Hva man tenker om utseendet til en bil kan jo være så forskjellig, det avhenger av den enkeltes smak og behag, men det er svært få som ikke har kommentert; «oi, den var stilig» eller «oi, den var lekker».
Det er ingen tvil om at Ford Explorer er en stor bil, omlag 5 cm mer enn 5 meter lang. Da har designerne gjort noe rett når noe så stort også oppfattes som veldig stilig.
Vi har fått låne en versjon av Ford Explorer som er laget før januar 2020, som dermed ikke har alt det utstyr som de som er produsert etter januar 2020 har.
Eksempelvis stor 10,1 tommer stående infotainmentskjerm, og massasje i forsetene med mer.
Når man leser tall som 457hk systemeffekt, 825NM, og 0-100 på 6 sekunder så kan man lett tenke seg at dette må være veldig sportslig.
Dette er etter vår subjektive mening ganske amerikansk på godt og vondt, og ja, du kommer kjapt opp i fart på motorveien, men det er en del egenskaper sportsbiler har som vi kanskje ikke føler er helt på plass hos Exploreren i forhold til å kunne kalle den en sportsbil.
Presise fjæringer; her er de nok noe mer duvende og amerikanske over ujevnheter, dermed får du ikke samme presise kontakt med underlaget som i sportsbiler.
Presis gassrespons; her tenker bilen seg litt om før den leverer alle krefter i Sportsmodus, og slipper du opp kommer gjerne litt ekstra etter du slipper opp.
Men for all del, så lenge du vet at dette er en diger SUV med 7-seter, og ikke er en sportsbil, men en sterk og kraftig SUV så er jo alt i skjønneste orden.
For meg som har vært noen turer i USA, og kjørt litt SUV der borte, så blir man jo nærmest nostalgisk av denne bilen, for den bringer tilbake minner fra gode turer over dammen.
Masse plass, mange koppholdere, de på seterad 2 har hele 6 koppholdere, et litt distansert forhold mellom fører og asfalt på en komfortabel måte, og massevis av oversikt.
I videoen over her får du se en ørliten omvisning av bilen, samt bli med på litt kjøring i Sportsmodus og litt kjøring i EV-modus.
Forsetene overrasker meg nesten litt med sin «enkelhet», her kan ikke sitteputen forlenges, noe jeg godt kunne tenke meg, og korsryggstøtten kan kun flyttes inn/ut og ikke opp/ned.
Men i versjonen som er laget etter januar 2020 er det med massasje i begge forsetene, så der er det mulig man kan justere mer på korsryggstøtten også. Vi gleder oss til å teste de setene!
Når det er sagt er det solide SUV-seter med varme og kjøling som vi regner med også gir bra komfort på langturen, selv om vi ikke kunne kjøre langt med denne.
Et meget godt ratt, som har mulighet for oppvarming på kalde dager. En liten girvrider som Ford nå har gått over til på de fleste av sine nye automatgir blir man raskt vant med.
På modeller produsert etter januar 2020 er infotainmentskjermen kraftig oppgradert fra den du ser på bildet over her, den har blitt stående og er på hele 12,3 tommer.
Et digert midtarmlene med masse plass oppi, og med ladeplate i forkant. I luka under klimaanlegget er det også 12V, USB og USB-C tilkoblinger for lading og Apple CarPlay.
I døra er det minneknapper, hele 3 ulike minner for førersetet og rattet som begge er elektriske, og som flytter på seg når du skal inn/ut av bilen.
Bakom girvrideren og det elektroniske håndbrekket finner du en del knapper og en vribryter som er ganske sentrale.
EV-knappen lar deg velge mellom ulike EV-modus som vi skal se litt nærmere på ganske snart.
Drive Mode vribryteren lar deg velge mellom ulike kjøreprogram.
Ford Explorer phev kan dra med seg 2 500kg bakom bilen, og EcoBoost bensinmotoren er en 3 liters V6 som har solid med krefter selv om batteriet skulle være tomt.
Så skal du trekke campingvogn, båt eller dobbel hestehenger er det et eget kjøreprogram for dette.
I kjøreprogrammet sport har du full fres på både bensinmotor og elmotor, alt for å få deg raskt opp i fart, og 0-100 går unna på 6 sekunder! Det er moro!
Jeg tror nok likevelikke de sportslige egenskapene er hovedårsaken til at folk velger å kjøpe en Explorer, det er nok mer plass, hengervekt, komfort og den tøffe totalpakka her som avgjør.
Når man trykker ned EV knappen bakom girvelgeren får man opp 4 ulike EV-modus.
Auto EV vil si at bilen selv bestemmer om den skal kjøre elektrisk eller med bensinmotoren, ut fra hva den mener gir best totaløkonomi for kjøringen. Kjekt på langtur.
EV nå slår av bensinmotoren og bilen kjører kun elektrisk, et modus vi naturlig nok valgte da vi skulle teste bilens elektriske rekkevidde, som vi ganske snart kommer til.
Rekkevidden for elektrisk kjøring etter WLTP-målestandarden er på 42 km.
EV-senere bruker du dersom du vet at du senere skal inn et bysentrum der det er ekstra avgift for de som ikke kjører elektrisk. Det er noe flere byer snakker om å innføre, men er ikke noe som er operativt enda.
Dersom slike gebyrsoner opprettes i bysentrum kan avgiftene bli ganske store om man ikke kjører elektrisk, og da kan man be bilen om å lade opp batteriene i god tid før man ankommer den aktuelle byen, slik at man kan få kjørt elektrisk der.
Dette er ikke en gunstig måte å lade batteriene på rent økonomisk, med mindre man skal gjennom en slik spesiell gebyrsone som mange byer i europa (og noen i Norge) planlegger å få på plass.
Da vi skulle teste den elektriske rekkevidden på Ford Explorer antok vi at vi kanskje ville klare omkring 40km dersom vi kjørte som vi bruker i vår faste testløype.
Vi tok grundig feil, for vi kom 52,2km elektrisk! Mer enn 10km over WLTP!! Det har vi aldri noensinne opplevd med noen bil før!
Vår faste løype starter i Grimstad ved ladepunktet på huset der jeg bor, slik at batteriet er 100% ladet ved oppstart. Så kjører vi Rv 420, også kalt gamle E18, til Sørlandsparken, og videre forbi Kjevik.
Dette er veier med 50/60 og 70 km/t, og det går noe opp og ned, og det er noen kryss/rundkjøringer som krever nedbremsing og akselerasjon.
Temperaturen på testdagen varierte mellom +19 og +20, tørr asfalt, og det var ikke alt for mye vind.
Vi merket oss at gjettometeret som skal fortelle gjenværende rekkevidde var særdeles «her og nå», og fikk dermed store variasjoner når det var oppoverbakke, nedoverbakke eller bremsing. Nesten litt slitsomt hvor mye den endra seg på turen, men vi mistenker sterke svingninger i det elektriske forbruk også.
Med tomt batteri testet vi cruisekontroll i 100 km/t fra IKEA til Grimstad, for å se på forbruket på en bestemt veistrekning i en gitt hastighet.
Snittforbruket ble da på 0,82 liter på mila. Ingen tvil om at oppoverbakker og akselerasjon er krevende for bilens forbruk.
Ford kan av og til finne på en del ting som vi undrer oss over, som baksetet på rad to, der yttersetene kan skyves i lengderetning, men midtsetet kan ikke skyves på. Alle 3 setene kan justere ryggvinkelen.
Noen mener at midtsetet kan vippes ut, men det testet ikke vi.
Ellers er plassen god, selv for voksne, om man ikke må ha setene helt fram da, da sliter jeg med kneplassen (se videoklipp). Ellers er kanskje seteputen noe kort for voksne om man skal sitte veldig lenge bak her, noe som er ganske normalt for bakseter.
I bakdøra finner man en ekstra koppholder, det kan jo være kjekt med 6 koppholdere for de i baksetet.
Jeg tror nesten ikke jeg har sett at de bak har en egen klimasone, men at de må «lete seg fram» med «kaldere/varmere» istedenfor å kunne be om en temperatur?!? Litt usikker på hvorfor man ikke kan få velge temperatur?
Varme i yttersetene er det også.
Åpner man ladelukene finner man et par USB-varianter til venstre, og en universal-plugg til høyre. Her bør de fleste klare å få ladet det som skal lades.
Veien til de to bakerste setene har en økende konglethetsfaktor med økt størrelse, så for meg som er noe stor var det en interessant øvelse å komme seg helt bakerst.
For folk som er av mer normal størrelse så er det naturligvis enklere å tusle baki her.
Hodet kommer ikke helt opp i taket, selv om det kanskje kan se sånn ut, så hodeplassen helt bakerst må man kunne definere som upåklagelig.
Sitteputen helt bakerst er hard, knevinkelen blir tullete spiss for meg, og leggen gnus godt inn i midtsetet som ikke kan justeres noe fram.
Kan voksne sitte bakerst? Ja
Vil jeg anbefale det? Nei – la de små (under 175cm lange) sitte bakerst, for de synes nok plassen der bak er helt konge!
Det var også meget stor forskjell på armlenet der bakerst, bra armlene på venstre side og en merksnodig åpning i armlenet på høyre side.
Noen som kan forklare meg denne åpningen? Egen koppholder er det naturligvis på begge sider.
De to bakerste setene legges ned elektrisk og heises opp elektrisk med knapper på høyre side i bagasjerommet. Selve hodestøtten må vippes opp manuelt, men legger seg ned automatisk når man senker setet igjen.
plassen til bagasje bakom 7 seter skal være på 330 liter.
Vi handla litt mat, og la et par pynteskilt på langs innover bagasjerommet med 5 seter i bruk.
Vi så på en av videoene til Ford at det skal være inntil 635 liter med bagasjeplass med 5 seter i bruk, men har ikke fått dette bekreftet en annen plass.
Legger man ned alle de 5 bakerste setene snakker vi 2 274 liter med plass.
Startprisen for Ford Explorer ble justert 11/5-2020, og har naturlig nok økt en god del med tanke på den svake norske krona.
ST-Line starter på kr 899 400, men da skal alt utstyr i bilen være inkludert. Metallic lakk kommer i tillegg.
Det finnes også en Platinum, men forskjellen handler om mer krom og pynt, og den starter på 916 400.
Ford Explorer plug in hybrid er det gunstig å lade, da kan du kjøre mye elektrisk og lite på bensin.
Samtidig er det nok en del som er glad i amerikanske biler som har lengtet etter at en Ford Explorer skulle bli oppnåelig prismessig her i Norge.
Ford sine ladeplugger er utstyrt med lys som indikerer hvor mye oppladet batteriene er, som du ser over her er batteriet på det laveste nivået.
Vi synes Ford Explorer ser kul ut, den har masse plass, og den kan kjøres elektrisk i hverdagen.
Kjørefølelsen gir oss gode USA-vibber, og komforten er meget god.
Skal man dra på tunge ting bakom bilen mistenker vi det også er komfortabelt, men det får vi heller ta i neste test når vi kan få lånt en bil fra Ford Norge.
Takk til Arendal Auto for lånet av Ford Explorer ST-Line phev!