Neida, det var ikke oss som sendte opp fyrverkeri for å feire denne bilen, selv om den nok kan være verdt en liten fest. Det var åpning av julegata i Grimstad som bilen fikk være med på som ordnet med fyrverkeriet.
Første gang vi testet bilens elektriske rekkevidde så kom vi 72km elektrisk i vår faste testrute for ladbare hybrider. Det var så langt at vi måtte nesten ta en test til, og da kom vi 72,6 kilometer elektrisk. Vi kan dermed våge å påstå at svært mange vil klare de dagligdagse kjørebehov elektrisk.
Du kan også kjøre elektrisk i hastigheter opp til 135 km/t, noe som bør holde i Norge med tanke på at man ikke skal kjøre over 110 her. I slike hastigheter kommer man ikke like mange km elektrisk altså, men det har vi ikke testet enda, kun en teoretisk påstand.
I videoen over får du bli med på «test 2» av rekkevidde, litt akselerasjonstest og du får i starten en liten omvisning i bilen.
…
Oppdatering 15/12-19 – test av forbruk når batteriet er tomt ved oppstart av langtur.
Som du kan se av videoen over ble snittforbruket på vår test-tur Grimstad-Tønsberg-Grimstad på 0,95 liter på mila.
Bilen genererte også 34,8 km med elektrisk kjøring på turen.
På grunn av steinras på E18 måtte trafikken gjennom Larvik, og på vei til Tønsberg gikk det ganske så greit, men på vei tilbake gikk køen saktegående.
Da jeg ankom Tønsberg lå beregnet forbruk på 0,96 liter på mila, så hvorfor gikk snittforbruket ned på vei tilbake gjennom køen?
Så lenge motoren her holdt seg under 10 (visningen oppe til høyre), så ser man av det blå feltet at bilen kjørte på generert elektrisitet. Dermed gjorde køen gjennom Larvik på vei hjem at snittforbruket sank til 0,95 liter på mila på turen totalt sett.
Kjører du mye på motorvei med 110 er det forholdsvis energikrevende for bilen, spesielt når veien ikke går nedover. Kjører du mest langt på lavere hastigheter kan du få et lavere snittforbruk.
…
Oppdatering 15/12-19 er over her. Under fortsetter opprinnelig test fra 7/12:
Vi fikk låne bilen et par ganger hos Bavaria Arendal for å få gjennomført alle våre tester. Og vi ble igrunnen bare mer og mer glade i denne bilen.
Testbilen bør kunne defineres som en særdeles godt utstyrt X5, for det er lagt på 313 300 fra grunnprisen uten levering når testbilens salgspris fremkommer.
Den ladbare hybriden er 65 000 billigere enn den nest billigste X5, 25d som har en 231hk dieselmotor. Det er ganske mye.
Den ladbare hybriden kan skilte med en tre liters rekkesekser som alene yter 286hk, og sammen med det elektriske systemet snakke vi hele 394hk i systemeffekt og 600NM. Det betyr at du må opp i M-versjoner av X5 for å komme deg raskere fra 0-100, den ladbare hybriden gjør den reisa unna på 5,6 sekunder på tross av sine 2 435kg + vekten av sjåføren.
Du savner ikke krefter her, for å si det slik.
BMW er meget gode på sine komfortseter, og denne testbilen hadde dette ekstrautstyret. Her kan du for eksempel justere på sideklemming og vinkel på øvre del av seterygg for å nevne noe som ikke er like vanlig å finne i andre seter.
Klarer du ikke å finne en god sitteposisjon her så er jeg ikke sikker på om du klarer det i noen annen bil heller.
Setene er etter min mening bedre enn de beste stolene de fleste folk jeg kjenner har i sin egen stue.
Ikke så mye revolusjonerende nytt i cokcpitens utseende, her er det naturlig nok gode materialer, testbilen hadde også en utvidet skinnpakke, så her må man lete litt for å finne områder som ikke er dekket av skinn eller metall eller glass. Du har gode skjermer, meget bra head-up display, godt ratt, rett og slett lett å trives.
BMW har nå også mulighet for systemer som «tar vare på deg», altså at du kan bli revitalisert om du kjører langt for eksempel.
Jeg kjørte ikke bilen på langtur, så skal ikke si noe om hvordan disse systemene hos BMW er i forhold til systemene hos Mercedes-Benz.
Under luken du ser framfor girspaken er det koppholdere, som i testbilen var utstyrt med mulighet for oppvarming eller avkjøling av det som befant seg i den.
Det blir også en stripe med lys nede i koppholderen som du ser om den er tom, blått for avkjøling og rødt for oppvarming.
Litt framfor koppholderne er det også en ladeplate, samt andre lademuligheter.
Girspak og joystick med glassdetaljer er igrunnen så lekkert at det anbefales. Man blir jo bare glad på kvelden når man ser den lysende X’en inni girspaken.
Nedenfor girspaken er det knapper for ulike kjøremodus. Knapp for å holde hastighet i bratte nedoverbakker og en bryter for å justere høyden på bilen.
Ryggekamera er også noe BMW er gode på, her viser den kameraet foran bilen, og 360 på høyre side av skjermen, og det finnes mange muligheter og visningsvalg.
Ser du knappen lengst til høyre i døra med bilde av et sete og tallet 2 på?
Trykker du inn denne kan du justere passasjersetet med førersetets knapper, ganske så genialt.
Baksetene er også gode, men laget for folk som ikke er så lange. Neida, det er faktisk ikke kneplass eller hodeplass jeg skal klage på, men det er en sittestilling som passer bedre for lavere folk enn for lenger folk som får en noe spiss knevinkel fordi sitteputen er plassert såpass langt ned.
Ellers er det fint at klossen i midten på gulvet er så lav som den er.
Når forsetet er stilt inn på meg selv har jeg helt greit med luft mellom knærne og forseteryggen.
Legg merke til festebraketten der man kan feste en skjerm eller en kleshenger eller noe annet lurt som BMW har i sitt universalfestearsenal.
Her er det også en mini-USB plugg, ganske smart å få den vekk fra gulvet.
Det er plenty med luft mellom mitt hode og taket, selv om det her er panoramasoltak som jo kan gi noen utfordringer på dette området i kantene.
Solgardin har man nedi døra, og kan dra den opp til de to festene oppe ved taket ved sidevinduet her bak.
Ikke alle biler som serverer 2 klimasoner bak, men baki X5 kan du få det. Varme i yttersetene bak var det også på testbilen.
De som trenger 12V plugg kan finne dette også, noe lenger ned.
Slik ser bagasjerommet ut når det er helt åpent, den nederste luka kan være lukket uten at det ødelegger for tilgangen til bagasjerommet.
Når den er lagt ned kan man se for seg at man kan sitte på den om man skal ta på seg skistøvler for eksempel.
slik ser det ut når nedre luke er lukket. Som du kanksje ser er det 2 knapper på nedre luke, en for å åpne nedre luke og en for å senke bilen.
500 liter opp til bakseteryggene, og under gulvet er også noen av de literne, men likevel 50 liter mindre under gulvet enn en vanlig X5 har.
Så kan man jo laste høyere enn bakseteryggene. Min opplevelse av bagasjeplassen var at den var meget god, og trenger du henger kan du dra opp til 2700kg med den ladbare hybriden.
På høyre side her ser du en rekke knapper og luker, en 12V luke, en knapp for hengerfeste, en krok til handleposer og en hendel til å legge ned baksetet til høyre.
Under gulvet er det plass til masse kjekt, som foreksempel bagasjenett om du vil fylle opp bagasjerommet over bakseteryggen, eller du vil legge ned baksetene og laste massevis baki bilen. Ganske praktisk at den gulvluka her holdes åpen for deg!
Dersom du skal få full glede av alle de fordeler denne bilen kan gi deg så bør du jo ha en lademulighet hjemme.
Da bør du jo lade hver «natt», slik at du har nok strøm til morgendagens kjøring.
Jeg tror flere vil se nytten av å lade når man får over 70 km elektrisk rekkevidde, kontra når man kanskje fikk 30km elektrisk rekkevidde før i verden.
Om du lader hver natt blir det ganske sjelden den 69 liter store bensintanken trenger påfyll.
Vi har ikke rukket å teste forbruk på bensinmotoren når batteriet er «brukt opp», det får vi ta en gang vi kan ha bilen enda lenger enn vi kunne nå.
Av de som er på jakt etter stor og romslig SUV til familien, og som ikke er helt klare for elbil riktig enda, så tror vi at mange vil kunne falle for den nye ladbare hybriden som BMW har levert her.
Jeg må innrømme at jeg fikk skikkelig lyst på denne X5’en her, nydelig komfort, bra med krefter, kan trekke opp til 2700kg hengervekt, xDrive, god plass til kone, 3 barn og bagasje + hundebur i bagasjerommet. Kan kjøres elektrisk i hverdagen, og på langturen gjør det ikke noe om de vi skal til ikke har lading. Pause kan vi ta når og hvor vi vil uavhengig om det er ladekø eller lader der eller ikke. Billigere X5 kan du heller ikke få tak i.
Ikke bare greit å levere tilbake biler som dette.
Kjære julenissen!
Jeg ønsker meg denne bilen til jul.
God Jul!
Hilsen Hans Vidar!
Takk til Bavaria Sør Arendal for lånet av BMW X5 xDrive 45e!