Torsdag 21/8 fikk Hans Vidar en kort liten prøvetur med Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC på landeveiene ved Rudskogen Motorsportsenter.
I løpet av svært få minutter var det lett å fastslå at Mercedes-Benz sin nye plattform er noe annet når det kommer til kjøreglede, som den heldigvis har masse av. Komforten er også på plass, og bremsefølelsen var svært god. Summen av dette gjør at CLA er en meget kjøreglad elbil som det skal bli svært hyggelig å få bli langt bedre kjent med.
I videoklippet ovenfor får du se bilen med litt levende bilder, og bli litt med på den meget korte prøveturen.
Det er noen forskjeller på den bakhjulsdrevne CLA 250+ og den firehjulsdrevne CLA 350 4MATIC som vi skal ta for oss. Det var som du allerede har skjønt ut fra bilder, overskrift og videoklipp CLA 350 4MATIC vi fikk ta med ut på landeveiene.
En sterk og trivelig motorisering med krefter i overflod, og på 0,2 sekunder kan motoren fremme kuttes ut slik at man kommer så langt som mulig med denne elbilen.
CLA 350 4MATIC har 354hk, 515NM, 0-100 km/t på 4,9 sekunder, WLTP fra 672km-771km og en startpris på kr 599 900 som inkluderer en del utstyr, som vi skal vise snart.
CLA 250+ har 272hk, 335NM, 0-100 km/t på 6,7 sekunder, WLTP-rekkevidde fra 694km – 792km og en startpris på kr 549 900 (intro-kampanje, normalpris fra kr 572 900).
Selv om vi fikk prisene på Mercedes-Benz CLA, så fikk vi ikke noe mer detaljert informasjon om salgsstart, annet at det vil skje en eller annen gang i høst.
I filmklippet ser du en hvit bil som «kun» har standardutstyr, og ikke noen AMG-pakke. Det betyr for eksempel seter med manuell justering. De vi fikk kjøre hadde AMG-pakke, noe som påvirker rattets utseende, bilens utseende og seter for å nevne noe.
Likevel er det spesielt å finne hengerfeste som standardutstyr, der 250+ kan trekke med seg inntil 1 500kg og 350 4MATIC kan trekke med seg 1 800kg på hengerfestet som er del-elektrisk.
Jeg tror det er lurt at den opplyste stjernegrillen er standardutstyr, for det kommer til å bli som en reklame for CLA når de kommer ut på veiene og det ikke er lyst ute, eller i parkeringshus og tunneller.
Slik ser bilen ut når den ikke har utvendig AMG-pakke, som vil si den versjonen som starter på kr 599 900 når man velger 350 4MATIC.
Her er setene som da har manuell instilling og stoff i midten istedenfor noe som minner mer om Alcantara som AMG-utgaven har.
Her er AMG-setene, og om det er alcantara eller en syntetisk variant som ligner på alcantara har jeg gitt opp å forstå meg på, men behagelige seter å sitte i er det. Justerbar lengde på sittepute, elektrisk justering og justering av vinkel for sittepute med knapper i døra.
Ikke AMG sitt førermiljø, her er det da et annet design på rattet, og dette er neppe slik som det endelige rattet blir seende ut, for AMG-rattet skulle få noen vippebrytere og rullebrytere istedenfor touchpanel i rattet, og da skjer antagelig noe lignende her.
I AMG-utgaven ser vi røde sømmer, AMG-ratt og AMG-seter og AMG dekor i matter samt mer sportslige pedaler. Som nevnt er dette rattet annerledes enn det kundebilene vil få når de leveres ut til våren.
I AMG-rattet som skal komme ser man en vippebryter oppe til venstre og en rullebryter oppe til høyre på rattet, men selve kontruksjonen av den delen av rattet man holder i er ganske lik til rattet vi fikk prøve, og AMG-rattet var meget godt å holde i.
Så glad som jeg er i utstyr hadde jeg fort gått på en Premium Pakke Plus til kr 58 160, AMG-Line til kr 43 040 og 360 kamera til kr 8 000… og da hadde «min» Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC havna på kr 709 000 + lakk + vinterhjul… Ikke akkurat gratis om man kan si det slik.
Personlig synes jeg kanskje at førermiljøet blir noe mye preget av diger skjerm over hele dashbordet… men når man kommer ut på veien og får kjenne på de gode kjøreegenskapene er slike bagateller raskt glemt.
En annen mening jeg har om designet i menyene er at Mercedes-Benz går mer og mer vekk fra egendesignet og lekkert til mobildesignet og firkantet, for meg drar det ned opplevelsen av luksus en del, for menyer som dette kan jeg like gjerne få servert fra en Changan Deepal til halve prisen, og den er et stykke unna å være eksklusiv på ekte.
Upåklagelig kvalitet på ryggekameraet, og her er det som du sikkert skjønner lagt på 360-kamera, noe man da må betale ekstra for hos Mercedes-Benz, mens det er svært så inkludert hos alle konkurrenter fra Kina.
I videoklippet får du se meg sitte i baksetene, og jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og selv om knærne har helt ok plass er det ikke like god plass til hodet. De som skal ha lange folk bak gleder seg til Shooting Brake som kommer våren 2026, for der er det mer hodeplass i baksetet og et langt mer praktisk bagasjerom.
Selve bagasjeromsåpningen på 40cm er det ikke alle som kan leve godt med, og de gleder seg nok til Shooting Brake kommer. Men de som ikke har barnevogn eller hundebur kan saktens takle dette bagasjerommet.
Dybden er på solide 103cm, og maks bredde er på 144cm. Smaleste bredde er på 99cm, og høyden der inne glemte jeg å måle i farten.
Bilens egenvekt (testbilen) var 2 120kg, og tillatt totalvekt er 2 575kg, noe som gir 455kg til folk og bagasje, eller om du er mer glad i nyttelast fordi sjåføren i din bil veier 75kg, så er nyttelasta på 380kg.
Baksetet er tre-delt 40/20/40. Volumet i bagassjerommet er på 401 liter, men man har også en stor frunk i CLA.
Sekken min blir litt liten i frunken som rommer 101 liter.
Mercedes-Benz CLA bygger på en helt ny MMA-plattform for Mercedes-Benz, og det lover veldig godt for de kommende modellene på denne plattformen at den er så godt laget og gjennomtestet, og at man får tilbake kjøregleden også i elektriske biler fra Mercedes-Benz.
800V batteriteknologi gir lading fra 10% til 80% på 22 minutter og da har man et 85kWt stort batteri (netto). På et eller annet senere tidspunkt skal CLA komme med et batteri på 58,4kWt for de som ønsker seg en rimeligere CLA med litt kortere rekkevidde.
Vi gleder oss veldig til det blir mulig å ta med Mercedes-Benz CLA på en vanlig ukestest, for de 45 minuttene vi fikk bakom rattet fikk vi veldig mye mersmak av.
Nye CLA er helt klart en deilig elbil, selv om den ikke er blant de billigste der ute, så er den rågod på rekkevidde, kjøreglede, komfort og rask lading, og jeg er ganske sikker på at det er en del som vil ha en CLA våren 2026.