Utenpå en e-Tron Sportback legger man raskt merke til den lekre coupélinjen bak på bilen.
Vi luftet en lokal Sportback fra Gromstad Auto i Arendal allerede i april, og falt vel kanskje allerede dengang for bilens lekre linjer.
Men nå fikk vi en uke med en Edition One fra Audi Norge, og da må jeg rimelig raskt inn på setene som befant seg i akkurat denne bilen.
Valcona skinn i setene som kunne justeres etter alle kunstens regler.
Opp, ned, fram og tilbake, samt ryggvinkel er jo relativt obligatoriske for de fleste seter.
Midt i knappene til korsryggstøtta er det en egen knapp for utvidede seteinnstillinger som da dukker opp i infotainmentskjermen.
Her kan du justere klemmingen i sitteputen og i ryggen separat, så setet klemmer deg akkurat passe fast.
Du kan også justere sitteputens lengde i denne menyen, uten at det blir noe gap i sitteputen.
I tillegg var det også mange ulike massasjeprogram å velge mellom, samt innstillinger for massasjens intensitet.
Banking betyr ikke at du får bank altså, skjønte faktisk ikke det navnet helt etter å ha testa ut det massasjeprogrammet.
Når jeg sitter så vanvittig godt, har et godt ratt å holde i, gode instrumenter som jeg selv kan bestemme over utseendet på, god utsikt, god musikk og meget god kjørekomfort, ja da har jeg det så bra at jeg får lyst på bilen.
Det er nesten så jeg glemmer å undre meg over at det ikke er noe head-up display i denne pressebilen.
Det er svært uvant med de elektroniske sidespeilene når man har kjørt med vanlige speil så mye som jeg har, men man venner seg mer og mer til dem og deres noe lave plassering i dørene.
Presisjonsrygging var det siste som jeg klarte å bli komfortabel med i løpet av testuka.
Det er ikke vanskelig å se når man har en bil i blindsona i disse speilene, den lyse streken i framkant av speilet haddde jeg stor sans for.
I det bakre hjørnet blinker det også når du bruker blinklys, så man savner sånn sett ikke noe informasjon kontra et vanlig speil.
Ville jeg valgt kameraspeil dersom jeg skulle kjøpt bilen? Nei, jeg liker nok fortsatt best vanlige speil, fordi jeg føler jeg ser mer der, og kanskje også litt fordi jeg vet at de ikke slår seg av ved en teknisk svikt.
Jeg opplevde ingen teknisk svikt, men har jo lest på Facebook om de som har opplevd det, og akkurat det frister lite.
I instrumentene oppdaget jeg at navigasjonen kommer med det som kan betegnes som sentral informasjon i instrumentet til høyre som viser hastigheten. Stor sans for sånt!
Audi sitt prediktive system er avansert, men baserer seg i stor grad på korrekt navigasjonsinformasjon, og den stemmer ikke alltid.
Det systemet kan gjøre for deg er å endre hastighet på cruisekontrollen når du kommer inn i en annen fartsgrense enn du kom fra.
Kjører du i en 60-sone på cruisekontroll, og over i en 50-sone, så vil cruisekontrollen endre hastigheten den holder til 50 km/t.
Kommer du mot en rundkjøring vil den slippe opp gassen tidlig og du vil rulle inn mot rundkjøringen, og det bremses ned automatisk.
Kurveassistenten kan hjelpe deg å holde en behagelig hastighet gjennom svingene på svingete vei, som kanskje er lavere enn fartsgrensen, for så å øke opp til fartsgrensen når svingen er unnagjort.
Kjekke funksjoner så lenge navigasjonen er korrekt og oppdatert. Ikke så moro de gangene man opplever at bilen tror du er på vei inn på en rasteplass, når du ikke er det, eller en ny veistubb ikke har kommet inn på navigasjonen, og bilen tror det er 50 km/t og ikke 80 eller 110.
Det at man kan se bilen i 3D, og snurre på den for å se hva som befinner seg rundt bilen er ganske genialt i enkelte tilfeller, men er nok aller mest moro og kult.
God kvalitet på bildene man ser i ryggekameraet.
Nederst i førerdøra ser man minnefunksjon for setet, samt en høyttaler fra Bang & Olufsen, og det anlegget leverer meget god lyd.
Jeg har tidligere testet innstegsanlegget i e-Tron, og det er faktisk overraskende bra, så de som ikke er de største Hi-Fi entusiastene kan spare en del på å gå for standard anlegg i en e-Tron.
På rattet er det en knapp på høyre side som kan brukes til stemmestyring av ulike funksjoner, men fordi bilen har norsk språkversjon så får man ikke muligheten til å snakke engelsk med bilen.
Hos Mercedes-Benz kombinerer de norsk tekst i bilen med engelsk tale, så det undrer meg litt at Audi sammen med for eksempel VW og BMW ikke gjør det samme fram til norsk språkversjon blir tilgjengelig.
Baksetene er også komfortable i en e-Tron, og da spesielt yttersetene. Hvor mye komfort man har bak her henger litt sammen med hva slags ekstrautstyr man har krysset av for.
Det er store «utsparinger» i taket over yttersetene, så de som er 185cm bør få sitte i et yttersete bak.
Legg merke til at Sportbacken ikke har sikkerhetsfester for bagasjenett i taket slik som vanlig e-Tron har.
Det er ikke like mye luft over hodet mitt i en e-Tron Sportback som i en vanlig e-Tron, men det er luft over hodet mitt.
Jeg er 184cm høy, noen mener jeg er høy i overkroppen og jeg er langt fra tynn.
Kneplassen bakom meg selv i forsetet er også god, så her tør jeg påstå at voksne folk har bra plass i baksetene.
To klimasoner bak også i denne pressebilen, og setevarme for yttersetene. 2xUSB og 12V tilkobling for lading der bak.
Bagasjerommet har de samme mål som i en vanlig e-Tron, men ytterst kan man ikke laste like høyt i Sportbacken på grunn av den skrånende bakluka.
Dersom man ikke har reservehjul under gulvet i bagasjerommet blir det mye plass under gulvet i bagasjerommet også.
Til venstre ser man det avtagbare hengerfestet som man kan hekte på dersom man vil dra med seg inntil 1 800kg bak bilen.
Ettersom bilen veier 2 480kg må du ha spesiell hengerlapp for å kunne utnytte hele hengervekta.
Taklast kan du også ha på en e-Tron Sportback når man har rails på taket som begge testbilene hadde.
I videoklippet over her tar jeg opp noe jeg ville hatt på «min» e-Tron, og det er den sportslige luftfjæringen.
Noen lurte litt på om det gir lavere bakkeklaring, men det må jeg innrømme at jeg ikke målte.
Du skal imidlertid ha svært store krav til bakkeklaring for å ikke klare deg med denne her, og husk at den heves ytterligere opp om man velger offroad eller allroad på «Drive select».
En av styrkene til Audi e-Tron er ladehastighet, og når jeg skal kjøre langt, altså godt over 200 km så tar jeg helst et stopp for å tømme de tanker jeg har inni meg, fylle opp kaffekopp og da kan det fort gå 12-13 minutter.
På den tiden lader bilen opp omlag 30 kWt med strøm, og dermed har du masse strøm igjen når du kommer fram.
Det var noen som lurte veldig på ladekurven til e-Tron Sportback 55, så da stoppet jeg en tur innom IONITY på Kjerlingland på en langtur jeg hadde til Hovden for å teste litt forbruk.
Jeg har tidligere testet lading med en e-Tron 50 på samme ladested, og prosentvis følger disse to bilene hverandre tett, selv om da 55 fyller på mer strøm, og har mer kW hastighet på ladingen, så blir batteriet prosentvis like raskt fylt opp på 50 og 55.
En elbil lades godt over 90% hjemme, og da bør man ha en skikkelig ladeboks på veggen for å få mest mulig glede av elbilen.
Her lades bilen opp før en langtest fra Grimstad via Froland, Evje og opp til Hovden og Hovden Alpinsenter. På returen dro vi fra Evje og innom Kristiansand for å få en rundtur, og for å få testet ladingen på IONITY på Kjerlingland.
Hele kjøreturen foregår med cruisekontroll i fartsgrensen.
Vel framme på Hovden var snittforbruket på 20,5 kWt/100km og batteriet hadde 44% igjen av kapasiteten.
Det var over + 20 grader på hele turen, og bilen kjørte i Comfort modus med 21,5 grader på klimaanlegget.
I påska var det rundt +13 da jeg kjørte en vanlig e-Tron 55 opp til Hovden på samme vis, men da på vinterdekk, og den hadde et snittforbruk på 23,9kWt/100km og 30% igjen av batteriets kapasitet.
Satser på å få kjørt en test på sommerdekk en dag med over +20 grader med en vanlig e-Tron 55 for å finne litt mer ut om hvor mye av forskjellene som er der på grunn av karosseriformen.
Ettersom det var så mye futt igjen på batteriet dro jeg rett nedover mot Evje igjen uten å lade på Hovden.
Da vi kom til Evje hadde vi kjørt 377km, vi hadde 16% igjen på batteriet, og IONITY på Kjerlingland var 84km unna (på veien jeg ville kjøre fra Evje). Snittforbruket lå her på 18,6 kWt/100km.
Gjettometeret viste en rekkevidde på 64km, så da ladet jeg opp til 30% for å ha rikelig med strøm, og kom fram til IONITY Kjerlingland med 10% igjen.
Legger man sammen de 377km jeg hadde kjørt med de noe pessimistiske 64km i rekkevidde på gjettometeret gir det en rekkevidde på 441km på denne kjøreturen, noe som er litt over WLTP som varierer mellom 397km og 436km avhengig av utstyrsnivå.
Det bør jo nevnes at høyeste fartsgrense på turen er 80 km/t fram til man har passert Kristiansand og første avkjøring til Sørlandsparken. Der blir det først 90 km/t og så 100 km/t ved IKEA.
Ladekurven som du finner lenger oppe i testen ble altså laget her på IONITY Kjerlingland.
Laveste snittforbruk dukket opp litt etter Varoddbrua i Kristiansand, og var på 18,4 kWt/100km.
Snittforbruket for hele den 484,3 km lange turen landet på 18,8 kWt/100km. Og for de som digger batteriprosenter så hadde jeg 79% igjen da jeg kom hjem, så 6% ble brukt fra IONITY og hjem.
Ladestoppet på IONITY var med andre ord kun et stopp for å lage en ladekurve, jeg hadde nok strøm fra Evje til å komme helt hjem.
Er forbruket alltid lavt når det er varmt?
Neida, på turen fra Grimstad til Frysjaveien i Oslo er det jo mye 110 km/t, og jeg vet jo at alle speedometer har litt feilmargin, så de 272 kilometerne hadde en snittfart på 93 km/t.
Høy hastighet og spesielt kombinasjonen høy hastighet og oppoverbakker gjør sitt med forbruket, som landet på 24,8 kWt/100km på den siste turen vi hadde med bilen.
Men når det er kaldere er forbruket høyere, noe NAF også har funnet ut i sin store test av elbiler. Mykere vinterdekk må nok også ta litt av skylden på vinteren.
Jeg har ingen problemer med å forstå at e-Tron gjør det bra på statistikken over de mest registrerte biler i 2020.
Det er en komfortabel og lekker Coupé-SUV som tilfeldigvis går på strøm.
Mitt favoritt ekstrautstyr var setet, som rett og slett var helt nydelig, og så var det de sportslige luftfjæringene som økte morofaktoren på svingete vei betraktelig.
Takk til Audi Norge for lånet av en svært så deilig e-Tron Sportback 55 Edition One!