Batteriet er nå på 82 kWt brutto noe som skal gi bahjulsterkkeren en WLTP rekkevidde på hele 655 km, mens tallet for firehjulstrekkeren er oppgitt til 593 km. Testbilen har en del utstyr og har dermed en beregnet rekkevidde på 614 km. Ladehastigheten er øket til 205 kW. Long range Single motor utgaven som vi tester denne uken starter på 422 863 kroner, mens testbilen koster 593 825 kroner, da med vinterhjul og avgifter inkludert.
Testen ble gjort i Oktober-23, og per 12/12-23 koster samme bil det samme, men det er en del å spare på ferdig konfigurerte biler, dersom du skulle finne en som passer dine ønsker.
Polestar 2 er 4,606 meter lang og 1,891 meter bred. Egenvekten er på 2074 kg, og med en maks tillat totalvek på 2500 kg så har du 426 kg til folk og bagasje.
Akselavstanden er på 2,735 meter noe som er noen få cm lengre enn på Volvo XC40/C40 Recharge som er biler bygget på samme platform.
Ingen store endringer på eksteriøret, det eneste man kan se er introduksjonen av Polestar SmartZone i front. Sensorene er de samme i faceliften som i utgående modell, men Polestar velger nå å vise frem både visuelt og med skrift hva som skjuler seg hvor.
Smartzone panelet vil være synlig på alle modeller fra Polestar og er således et design-språk som vil være gjennomgående for hele flåten.
Testbilen er i fargen Thunder som koster 10 000 kroner ekstra. En lekker farge som skifter fra å være blåaktig til mer gråaktig, alt avhengig av lys og vær.
19″ felger og dekk er standard, mens man på testbilen har valgt å gå opp til 20″ til en verdi av 10 000 kroner. Dekkene er forøvrig i dimensjon 245-40/20.
Bilen er utstyrt med Plus pakken og Pilot pakken, som koster henholdsvis 40 000 kroner og 20 000 kroner. Plus pakken gir deg utstyr du veldig gjerne vil ha som Harman Kardon lydanlegg, panoramasoltak, elektrisk justerbare seter, varmepumpe, elektrisk bakluke med fotsensor m.m. Pilot pakken gir deg alle Polestars assistansesystemer samt adaptive pixel-led lys.
Noen vil nok mene at det er synd at alt utstyret ligger i pakker som drar bilprisen opp, men dette har nok en kostnadsreduserende effekt for produsentene og gjør samtidig kjøpsprosessen lett for deg som kunde. Riktignok mener vi at noe av utstyret her burde vært standard, med varmepumpen som det beste eksempelet.
Polestar har heldigvis tatt seg bry med å lage en frunk, som i dette tilfellet er stor nok til det den skal brukes til. Her har du plass til ladekabler og diverse sikkerhetsutstyr pluss en pose med spylervæske eller annet.
God pakning rundt frunken sørger for at det som ligger her holdes fritt for støv og vann.
Rammeløse sidespeil – en virkelig lekker detalj.
I videoen over kan du se mer av uken vår med Polestar 2 Long range Single motor, og hvordan det gikk med rekkevidden nå som de aller første kuldegradene har kommet til Sørlandet.
Fantastiske seter, her ser man tydelig opphavet som stammer fra Volvo. Setene her er oppgradert i deilig Nappa-skinn, et tilleggsutstyr som koster 40 000 kroner ekstra. De er oppvarmede og ventilerte og ser fantastiske ut. Noen vil nok spørre seg hvor bærekraftigheten er i å tilby ekte skinnseter, men Polestar poengterer at fabrikken skinnet kommer fra har de strengeste regler for dyrevelferd.
Setene er elektrisk justerbare, med minne på førersiden og du kan forlenge sitteputens lengde manuelt. ISOFIX er tilgjengelig på passasjersiden.
Polestar 2 har et meget lekkert førermiljø. Noen hevder nok at midtkonsollen er unaturlig stor og tar litt for mye plass, selvom jeg personlig ikke føler det. Ergonomi står høyt og Polestar treffer godt her. Lekre materialer og gode overflater stort sett over alt, selvom du finner skuffende dårlig plastkvalitet rundt høyrejusteringen av setebeltene og i nedre del av midtkonsollen.
Noe interiørbelysning hvor du kan velge intensitet, men ikke skifte farger. Kun èn koppholder, som forsvinner dersom du skyver armlenet frem. Du finner en koppholder til dersom du åpner armlenet, men hvem ønsker å kjøre bil uten å ha noe sted å hvile armen? Merkelig løsning.
Volvo-ratt med Polestar-logo. Lite, tykt og godt å holde i, med knapper som er lette å forstå. Volvo har kuttet ut pianolakken på rattene sine, Polestar burde absolutt gjøre det samme.
Oppvarmet i 3 nivåer og manuelt justerbart.
En flott 12,3″ skjerm foran rattet gir deg all den informasjonen du trenger. Estimert rekkevidde i kilometer og gjenværende batteriprosent er alltid tilgjengelig nede til høyre.
Ser flott ut med navigasjonen i midten, her kan man dog velge å ta det bort til fordel for større tall for fart og gjenværende rekkevidde.
Google automotive er innebygget i Polestar 2 noe som gjør at bilen kan styres med hjelp av Googles fantastiske taleassistent. Menyene er veldig enkle, du har store app-ikoner og stor skrift slik at vanskelig å trykke feil. Brukervennligheten er knallbra, har du brukt en smarttelefon så finner du fort frem her.
Skjermen oppleves rask og meget responsiv. Skjermen er forøvrig på 11″.
Google Maps er innebygget og fungerer som alltid godt. Logger du inn på Google-kontoen din så vil du her få opp alle favorittene dine samt dine siste søk.
Bilen viser estimert prosent ved ankomst og forvarmer batteriene dersom du legger inn en lader som destinasjon.
YouTube og en hel del spill og andre apper er tilgjengelig gjennom bilens skjerm noe som sørger for at eventuelle stopp blir litt hyggeligere.
En egen bål-app med tilhørende lyder fra et brennende og varmt bål er en hyggelig detalj, lurer på hvor Polestar har fått denne ideen fra…
Lekker girvelger med opplyst Polestar stjerne i midten. Pianolakken rundt skulle vi gjerne sett at hadde vært byttet ut mot noe annet. Når du har valgt Nappa-skinn som i denne bilen får du også de lekre hvite listene i ask på sidene her som ikke bare ser flotte ut, men også føles svært behagelige.
Foran girspaken har du et volumhjul og knapp for varme i frontrute og bakrute.
En trådløs ladeplate er tilgjengelig samt 2 USB-C utganger. Nytt er at du nå kan skru av den trådløse funksjonen gjennom bilens skjerm dersom ønskelig.
Baksetene oppleves ganske myke og behagelige. God støtte på overkroppen, og med 2 bak så oppleves plassen som helt grei. Dessverre ikke flatt gulv, faktisk så er det en solid hump i midten her som spiser opp mye plass dersom man må være 3 bak. ISOFIX på yttersetene som også er oppvarmede i 3 nivåer.
Godt armlene bak, med to gode koppholdere. Ingen egen klimasone, men du kan styre luftstrømmen gjennom to dyser. 2 USB-C uttak er tilgjengelig.
Hodeplassen bak er heller sparsommelig. Jeg er 178 cm og har ikke plass til mer enn en liten finger over hodet mitt, så her skal du med andre ord ikke være noe særlig over 180 cm før du må sitte med hodet på snei.
Bak meg selv så har jeg god plass til knærne. Polestar 2 har litt lengre akselavstand enn Volvo XC40 som er bygget på samme platform, så har du plass i en Volvo så får du fint plass her.
Føttene får så vidt plass under stolen foran noe som sørger for helt grei vinkel på knærne. Sitteputen er for meg akkurat lang nok til at jeg føler at jeg får god nok lårstøtte.
Som en del av Plus-pakken får du dette store flotte panoramataket som bidrar til fantastisk utsikt for baksetepassasjerene og lyser opp kupeen for alle og enhver. Ingen gardin som kan trekkes for her, litt synd for dem som ønsker det.
Lekker detalj med Polestar stjernen som lyser opp i forkant av taket.
I bagasjerommet har du plass til 407 liter med diverse. En klar fordel at man her har en skikkelig åpning og ikke bare en brevsprekk som hos hovedkonkurrent Tesla Model 3.
En stor fotsensor som nærmest går langs hele bilens bredde gjør at det er enkelt å åpne bagasjeluken med et lite spark.
Polestar har beholdt noen smarte detaljer fra Volvo, som denne bæreposeholderen.
En del plass under gulvet også, alltid kjekt å kunne legge vekk det man ikke bruker mest. Også noe plass ute i sidene.
Med baksetene felt ned har du 1097 liter tilgjengelig. Baksetene legges ned 40/60, men du har heldigvis en skiluke tilgjengelig. For å legge ned setene må du frem til nakkestøttene, ikke noen knapper i bagasjerommet med andre ord.
Gode og meget solide punkter for å sikre eventuell last er tilgjengelig.
Semi-elektrisk hengerfeste er tilleggsutstyr og koster 15 000 kroner. Du kan trekke 1500 kg med et maks kuletrykk på 90kg.
Landeveistesten vår ble kjørt i et nydelig og kaldt høstvær. Temperaturene lå mellom 0 og 10 grader, mest kaldt i skyggepartiene i starten av turen, mens det ble varmere nærme kysten. Tørt og fint, med tilnærmet ingen vind. Turen er som kjent på 205 kilometer, og starter og stopper på samme sted slik at man ikke skal ha noen ulempe med tanke på høydeforskjeller. Beregnet rekkevidde havnet på 539 km, noe som er et godt stykke under WLTP tallet på 655 km.
Vi kjører alltid testene våre i kjøremodus normal i fartsgrensen, og uten eco-innstillinger på klimaanlegget for at resultatene skal fremstå realistiske og oppnåelige for de fleste. De kalde temperaturene og den økte dekkstørrelsen skal nok ta en del av skylden her, men skulle gjerne sett at beregnet rekkevidde var noe nærmere de offisielle tallene.
50/50 testen vår inkluderer 50% motorveikjøring med fartsgrenser på 100 km/t. Siden testene stort sett blir kjørt samme dag så var det også her flotte værforhold, men da denne testen ble kjørt først og således også i de tidlige morgentimer så var det her temperaturer mellom -1 og 2 grader. Beregnet rekkevidde havnet her på 430 km, som jo er enda lengre unna WLTP tallet på denne bilen. At det er lavere enn landeveistesten er helt normalt med tanke på at man her også har motorvei, men det er allikevel et mye større avvik her enn hos mange andre.
Jeg hadde kjørt i en time før start, så både bil og drivverk var oppvarmet, så kan ikke legge skylden her. Noen batterier har lavere energitetthet og effektivitet dersom man er langt nede i prosentskalaen, men her startet begge testene med over 60%, slik at vi ikke kan legge skylden her heller.
Vi har også kjørt en hel del på motorvei og beregnet rekkevidde har her variert mellom 358 km og 407 km. Veldig våt motorvei er aldri bra for rekkevidden, men her kommer man relativt langt selv i høy hastighet.
Hadde oss en tur til Gardermoen, startet fra Risør med 100% og kom frem med 32%, så rekkevidden bør her være god nok for de aller, aller fleste.
Polestar 2 kan som tidligere nevnt ta imot 205 kW og Polestar oppgir 10-80 % på 28 minutter. Vi hadde kjørt mange timer på motorvei samt forvarmet batteriet via bilens navigasjon før vi plugget i på 10%. Etter 31 minutter hadde vi kommet til 80 %, og vi så 205 kW helt i starten av ladeøkten.
Vi brukte 29 minutter med Volvo XC40 Recharge med samme batteri, og de minuttene som skiller kan vi leve med, her kan det være forhold med laderen som avgjør tiden. Å lade over 80 % på en hurtiglader er bortkastet tid med en Polestar 2 da det går fryktelig tregt over 80 %.
Å dra på tur med Polestar 2 er meget behagelig. Sittekomforten er upåklagelig god, demperne er sportslige, men komforten er opprettholdt. Assistansesystemene fungerer svært godt og du har et fantastisk lys, her hjulpet av adaptive pixel lys. Støynivået er ikke blant de aller beste, for her slipper det inn en hel del lyd, mest hjulstøy, så her ville jeg ikke valgt 20″ som testbilen står på.
Lydanlegget spiller veldig bra og ergonomien og brukeropplevelsen er imponerende god.
Takk til Polestar Norge for utlån av Polestar 2 Long range Single motor. En bil som føles mye bedre med trekk på bakhjulene og som kommer langt nok for de aller fleste, godt hjulpet av nytt og større batteri. Den lader raskt, og byr på veldig god kjørekomfort.
Prisen er nok bilens største problem, for ikke å snakke om bilens argeste konkurrent, Tesla Model 3 – som er en god del billigere, men kanskje ikke byr på samme følelse av kvalitet og komfort som det man har her i Polestar 2.