Jeg har vært en liten tur med den nye Audi A4 Avant, en bil jeg synes er linjelekker og gjennomført stilig.
Svært mange biler har en glipe på panseret, men her er den lagt mye lenger ned til frontlyktens hjørne, og følger bilen helt bak. Bare ett eksempel på hva jeg mener med linjelekker.
Ikke så lett å fange i ett bilde hvor stilig designet er, det bør oppleves live!
A4 har slanka seg 120 kg, tilbyr mer plass innvendig og har fått redusert luftmotstand – er kanskje ikke noe man tenker så mye på når man ser bilen, men når du skal betale avgifter og drivstoff merker du litt mer til slikt. Bilen jeg testet hadde en 2 liters diesel med 190 hk og S-Tronic automat, og har en startpris på 464 300.
Rimeligste motorisering er en 2 liter diesel med 150 hk og manuelt gir, den kommer på 405 700 før du velger fra listen over ekstrautstyr.
Dersom du er glad i komfort, så kan jeg ikke anbefale S-line sportspakke med 19″ felger, det er kun for de som virkelig ønsker å kjenne underlaget bilen kjører på selv når bilen er i comfortmodus. Lekkert og sportslig, men jeg gleder meg til å prøve bilen med 17″ felger og et understell som ikke er et senket sportsunderstell.
S-line har fine og gode delskinn-seter, men det er verdt å merke seg at biler som dette har ganske mange setevalg! Så bruk litt tid til å finne det setevalget som passer deg best! Her i familien er det litt stor høydeforskjell mellom frua og meg selv, så el-seter med minne er veldig gunstig for oss. For andre er det totalt uvesentlig. Bruk likevel litt tid på å velge seter du trives med, for det bør du klare å finne i A4 sitt seteutvalg!
Interiøret i A4 er stilig, og materialkvaliteten er meget god. Skinn er komfortabelt skinn, aluminium er ekte aluminium. Rattet her er et 3-eket sportsratt i perforert skinn med kontrastsøm, altså ikke grunnmodellrattet. Det er en del ting her i interiøret vi må se litt nærmere på.
Det lave støynivået bør nevnes, her har Audi jobbet for å få det så lavt som mulig. Jeg har ingen db-måling, men dette er lavt støynivå! Test det du også!
Denne bilen har virtuell cockpit – der du selv kan bestemme hva du vil se bak rattet. Dette bestemmer du med en del knapper på rattet.
Disse 6 knappene og hjulet gir deg full kontroll over den virtuelle cockpiten. Jeg tror at det er direkte uklokt å velge bilen uten dette ekstrautstyret, for en A4 som ikke har dette vil svært fort virke veldig gammel i forhold. Tror dette ekstrautstyret kan få stor innvirkning på bruksverdien, spesielt om du ikke har det med.
Audi Matrix LED hovedlykter er et annet slikt sentralt ekstrautstyrsvalg. Her sørger bilen selv for optimal belysning uten at bilen blender dine medtrafikanter, og uten at du trenger å foreta deg noe annet enn å kjøre bilen. 360 kamera og adaptiv cruisekontroll ville jeg nok også anbefalt, for bilen jeg testet hadde ikke det, og det ødela litt av det ellers gode inntrykket av bilen. Fikk meg til å føle at den manglet noe som mange andre biler har.
Et lite videoklipp av virtuell cockpit, glemte å slå av radioen da jeg filmet, så det er litt musikk fra radioen på filmsnutten.
Det er knappen VIEW på rattet som får turteller og hastighetsviseren til å bli større.
Automatgirspaken er som i Audi Q7, stilig, og fungerer som håndhviler når du bruker menyhjulet litt lenger opp. Menyhjulet fungerer også som i Audi Q7, så du kan bruke toppen av hjulet som skriveplate når du skal bruke navigasjonen og søke etter destinasjon for eksempel, eller søke i telefonboka di.
Knappene fra 1-8 kan du selv velge hva skal foreta seg, for de kan du programmere – til å ringe noen, navigere et sted, slå på en radiokanal, eller en annen funksjon du ikke ønsker å gå inn i menysystemene for å finne.
Infotainmentsystemet er brukervennlig, med gode figurer så du lett skjønner hva slags innstillinger du holder på å gjøre noe med.
Også dette minner mye om Q7 sitt system.
Til våren 2016 blir det mulig å få A4 med samme «tilhenger-ryggeprogram» som Q7 har!
Under midtarmlenet kan du få «phonebox» som vil si induksjonslading og at telefonen tilkobles bilens antenne for enda bedre mottaksforhold for samtaler. Spørs om ikke neste iPhone kommer med induksjonslading, hvis ikke tror jeg andre merker overtar mobilmarkedet.
Noe jeg virkelig liker med Audi er materialkvalitet og design, og innvendig må jeg nesten vise bakspeilet, som er utrolig stilig og minimalistisk designet, som våre nye TV-skjermer, med minst mulig kant utenfor bildet. Når du justerer på det kjenner du at gode solide materialer har vært brukt for å lage bakspeilet. Prøv selv!!
Baksetet egner seg best for 2, på grunn av klossen i gulvet på midtplassen. Et kjent fenomen fra de fleste stasjonsvogner og sedaner.
De som har lest litt i bloggen min har oppdaget at jeg ofte sliter litt med høyden under taket i baksetet, men her gjør jeg altså ikke det!! Verdifulle cm Audi har hentet til de som må være i baksetet der altså!
Jeg synes bilens design er bra bak også, selv om jeg nok foretrekker at eksosrør lager litt mer balanse, og skal man ha to ser jeg helst at de er på hver sin side.
Sammenlignet med løsningen til for eksempel nye DS5 blir dette litt puslete rørløsning for min del.
Bilen jeg testet hadde el-bakluke, en boks på ekstrautstyrslisten jeg ville satt kryss på. Deilig hverdagskomfort!
Bagasjerommet har plass til 505 liter før du begynner å legge ned noen bakseter. Det kan utstyres med skinner og mange løsninger for bagasjen dersom det ønskes.
Nye Audi A4 er et eksklusivt valg for deg som setter stor pris på design og materialkvalitet, og har du før forelsket deg i 3 liter V6 diselen til Audi A4, så kommer Audi nå med en gledelig nyhet. De har beholdt dreiemoment og drag, men redusert antall hk, så du får den motoren 100 000 billigere enn på forrige A4!!!
Med Quattro og S-tronic automat starter 3 literen med 218hk nå på 577 900.
Her et bilde fra Audiforhandleren i Arendal, Gromstad Auto, som lånte meg den nye Audi A4 Avant. Takk for lånet!
De har kunnskapsrike selgere og en helt fantastisk servicesjef (har hatt en A6 Avant før, så har erfart servicen), så har ingen problemer med å anbefale kjøp av Audi her!
Andre som har testet nye Audi A4:
Hegnar.no
Broom
Autofil
BilNorge