Test av Audi A4 Allroad (juni 2016)

Her får du fremkommelighet, komfort og luksus fra Audi i en og samme bil.

Dato 17.06.2016 @ 13:32


Audi har kommet med en fornyet versjon av A4 Allroad, og jeg kan med en gang avsløre at det er en veldig god bil!
Midt oppi sensurering av 164 eksamener trengte jeg litt avkobling, og tok med meg bilen på tur i en litt utvidet lunsjpause. Det ble en svært god opplevelse!


Poenget med en Allroad var å få litt mer bakkeklaring, noe mer beskyttelse under bilen, og firehjulstrekk, slik at litt kronglete hytteveier kunne forseres uten å måtte ha en SUV. Samtidig skulle man få mer personbilkomfort på vanlig vei. Noen har kanskje også valgt Allroad på grunn av at utseendet er litt tøffere enn på en standard A4.

A4 Allroad starter på 522 500 for en 2 liters diesel med 163 hk, legger du på 15 400 får du den med 2 liters diesel med 190 hk. Jeg testet en 3 liters diesel med 218 hester med en del ekstra utstyr som Gromstad Auto har spesialtilbud på fram til 25/6-16 der du kan spare 40 000, grunnprisen er normalt 596 000, mens versjonen med ekstra utstyr på tilbud ligger på 586 140. 3 literen kan du også få med 272 hk, men da kommer startprisen opp i 710 900.
Bensin finnes også 2 liters TFSI med 252 hk til en startpris på 634 600.
Er du helt avhengig av manuell giring må du nok se deg om etter en annen bil, for her er S-Tronic girkasse standardutstyr!


Materialkvalitet og kvalitetsfølelse er noe Audi er svært dyktige på, bare pass på å velge det slik du selv vil ha det, for hos Audi er valgmulighetene mange!
Førerstolen er meget behagelig, og denne spotsstolen var elektrisk justerbar med minnefunksjon, og hadde ekstra lårstøtte.

Når det gjelder mange valgmuligheter så gir det en relativt lang ekstrautstyrsliste, med mye som kan friste.
Ettersom enkelte valg gjør noen andre valg obligatoriske, og noen valg umulige anbefaler jeg litt hjelp fra en selger i den prosessen der.
Ellers er det jo enkelte av oss som synes det er moro å «sette sammen» utstyret selv på nett, og en slik mulighet har du naturligvis også hos Audi.


Førermiljøet er ergonomisk behagelig, godt å ta på, og gjennomtenkt på tysk vis. Foran rattet ser du kanskje (selv om bildet ikke har veldig god kvalitet) at det ikke er helt tradisjonelt speedometer, men det som Audi kaller «Virtual Cockpit». Er det 1 ting du bør sørge for at bilen din får med seg er det dette, for uten vil bilen fort føles veldig mye eldre enn den egentlig er. (kommer et lite videoklipp når Mac’en min kommer tilbake fra service).


Dersom du ikke klarer å trives i dette førermiljøet her har du noen preferanser som jeg ikke helt skjønner meg på.
Og det mest magiske opplever du når du kjører bilen, for den kombinerer med sitt «Audi drive Select» ekstrem kjørekomfort på langturen, kombinert med mer sportslige egenskaper om du kjører alene på litt svingete vei. Jeg har kjørt en del biler, men kan vel ikke komme på noen som takler begge deler så bra! Sier ikke at det ikke finnes flere med lignende egenskaper, for jeg har jo ikke kjørt alt enda.


Minneknapper for elektrisk sete, justering av speil og vinduer, og elektrisk baklukeåpner i førerdøra.
Har sansen for kombinasjonen skinn, alcantara og metall.


Baksetet er vel egentlig optimalisert for 2, men man kan ha 3 der. Den som blir henvist til midtplassen får en relativt stor «gulvkloss» som man må ha bena på sidene av, noe som neppe gir komfort på langtur. Om dette defineres som en svakhet eller ikke kommer jo helt an på bruken, har man ikke 3 barn baki der rimelig ofte spiller ikke dette noen som helst rolle.


Audi deler tydeligvis ikke mitt syn på at en bil blir noe mer balansert og symmetrisk med et eksosrør på hver side der bak, men sånn rent bortsett fra det er det en fin bil også der bak, og det er ikke feil å ta den med litt nærmere naturen enn det du kanskje hadde gjort med en standard stasjonsvogn.


Helt greit bagasjerom, med plass det er enkelt å utnytte. Elektrisk bakluke er noe jeg har sansen for, og det er noe en del ikke har sansen for.
Fordelen med Audi er at du kan velge selv hva du vil og ikke vil ha av slikt utstyr.


Jeg kan virkelig anbefale en prøvetur med Audi A4 Allroad, men kanskje ikke om du vet at du ikke har råd til den, for da blir det så ekstra kjipt å måtte levere nøklene fra seg. Er det et snev av realisme i et kjøp, så prøv!


Det er utbygging på gang på Gromstad Auto i Arendal, men det er åpent der altså! Bare å ta turen innom!
Noe som er veldig gunstig her er den gode kunnskap selgerne har om bilene, utstyret man kan få til bilene, hva som er lurt og hva man kan droppe. Bare å spørre dem om hjelp!

Andre som har testet nye A4 Allroad:
Hegnar
Broom
VG

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: