Fiat sin Talento-familie er rett og slett usedvanlig fleksible, med flere lengder, tak med ulik høyde, innredning spesialdesignet for ulike former for håndtverk. Her kan man virkelig få skreddersydd bilen etter de behov man måtte ha.
L2H1 betyr at jeg testet bilen som ikke er kortest, men den lengste varianten på nesten 5,4 meter. Den korteste Talento er rett under 5 meter lang, og tilsvarer ofte lengde 2 hos de som tilbyr en enda kortere variant – ganske sentralt om du skal sammenligne priser, at du sjekker lengden på varebilen. H1 står for takhøyde 1, altså den lave takhøyden. Man kan også få den med høyere takhøyde.
Mer detaljer om Talento på Fiat sine nettsider.
Jeg spurte selgeren, Geir Steinar Svoren, om det faktisk var slik at det ikke var noe skadetrekk etter endt leasingperiode, og det stemte.
Noe som jo betyr at leasing av Fiat varebiler blir særdeles forutsigbart. Man kan også velge avtale med skadetrekk, dersom man ønsker lavere månedsbeløp på leasingavtalen.
Mer om dette kan du lese på RSA sine nettsider.
Velger du å kjøpe har du garanti i 5 år eller 200 000km.
Alle Fiat Talento leveres med en 1,6 liters diesel med manuell 6-trinns kasse, men du får den med 3 ulike antall hestekrefter.
Talento L1 får du med 95hk og 125hk, og taket er av det normale slaget, altså H1. Priser fra 252 900 eks. mva og 299 514 inkl. mva
Den lange L2 får du med 125hk og 145 hk og med tak H1 og H2. Priser fra 289 900 eks. mva og 345 173 inkl. mva
Jeg testet 125hk motoren, og synes den var meget hyggelig til bilen. Sprek vil jeg ikke definere den som, selv ikke som tom, men du kommer helt greit opp i farten du trenger på E18.
Med cruisekontroll er landeveisfrakt trivelig i 6. gir.
I en varebil er det mye som er «greit», som disse forsetene. De har en fin høyde, og kan også justeres i høyden. Fin vinkel for meg, men fant ingen justering av setevinkelen, så det kan jo være kjekt å ha testet.
Jeg er ikke liten, men følte det var fin plass til føreren i denne bilen.
Førermiljøet er fresha opp med pynt rundt luftdysene, stilig design for instrumentene bakom rattet, fin infotainmentskjerm.
Samtidig er det en robust følelse som hører hjemme i en varebil som jo ofte er en arbeidsbil som skal tåle masse.
Litt uvant at det ikke var bakspeil, men ettersom det ikke var bakruter skjønner jeg jo at det er tatt bort i denne bilen.
På listen over ekstrautstyr finner man både bakvinduer og bakspeil med ryggekamera.
Når du ikke har bakspeil setter du ekstra pris på store og gode sidespeil, her med todelt glass som gir fin utsikt ved rygging.
Ryggevarsler var bilen også utstyrt med. Solskjermen på passasjersiden var også utstyrt med et stort speil i forhold til blindsona på høyre side.
Ryddige og trivelige instrumenter, fint med tallene midt på så det er lett å se hastigheten man kjører i.
Også lett å se hastigheten Cruisekontrollen er stilt inn på litt lenger opp over hastighetstallene.
Infotainmentskjermen var fin å bruke, enkle menyer og lett å koble til telefon og bytte radiokanaler. Lyden har kanskje ikke all verdens kvalitet, men den er helt grei.
Klimaanlegget kan du stille inn som du vil selv, eller eventuelt bruke Autoknappen på temperaturvrideren.
Bakom rattet på høyre side har du mulighet til å styre volum og litt andre nyttige saker fra infotainmentskjermen som telefon og valg av kilde for musikk.
Det er også en + og en – over infotainmentskjermen til volumjustering.
Føreren har koppholder oppe på dashbordet på venstre side, men her har man også tenkt på at det av og til er tre i forsetet, og har gitt koppholder også til smalsetepassasjeren på midten.
Hanskerommet rommer veldig mange hansker, eller andre saker og ting det er nyttig å ha med seg i arbeidsbilen.
Forsetene sett fra passasjersiden, romslig med plass, og smalsetet på midten er igrunnen ikke så veldig smalt.
Med 3 seter foran har varebilen en nyttelast på 1168kg.
Du kan også trekke henger med bremser på opp til 2 tonn.
Ganske god plass under passasjersetene til å lagre saker og ting, og den røde saken vitner om gjennomlastingsluke.
Her er gjennomlastingsluka i setets fremkant åpnet, og det er også en luke baki lasterommet som gjør at du kan ha med deg et ekstra langt rør, eller planker eller noe annet som ikke er alt for digert i volum, men veldig langt inn i bilen.
Jeg har sett en annen løsning hos samarbeidsgjengen Citroën, Peugeot og Toyota i deres biler, men der er det jo ikke mulig å bruke passasjersetet om gjennomlastingsluka skal benyttes, det er mulig her hos Fiat Talento. Vil også tro at Opel Vivaro og Renault Trafic har en lignende løsning, ettersom det er et samarbeid på varebil mellom dem og Fiat.
Veldig grei plass foran til barnesete, og bra at det er luftig fram til hanskerommet, så ikke 5-åringen sparker i hanskerommet.
Dersom du skal frakte noen i barnesete er det viktig å slå av passasjer-airbagen. Lett tilgjengelig når døra på passasjersiden er åpen.
Bilen jeg testet hadde ikke så mye ekstrautstyr, men bak i lasterommet var det litt.
Skyvedør på venstre side, veldig kjekt å ha tilgang til varerommet fra begge sider dersom du ikke skal innrede varerommet med benker og hyller på den ene siden.
Kledning på vegger og gulv, veldig kjekt for enkel og problemfri inn- og utlasting.
Ekstra lys over bakdørene, noe jeg fant ut var veldig kjekt når det ble mørkt ute, og det er det jo til tider i dette landet vårt.
Med dette ekstrautstyret kommer totalprisen med mva opp i 364 000 levert i Arendal, men så bør man jo ta med noen vinterdekk kanskje?
Skikkelig godt lys fra ekstralyset over bakdørene på kvelden.
Langt og godt lasterom med mye plass i denne lange versjonen av Talento.
Jeg testet ut å plassere en del saker og ting i varerommet, for å se hvordan bilen oppførte seg med en del ekstra vekt.
Den var særdeles snill over fartshumper, når man sitter foran og lurer på hvordan det står til der bak er jo det behagelig.
Kom greit opp i fart på E18, selv med ekstra vekt baki, og i oppoverbakker føltes ikke motoren på 125hk for liten.
Testbilen hadde todelte bakdører, men den kan også leveres med toppmontert bakdør for de som vil ha «tak».
De todelte bakdørene kan åpnes mer enn 90 grader, noe som er kjekt om du skal rygge mot en rampe for inn-/utlasting eller noe slikt.
Testbilen hadde ikke ruter på sidedører eller bakdører, men det kan naturligvis bilen bestilles med.
Fiat Talento er en trivelig varebil, og prismessig kommer den også fint ut.
Holder du til på Sørlandet kan du jo svinge innom RSA Bil i Arendal.
Takk til RSA Bil Arendal for lånet av Fiat Talento.