Audi har kommet med ny versjon av sin A5, og først ute av de varianter som kommer er Coupé varianten. Den er linjelekker, men for de som ofte skal ha noen i baksetet så kommer det mer praktiske varianter av A5 med flere dører. Er det som regel bare folk i forsetet skal det godt gjøres å få et bedre design på bilen enn det Coupé varianten har.
Da jeg kom på besøk til Gromstad Auto hadde de akkurat fått bilen inn i butikken, men de var snille nok til å ta den ut derfra så jeg kunne få prøve den en liten tur.
Motoren var en 2 liters diesel med 190 hk og S tronic gir, en motor som passer bilen meget godt med mindre du har sterkt behov for veldig sportslige egenskaper. Den gjør bilen meget trivelig, men ikke vill akkurat. Startprisen er hyggelig på 478 800, men så spørs det da, hvor mye du krysser av for på ekstrautstyrslista. Denne bilen har mange kryss på den lista, og får da en pris på 741 790.
Stilig front på A5, det er rett og slett mye med designet på denne bilen som passer med definisjonen stilig.
Du kan lese mer om A5 Coupé på Audi sine nettsider.
For meg er det litt underlig at det finnes folk som ikke bryr seg noe som helst om hvordan bilen ser ut utenpå, jeg ville blitt glad hver dag om jeg kunne sette meg inn i en fin lekker bil når jeg skulle kjøre en plass! Hverdagsglede rett og slett.
Så var det ut på veien med A5, og Audi har fått dreisen på støtdemping. For noen få år siden var alt som het sport steinhardt og ubehagelig, nå er det ikke lenger mangel på komfort selv om man har følelse med underlaget. Gir luksusfølelse!
Kjøper du A5 coupé er det forsetene du egentlig bryr deg om, og de er gode! Bra med innstillingsmuligheter og støtte både her og der.
Du vet at du setter deg ned i denne bilen, og du kjøper den fordi du ønsker å sitte lavt og nære bakken. Grand Tourer gir sportsbilfølelser uten å være sportsbil. Når du lukker døra og skal ta på deg beltet får du hjelp med å hente beltet fram av lekre alu-armer.
A5 har fått den nye Virtual Cockpit, og mange andre nye detaljer i interiøret. Moderne, lekkert og meget god materialkvalitet. Smilet du får utenfor bilen fortsetter med andre ord på innsiden om du har litt sans for design og materialkvalitet.
Jeg liker best å styre Cruisekontrollen fra rattet, men når du først skal gjøre det fra en spak bak rattet er det jo bra at man kan se spaken slik at man tar de rette valg selv om man ikke er veldig kjent med bilen enda.
Automatgirspaken blir håndhviler for å bruke touchpadden som er på toppen av det runde valghjulet, den er god til å tolke min skrift i hvert fall, mye lettere og kjappere å søke etter personer du vil ringe, eller steder du vil at navigasjonen skal ta deg med til, uten at du trenger å ta øynene unødvendig mye vekk fra veien for å «finne» riktige bokstaver. Smart system som de fleste nye Audier har i en eller annen form.
Det er sikkert noen som er uenig med meg, men jeg har litt mer sansen for balanse i designet når det gjelder eksosrør. Nesten så det er litt greit å ikke være helt forelska i absolutt alt ved en bil. Men hvordan er det med bagasjeplass i en slik bil? Får golfbagen plass?
Ja, god plass til 2 store golfbager og traller om du vil, skiluke er det også. Barnevogn er ikke av interesse for de som kjøper denne bilen, men en god del av dem ha et design som gjør at de også ville fått plass. Bagasjeplass er det med andre ord rikelig av.
En liten designdetalj på bakluka som gjør at den fungerer litt som en spoiler, men ser alt annet enn «harry ut».
Bilen er fin i hvit, men jeg mistenker at den også er ganske «sjef» i svart, da kommer alu-detaljer litt mer til sin rett.
Stilig er den, uansett farge.
Trenger du en oppmuntring? Lenge siden du koste deg med deilig designdetaljer og gode kvalitetsmaterialer?
Når satt du sist i en bil du skulle ønske du kjørte ut av båten i Hirtshals og målet var Paris?
Ja, kan helt klart anbefale en prøvetur med nye Audi A5 Coupé! Og trenger du den med flere dører så kommer Sportbacken snart til en forhandler nær deg.
Takk til Gromstad Auto for lånet av Audi A5 Coupé!