Test av Honda CR-V Hybrid Executive (mars 2019)

Honda CR-V Hybrid har nå kommet til forhandlerne her i Norge, og jeg tok turen til nye Mobile i Arendal for å teste den ut.

Dato 30.03.2019 @ 14:18

Dersom du sammenligner bilder fra da jeg testet Honda CR-V i november, så finner du ikke akkurat noen ekstreme forskjeller på bensinversjonen og hybridversjonen.

CR-V er fortsatt en stilig og romslig bil, men kjøreegenskapene påvirkes en tanke av hybridløsningen.

I filmen vil du kunne se/høre at hybridmotoren girer litt lett ned, selv i oppoverbakker jeg ikke normalt sett opplever at biler med automatkasse girer ned, det blir litt som forrige versjon av RAV4, med litt mye «mas» fra motoren uten at man merker noe spesielt mye på framdriften. Du trykkes ikke bakover i setet under akselerasjonen her. Sammenligner også CR-V litt med nye RAV4 som jeg nylig testet.

Bilens styrke er komfort, gode seter som kan justeres slik man ønsker og så kan man lagre posisjonen. Lyd-dempingen fra omverdenen synes jeg er fin, og når du setter deg inn her er det stort og lekkert. Får litt amerikanske vibber, fordi plassen er så rikelig.

Automatkassa i hybriden er noen knapper, og det fungerer svært bra. De er lett tilgjengelige, og lette å bruke, og føles mye mer moderne enn girspaken som ligner mye på det jeg så dengang jeg var student. Akkurat som designet i førermiljøet får en bedre helhet med automatgiret som knapper.

Det var en som ba meg om å sammenligne nye RAV4 med Honda CR-V hybrid, så det blir noen små tekster om det i denne testen her.
På Interiør er RAV4 røffere, mens CR-V er mer elegant. CR-V har en bredere følelse enn RAV4.


RAV4 har skikkelig head-up i frontruta, mens CR-V har en plastplate som kommer opp. RAV4 har kjøling i setet i sin toppmodell, det får du ikke til CR-V. RAV4 har også ladeplate til mobilen, her blir det USB.

I CR-V får du varme i hele rattet, mens RAV4 har varme kun i «holdesonen». Det er med andre ord noen forskjeller, men her handler det nok mest om smak og behag.

Over middels bra ryggekamera i CR-V, og generelt en fin infotainmentskjerm, men det er en touch-skjerm, med de gleder og utfordringer det gir. Den noe matte overflaten gjør at man ikke må tørke vekk fingermerker etter hver tur.

Bra med tilkoblingsmuligheter mellom forsetene. og lokket kan skyves over, så man ikke trenger å se på kablene der.

til venstre for rattet er det en del knapper det kan være kjekt å gjøre seg kjent med før man reiser med bilen, for en del av dem er litt sentrale, og jeg kan ikke si at jeg ser helt den logiske sammenhengen mellom dem.
Blir litt sånn; «og her setter vi resten av knappene». Alt fra varmetråder i frontruta til ESP og åpning av bakluka til justering av head-up-display.

Litt usikker på om jeg er kjempefan av «plastvegger» mellom instrumentene, eller at man må fikle med den pinnen for å velge om man skal se snittforbruk A eller B, det styrer jeg helst fra rattet.

Før jeg tar for meg baksetene, så tar vi litt priser her, levert i Arendal.

CR-V Hybrid 2WD starter på kr 418 800 for Comfort utstyrsnivå. Så er det kr 453 700 for Elegance, og kr 487 700 for Lifestyle.

CR-V Hybrid 4WD starter på kr 495 000 for en med Elegance utstyrsnivå, går du for Lifestyle starter den på 528 000, og toppmodellen Executive, som jeg testet, starter på kr 561 000.

Prismessig er dermed Honda CR-V Hybrid noe over nye RAV4 Hybrid.

Baksetene er også romslige i CR-V, og gulvklumpen i midten er så godt som flat her, noe som betyr mest om det er 3 som skal bruke baksetet.

Yttersetene bak har varme i de komfortable setene, så her kan man sitte bra enten det er en kald vinterdag eller ikke.

Kneplassen bakom meg selv er svært god, og bygger opp under det romslige inntrykket som man får inne i denne bilen.

Knevinkelen er også ganske ok, selv om sitteputens lengde er mer tilpasset folk med noe kortere ben enn meg.

Selv med skikkelig bustete sveis som vinden fikset hadde ikke håret noen sjanse til å nå opp til taket bak. Her er det også panorama soltak, noe man ser på taket som går «nedover» en bit foran hodet mitt.

2x USB for de som sitter bak, til å lade det man har med seg baki her. Spesielt kjekt på langturene.

Når det gjelder bakseter synes jeg det må være lov å definere det som uavgjort mellom RAV4 og CR-V. Tilbudet til de i baksetet er ganske så identisk mellom de to bilene.

Bagasjerommet i hybriden er 64 liter mindre enn i den som ikke er hybrid, men mesteparten av den plassen forsvinner «under gulvet» så i praktisk bruk merker du lite til at du nå «bare» har tilgang til 497 liter bagasjerom.

Hengerfeste kan du få til bilen, men den kan ikke trekke med seg mer enn 750kg. Dette er med andre ord ikke bilen campingfolket kjøper. Skal du bare kvitte deg med hageavfall og slikt funker det jo fint.

RAV4 vinner på bagasjeplass 580 liter, og hengervekt 1650kg i 4WD versjonen.

Fin bakkeklaring og 4WD, gjør det greit å komme seg til hytta med denne hybriden, men hvordan er egentlig forbruket?
Først som sist, jeg har ikke gjennomført en seriøs forbrukstest, men ut fra den kjøringen jeg foretok ser jeg at man skal kjøre litt tullete for å komme over 0,7 liter på mila, her har mange lekt seg med gasspedalen, som man jo gjerne gjør når man tester biler, og da lå snittet i kjørecomputeren på 0,7. Selv om snittet skulle komme ned til 0,65 så er det en del over RAV4 på forbruket.

Dersom noen vil sponse drivstoff kan jeg sikkert finne ut av dette mer eksakt, men uten eksakt test anslår jeg en forskjell på 0,1 liter på mila i favør RAV4.

Der RAV4 har gått for «røffere design» føler jeg Honda CR-V har valgt det mer elegant robuste. Dermed blir et valg mellom de to bilene et valg som handler mest om smak og behag.

Etter et par dager med CR-V hybrid er det komfortnivået som sitter igjen, for det er meget bra i en bil i denne prisklassen.
Romfølelsen er også noe som gjør at CR-V skiller seg positivt ut, for den er også meget god.

Takk til Mobile Arendal for lånet av nye Honda CR-V Hybrid!

 

 

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: