Smart hiver seg inn i familiebilkampen med Smart #5 (aug 2025)

Med 800V batteriteknologi, lynrask lading, WLTP på 540km, AWD, god innvendig plass og Brabus fra kr 499 900 er det liten tvil om at Smart #5, som er søsken med Zeekr 7X, er et skikkelig familiebil-kupp.

Dato 25.08.2025 @ 22:42

Smart klinker til med noen priser som vi på ingen måte er vant med fra den kanten. Smart #5 er også teknologisk overlegen både #1 og #3 som er på markedet fra før, så disse har også fått helt nye priser.

Smart #5 kan du få i utstyrsnivå Pulse fra kr 469 900, og topputstyrte Brabus fra kr 499 900 – begge har AWD, samme 100kWt store batteri med 540km WLTP-rekkevidde og lading fra 10% til 80% på 18 minutter om du finner en lader som er kjapp nok. V2L har du også her.

 

 

Helt nye priser også på Smart #1 og Smart #3:

Smart #1 Pulse – nå fra kr 349 900

Smart #1 Brabus – nå fra kr 379 900 – en meget god konkurrent til Volvo EX30 for eksempel, og langt mer anvendelig.

Smart #3 Pulse – nå fra kr 359 900

Smart #3 Brabus – nå fra kr 389 900

 

Smart #5 Brabus har 475kW/646hk/710NM, og om du aldri før har forsøkt deg på slike krefter i en elbil så kan jeg fortelle at det er ganske vilt i en romslig familiebil som veier 2 378kg. Du kan ferdes fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder!

Både Brabus og Pulse har AWD, noe som gjør dem ekstra aktuelle for AWD-landet Norge.

 

 

Dersom du går for utstyrsnivå Pulse går du glipp av en del utstyr som LED-Matrix lys, Brabus kjøremodus, du har 1 ladeplate og ikke 2 ladeplater, Sennheiser lydsystem med 20 høyttalere, ventilasjon i forsetene og varme i baksetene bare for å nevne noe.

Du får også 432kW/588hk/643NM og det tar 4,9 sekunder å komme seg fra 0-100 km/t.

 

Alt er mer avdempet i Pulse designet i forhold til Brabus designet.

 

Røde setebelter, Rød Brabus-B i nakkestøttene, røde sømmer og røde pyntelister i interiøret til Brabusutgaven av Smart #5. Her er det også ventilasjon i forsetene.

 

Selv om Pulse har noe mindre utstyr, og noe mindre krefter, så tror jeg nok at en del som ikke er så gira på røde sømmer og delskinn/alcantara seter eller et vilt stereoanlegg kanskje går for den mer fornuftige Pulse likevel.

Det er ihvertfall drøyt mye elbil for pengene fra kr 469 900, og den er mer enn frisk nok for de fleste.

 

Jeg hadde utvilsomt gått for Brabus, og faktisk ikke på grunn av de ekstra kreftene den har, men på grunn av ventilerte forseter, head-up display og Sennheiser lydanlegget. Ja, jeg innrømmer det, jeg er veldig glad i utstyr i bil.

 

Som du kanskje kan se på bildet over her er det et gedigent glasstak, men dette har heldigvis en skjerm som kan trekkes for, noe du kan se i videoklippet. Der kan du også se at jeg får fin plass i baksetet selv om jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang.

 

Her er bagasjerommet med gulvet i nedre posisjon, bredden der nede er på 98cm og høyden opp til bagasjeromsskjuleren blir 56cm, med gulvet i øvre posisjon blir smaleste bredde 103cm, og bredeste bredde der du ser nettet var 121cm, dybden er 91,5cm på det dypeste på midten, og 89cm dybde ute ved kanten. Med gulvet oppe var det 45cm opp til seteryggens topp, og 74cm opp til taket.

 

Testbilens nyttelast er på 427kg, noe som betyr at man har 502kg til folk og bagasje i denne bilen.

 

Frunken ser du på videoen, og den er på 47 liter.

 

Man kan bestille hengerfeste til Brabus #5 for omlag kr 17 000, og det er da av den helelektriske sorten. Du kan trekke med deg inntil 1 600kg.

 

Vi var to i bilen, og rakk å kjøre til grensa mot Halden kommune før vi måtte snu, bytte sjåfør og dra tilbake til Rudskogen Motorsportsenter. Smart #5 ligger meget godt på veien, noe de som har kjørt Zeekr 7X skjønner, for Geely legger mye jobb i plattformene som bilene deres er laget på. Selv om Smart #5 er svært sportslig og frisk evner den også å levere meget god komfort når du er på familietur, så kan du svinge innom Rudskogen med den og kose deg med banekjøring med samme bilen.

 

Jeg stusset noe på at passasjeren kunne se film og spille spill mens bilen kjørte, for skjermen var på ingen måte skjult for sjåføren.

Jeg fant heller ikke fester for sikkerhetsnett for bagasjen bakom forsetene, noe du kan se i videoklippet.

Ellers var det lite å stusse på annet enn at man kan få en Smart #5 Brabus fra kr 499 900, for det oppleves unektelig som et kupp.

 

Litt lyd ble testet, og den var god, og litt stilig med senterhøyttaleren som hevet seg opp fra dashbordet.

 

Smart #5 er veldig langt unna de små bilene Smart ble kjent for, dette er en romslig familiebil med 4,695 meter lengde, 1,705 meter høyde og med sidespeil snakker vi 2,169 meter bredde.

 

Det er foreløpig bare 6 forhandlere som selger Smart i Norge, men med de heftige prisene som ble klare 25/8 kan man ikke utelukke at flere forhandlere «melder seg på» etterhvert. Du finner forhandler i Lørenskog, Lier, Sarpsborg, Rogaland, Åsane og Trondheim.

Salgsstart for Smart #5 er tirsdag 26/8.

Vi gleder oss til å få en skikkelig test av Smart #5 Brabus, for denne timen med bilen gikk så alt for fort!

Annonse