Rekkeviddetester av Audi Q8 e-tron 50 (nov 2023)

Vi har testet rekkevidde på Audi Q8 e-tron 50, en bil som har overtatt batteriet som man tidligere fant i Audi e-tron 55, altså 95 kWt brutto og 89 kWt netto. Audi har jobbet med effektiviteten i elmotorene samt at bilen er mer aerodynamisk enn utgående modell, slik at man nå skal komme lengre med Q8 e-tron 50 enn det man tidligere gjorde med e-tron 55.

Dato 10.11.2023 @ 17:09

Vi har tidligere sett på Audi Q8 e-tron 55, så i denne saken ser vi kun på rekkevidde og ladetider da bilene ellers er like hva gjelder utseende og plass – her er det kun eventuelt ekstrautstyr som vil skille dem. Vil du lese mer om, og også se video av en mer detaljert gjennomgang av Q8 e-tron så finner du det her: https://nybiltester.no/biltest/ukestest-av-nye-audi-q8-e-tron/

Audi Q8 e-tron 50 har en startpris på kr. 743 000, da i utstyrsnivå Advanced. Pressebilen har utstyrsnivå Advanced Plus, og har i tillegg fått en hel del ekstrautstyr, noe som gjør at prisen på denne er kr. 993 613. Tyskerne vet å ta seg betalt for ekstrautstyret, men du verden så mye man har å velge å vrake i. WLTP for Q8 e-tron 50 er 453 km, mens det for pressebilen oppgis et tall på 442 km.

Som nevnt så er det lite som skiller Q8 e-tron 50 og 55. Bilen er 4,916 meter lang, 1,865m bred og 1,614m høy. Bilen veier 2585kg med fører og er med andre ord en stor og tung bil. Man har 340 hestekrefter tilgjengelig, 664Nm og 0-100 km/t er unnagjort på 6 sekunder noe som føles raskt for en stor bil som dette. Toppfarten er begrenset til 200 km/t.

Interiøret er svært så lekkert og behagelig i Audi Q8 e-tron. Her er det heller ingen forskjeller på 50 vs 55, så også her er det ekstrautstyret som utgjør forskjellene, vil du se mer om bilen innvendig så henvises det igjen til saken over om Audi Q8 e-tron 55.

Rekkeviddetestene ble kjørt av Hans Vidar tidligere i sommer, med en bil han lånte lokalt av Gromstad Auto Arendal. Stort sett likt utstyrt bil, med like felger og dekk, som er relativt essensielt når man skal teste og sammenligne rekkevidde. Landeveistesten vår er som kjent 205 km og går fra Grimstad via Froland og videre opp til Evje, før den sniker seg nedover mot Mosby og Sørlandsparken og videre tilbake til utgangspunktet i Grimstad. Det var noe våte veier i starten av turen, som ellers gikk i fint sommervær med temperaturer mellom 20-23 grader. Beregnet rekkevidde havnet her på 488km, noe som er godt over WLTP tallet for denne bilen, og selv i på den tyngste biten opp til Evje fikk bilen en beregnet rekkevidde på 450km.

50/50 testen vår er tøffere enn landeveistesten ved at man har 50% med motorveihastighet i 100 km/t. Fint vær under testen, med temperaturer liggende rundt 17-18 grader. Beregnet rekkevidde havnet her på 394 km, men Hans Vidar bemerket seg at forbruket sank da han kjørte på motorveien. Å holde jevn fart på motorveien er gunstigere hva gjelder forbruk enn rundkjøringer og hastighetsendringer på landeveien for en stor og tung bil som dette. Rekkeviddetestene våre blir alltid kjørt i det som tilsvarer kjøremodus «normal» med klimaanlegget behagelig stilt inn.

I videoen over kan du se mer om våre ulike tester av Audi Q8 e-tron 50.

Vi har sjekket rekkevidde på motorvei en hel del med Q8 e-tron 50. I sommer testet Hans Vidar rekkevidden på en reise til/fra Gardermoen. På vei til Oslo lå temperaturene mellom 15-17 grader og bilen fikk da en estimert rekkevidde liggende mellom 357-373 km. På tur sørover så hadde det blitt en del varmere og rekkevidden lå da mellom 350-416km.

Vi har også testet litt rekkevidde på motorvei nå som det har blitt høst, og med våte veier, temperaturer mellom 8-12 grader og kraftig vind så har beregnet rekkevidde lugget mellom 330-360km. Hyggelige resultater synes vi, sjelden man kjører mer enn 35mil på motorvei i ett strekk, så her vil de fleste oppleve mer en god nok rekkevidde. Begge bilene har som tidligere nevnt like felger og dekk, som er i dimensjon 265-45-21.

Audi Q8 e-tron 50 kan lade med en maks hastighet på 150 kW. Ladetesten vår går på å lade fra 10-80%, og på denne øvelsen brukte vi 28 minutter, noe som er veldig bra. Q8 e-tron har ingen mulighet for forvarming av batteriene, så hvordan dette vil se ut om vinteren er vi spente på. Det som dog er veldig bra er at bilen har en utrolig flat ladekurve som gjør at man lader raskt selv om man kommer inn med en del strøm på batteriet. Da jeg plugget ut på 85% ladet bilen fremdeles med 83 kW, noe som er nærmeste uhørt så langt opp på skalaen. Hans Vidar hadde også en ladeøkt tidligere i sommer, og han brukte da 27 minutter på samme øvelse.

Q8 e-tron er en utrolig behagelig bil, som oppleves svært godt støydempet og komfortabel. Luftfjæringen er imponerende god og bilen føles veldig fast og fin. Gode hjelpesystemer, kraft nok i massevis og et veldig behagelig og ergonomisk korrekt interiør. Det er lett å forstå at dette er en aldri så liten norgesfavoritt, selvom dagens høye prisnivåer og økte avgifter dessverre gjør at bilen er uoppnåelig for veldig mange. Q8 e-tron har masse utstyr som standard så du behøver ikke legge på alt ekstrautstyret som denne bilen har.

Vi takker Audi Norge for utlån av denne bilen og Gromstad Auto Arendal for utlån tidligere i sommer. En bil som totalt sett er veldig mye bedre enn utgående modell, og det er hyggelig å se at de endringene Audi har gjort gjør utslag på rekkevidden du oppnår. Q8 e-tron er en utrolig behagelig bil, du kommer relativt langt selv med minste batteripakke og den lader hurtig. Prisen er grei helt til du begynner å legge på utsyr, så her må man passe ekstra på.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: