Test av Golf R stasjonsvogn (juli 2018)

Med 310hk og 400NM gir denne familiebilen med 605 liters bagasjeplass masse glede og nytte.

Dato 25.07.2018 @ 11:40

Golf R har en 2 liters bensinmotor med turbo, som gir deg 310hk og 400NM fra 2000 omdreininger. Sagt på en annen måte, en svært så morsom motor i en Golf når du velger Race på «modus-velgeren».

Comfortmodus er glimrende når du skal på langtur, da er bilen faktisk svært så komfortabel i fjæringer og i motorlyd.
I Racemodus blir alt hardere, mer kontant, og lyden fra potter og motor direkte moro, bare synd vi knapt kan kjøre i 100 i dette landet, for det tar bare 4,8 sekunder å komme seg dit.

Når du ser en Golf med 4 potter bakpå, så vet du at det ikke akkurat er en helt vanlig Golf som har kjørt forbi deg. Stylingen ellers må vel kunne defineres som relativt beskjeden, en R bak på venstre side, litt stæsj med R på bremsekalipperne, en R foran, litt mer stæsj på fronten, men helt klart beskjedent totalt sett.

Denne bilen passer meget godt for deg som ikke har noen som helst behov for ekstra oppmerksomhet om bilen du kjører, men som ikke har noe imot å prate litt med «kjennere» en gang i blant, de som vet hva som bor i en bil som dette. Hvermansen vil glatt overse deg så sant du ikke dundrer forbi dem i en tunnel. Det er forresten en ganske artig opplevelse med bilens fine lydbilde som forsterkes av tunnelformen.

Jeg har hørt om ei som kjørte fra Oslo til Sørlandet i Racemodus, og det kan nok oppleves noe slitsomt vil jeg tro, både med tanke på fjæringskomfort og lyd, for selv om det er moro, så er det nok best for de fleste normalt sammenskrudde mennesker i komfortmodus på langtur. De som er skrudd sammen med noen ekstra startplugger og turboer innabords flirer og gliser hele turen i Racemodus med denne bilen.

Jeg må få vist bilens bagasjerom først som sist, som med sine 605 liter med bagasjeplass er helt glimrende for en familie. I denne bilen hadde de et sikkerhetsnett bakom setene som man kan dra opp til taket når man har bagasje, koster kr 1900 ekstra, men burde etter min mening vært med som standard sikkerhetsutstyr. Bagasjeromsskjuler er normalt sett også bak her, selv om den ikke var der akkurat på min test-tur. Lasteluke til ski er det også dersom man ikke bruker midtsetet bak. Ellers er baksetet delt 60/40.
Er du ekstremt opptatt av å dra på henger er det nok lurest å velge en Golf med dieselmotor, de kan dra opp til 2000kg. Golf R har ikke noe oppgitt hengervekt i spesifikasjonene sine.

Noen tenker kanskje, «huff, nei, sprek bil, tenk så glatt det er i dette landet her når det er vinter!»
Vel, Golf R er utstyrt med 4Motion, så selv om jeg ikke fant noe snø i +28 grader i juli, så bør fremkommeligheten selv med sterk motor være ivaretatt på glatt føre når vinteren igjen dukker opp.

Førersetet er svært så komfortabelt, og det kan naturligvis velges i helt sort om man liker det best.

Skinn nappa carbon er ekstrautstyr, og koster 27 700, så det kan man jo naturligvis vurdere om man vil spandere, men komfortabelt og lekkert er det jo.

El-seter med minnefunksjon vrimler det ikke av i Golf, men det ville jeg prioritert, for det er utrolig deilig å kunne lagre sin favorittposisjon for setet, spesielt om det er flere som skal kjøre bilen. Og en ting du MÅ regne med når du har en bil som dette er at de du kjenner som bryr seg bittelitt om bil, svært gjerne vil teste bilen din, og endrer jo da på setets posisjon, naturlig nok. Tro meg, en funksjon du raskt savner om du ikke har den i en bil som dette.

I denne bilen var Active Info Display lagt til, dermed kan du endre visningen bakom rattet på flere vis. Skal vise litt mer med et par bilder til. Stor fin skjerm for infotainment, godt ratt med R-logo. DSG med 7 trinn, men du har også padler bakom rattet om du vil bestemme litt mer selv, for eksempel i Racemodus.

Med Active Info Display kan du velge om speedometer og turteller skal være store, som de er her, du trenger ikke ha kart mellom dem, du bestemmer helt selv hva som skal vises mellom der.

Med litt mindre turteller og speedometer får du naturlig nok vist mer av kartet mellom dem.
Man kan få bilen med mer analoge saker og ting her, men personlig synes jeg dette er med på å modernisere dashbordet ganske mye, og analogt føles fort ganske «gammelt» i forhold. Jeg tror man får tilbake kostnaden på kr 5500 den dagen bilen skal selges brukt.

Skjermen til infotainment er god, og med ryggekamera til kr 2200 får du god oversikt bakom bilen. Golf er ikke den mest uoversiktlige bilen, så man kan kanskje klare seg greit med de sensorer som følger med. En smakssak.

Jeg har undret meg litt over at ikke knappen med «RES» også har en +, altså «RES/+» på den knappen, og SET/- på knappen under. Disse knappene brukes til å justere hastigheten opp/ned når den adaptive cruisekontrollen er aktiv, men det må man liksom vite, for ingen symboler indikerer dette. Pussig i en ellers meget logisk bil. Ellers er dette en svært god adaptiv cruise, som jeg ble usedvanlig glad i da vi leaset en rimeligere versjon av Golf med 105hk diesel.

Mode-knappen til venstre for girspaken får fram menyen for å velge kjøremodus, svært nyttig i denne bilen der forskjellene på de ulike kjøremodus er stor. Det skyldes nok også at adaptivt understell er valgt fra lista over ekstrautstyr, virkelig verdt sine 10 100 kroner!

Vipp girspaken til høyre, fra Drive, når du vil bruke girpadlene bakpå rattet til å gire med. Det gjør Racemodus ekstra moro!

Baksetet er komfortabelt, jeg får plass til hodet mitt, men knærne har litt lite plass når jeg setter meg bakom «meg selv» i forsetet. En kortere sjåfør vil nok hjelpe på akkurat det «problemet», men ingen fare, det er ikke i baksetet jeg oppholder meg frivillig.

Krysser man av for panorama soltak på listen over ekstra utstyr, så får de som sitter bak en god del ekstra lys og romfølelse. Det koster 10 200.

Midtarmlenet i baksetet kan bli koppholder, for 1 eller 2 kopper/flasker, kan justeres og fikses til. Her ser man også at det er lasteluke for ski eller andre litt lange saker man skal ha med seg på tur.

Lading? Bak? Beklager, det klarte jeg ikke å finne, men du kan slå av luft eller justere hvor luft skal komme. Nesten litt underlig synes jeg at det ikke er «mer» bak her.

Startprisen for en Golf R er på kr 598 800 ferdig levert med lakk. På denne var det jo en del ekstrautstyr, slik at prisen på testbilen var kr 715 300. Det er jo en del penger, men her får man jo både praktisk bil og morsom bil for pengene.

Familiebil, komfortabel på langtur, morsom å virkelig kjøre på svingete vei.

Med forsiktig gassfot kan du fint komme under 0,7 i forbruk, men er du veldig glad i å bruke gasspedalen litt kraftig vil forbruket enkelt hoppe opp mot literen på mila.

Jeg kan anbefale en prøvetur med Golf R, enten du vil ha den som kombi eller som praktisk stasjonsvogn, med det er ikke noe moro å levere den tilbake, så vær obs på det, for den er ikke helt gratis.

Tusen takk til VW Møller Bil Oslo Vest for lånet av Golf R Stasjonsvogn!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: