapp på en varm dag, knappen for seteventilasjon. Litt lenger framme var det ladeplate for mobilen, særdeles nyttig for en litt surrete biltester som hadde klart å glemme ladekabel til mobilen hjemme. Da slapp jeg kjøpe ladekabel!
Deilig lydkvalitet fra Mark Levinson anlegget i bilen, her sier ørene stopp lenge før volumknappen og høyttalerne gjør det.
Til venstre for rattet er det en del knapper som man også er glad for at bilen har, som autolys, åpneknapp for bagasjeromsluken, automatisk fjærnlysknapp, rattvarmeknapp og kameraknapp for ryggekameraet.
Head-up displayet var faktisk så bra at det fungerte meget godt selv med polariserte solbriller på, det er relativt sjelden.
I armlenet har du 2xUSB og 12v tilkobling for det som skal lades. Aux har du også her. God plass til å legge det som trenger lading er det også.
Jeg får god plass i baksetet, selv når jeg setter meg bak meg selv. Yttersetene har mulighet for å justere ryggvinkelen sin elektrisk med knapp på siden av setet. God komfort også for passasjerer her bak.
Setevarme kan de bak justere selv, en 12v har de også om de må lade noe, må mer lades får de bruke det som er tilgjengelig av ladepunkter i midtarmlene foran.
Normalt sett er det nok et bagasjeromstrekk her, men det var ikke tilstede i testbilen på testdagen, her har man uansett plass til 539 liter bagasje, det må sies å være ganske romslig.
Det er mange detaljer i Lexus man kanskje ikke tenker på eller legger merke til, som for eksempel utformingen til dørenes nedre kant. Her får du ikke vann eller rusk og rask i dørterskelen på grunn av at bunnen av døren lukker seg tett.
FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Hva er den beste servicen du har opplevd tidligere som bileier?
Hva var det som gjorde at den servicen opplevdes så bra?
FOTO: Sanjay Kumar – Nordic.Media
Dersom du ikke har eid en Lexus før våger jeg å påstå at du ikke helt vet hvor bra god service kan oppleves, det er ikke uten grunn at Lexus vinner på kundetilfredshet i undersøkelser i år etter år. Jeg har jo bare vært innom som biltester, men har ingen problemer med å forstå at nivået på servicen her kan overgå det meste jeg selv har opplevd.
Er du på jakt etter en romslig luksus SUV, så husk at prisene Lexus operer med ikke skal påplusses et par hundre tusen, de er ferdig påplusset. Liker du nydelig komfort i en bil? Lavt støynivå? Heftig god service som bileier? Vel, da bør du jo teste en Lexus RX450 du også!
En hybrid, er en bil som lades fordi bilen er på kjøretur, altså av seg selv, og sørger for å bidra for å redusere forbruk av drivstoff og utslipp, uten at du trenger en eneste ladekabel. Jeg fikk ikke forbruket ned på 0,51 liter per mil, men kjørte heller ikke spesielt forsiktig… men på en såpass sterk bensinbil ble forbruket særdeles overkommelig uten at jeg egentlig prøvde på det selv.
Lekker i naturen og blant lekre bygninger!
Tusen takk til Lexus Oslo for lånet av RX 450h, en meget trivelig og komfortabel test-tur!