Skoda Kodiaq var på en snarvisitt innom Gromstad Motor Stoa i dag, så da tok jeg en snartur innom for å hilse på den.
OPPDATERT 5/4-17: Les min test av Skoda Kodiaq
Den lille stunden jeg var innom må jeg si at interessen var stor, og det kan jeg forstå. Lurer på hva VW Tiguan selgere tenker nå, for jeg synes Kodiaq hadde stiligere design enn Tiguan. Tiguan kan du få med mer luksusutstyr, og i mindre versjon for de som ønsker det.
Kodiaq får du kun i stor størrelse, ca 4,7 meter lang, men du må ikke ha 7 seter om du ikke ønsker det, denne hadde 5 seter.
Gode forseter, som du kan få elektrisk justerbare med minne, som her i denne bilen.
Det sterke slektskapet til VW kommer rimelig greit fram i førermiljøet, uten at det trenger å være noe negativt.
Utstyrsnivåene er Active som er innstegsmodellen, Ambition og så Style som er best utstyrt. Sporline er også på vei, sammen med Scout, men de lå ikke inne i prislista som ble delt ut i dag.
Active starter på 340 100, og du får den bare som 5-seter. Motoren er en 125 hk TSI bensinmotor.
Ambition starter på 427 800, 7-seter er +18 000. Da får du den med 150 hk TSI bensinmotor.
Billigste med 4×4 har samme motor, og starter på 455 400.
Litt mer «billig-plast» enn VW, men tror mange kan leve svært godt med denne kvaliteten.
Romslig baksete, men midtplassen har litt stor «kloss på gulvet». Yttersetene kan ha setevarme.
Yttersetet til høyre kan justeres i lengderetning individuelt fra venstre baksete og midtsetet som henger sammen.
Bilen er stilig bak også, selv om den kanskje ikke har kule enderør, tipper det kommer på Sport Line noe senere.
Helt klart romslig 720 liters bagasjerom som 5-seter uten reservehjul. Spaker bak i her for å slå ned bakseter.
Maks hengervekt er 2500 kg, men da må du velge dieselmotor med 4×4.
Dieselmotor på 190 hk kan du også få, vil tro de fleste som ikke bor midt i en by vil trives veldig godt med den.
I Style med 7 seter 4×4 og DSG starter den på 555 300 med mye utstyr inkludert i prisen. Med litt ekstrautstyr kommer du nok opp mot 600 000.
De som har bestilt Kodiaq usett, har ikke grunn til å angre på sitt valg, dette er en bil svært mange vil bli veldig fornøyde med å eie her i Norge.
Personlig skulle jeg helst hatt den som ladbar hybrid med ca 100-150 km elektrisk rekkevidde, da hadde den vært uovervinnelig.
Jeg gleder meg til å teste Skoda Kodiaq når den blir tilgjengelig for det et stykke uti mars måned!!