Prøvetur med Renault 4 i Portugal (juni 2025)

Det er et eller annet som tiltaler meg med biler som ikke er større enn de må være, samtidig som de er fleksible, praktiske og artige, som for eksempel Renault 4, en usedvanlig trivelig liten familiebil.

Dato 28.06.2025 @ 23:34

Renault 4 deler plattform, batteripakker, motor og mange interiørdeler med Renault 5, men likevel er opplevelsen litt ulik.

 

Renault 4 er den mer praktiske, mer komfortable, mer romslige av de to, og den har også et langt mer avdempet design som hilser og nikker tilbake til den orginale Renault 4.

 

Grillen fra orginalen er med i en mer moderne tolkning, funksjonaliteten og det praktiske er med, muligheten for canvas tak er med – ellers er det meste både større, sikrere og langt mer moderne i dagens Renault 4.

 

Når man setter den nye sammen med den gamle ser man at de har dratt med seg en god del designprinsipper fra den gamle Renault 4 over i den nye Renault 4.

 

Jeg tror det er lurt av Renault å spille på merkets historie, og lage moderne varianter av gamle klassikere, for er det noe de kinesiske merker ikke kan så er det å «spille på historien».

 

God sidestøtte og overraskende god komfort i setene i Renault 4, her er setene til toppmodellen Iconic. Det var ikke spesielt kaldt i Portugal og jeg syntes nok kanskje at jeg ble mer klam av disse setene enn av de som ikke hadde kunstskinn.

 

Det kan jo skyldes at stoffsetene ble kjørt uten en lang flytur rett i forkant, men jeg mistenker det handler om at stoff puster noe bedre enn kunstskinn. Her er det også noe kunstskinn, men bare på områder hvor det sørger for mindre slitasje og hvor det er til pynt. Stillige og komfortable er nå setene uansett variant.

 

Tilbake i Iconic, og selve førermiljøet, her er det svært trivelig å være, og det må være lov å mene at de fleste merker fra Kina har litt å lære når det gjelder trivsel. Er du litt trøtt når du setter deg inn i en elbil fra Kina er det ikke sikkert du klarer å identifisere bilen de første 10 sekundene fordi de alle ser stort sett helt like ut i interiøret.

 

Nevnte jeg forresten at rattet her er usedvanlig godt å holde i? Det er det!

 

En svært stor forskjell på Renault 4 og Renault 5 er bagasjerommet, for det er langt mer fleksibelt og mye større enn i Renault 5. Du har et trau helt ytterst der du ser gitaren har fått plass, og det todelte gulvet sørger for at resten kan brukes til bagasje. 420 liter er bagasjerommets volum. Bakluka har elektrisk åpning/lukking.

 

Passasjersetet foran kan legges ned, så surfbrettet går inn, eller Billy-hylla fra IKEA, for du har 2,2 meter lastelengde.

 

renault 4 kan ha hengerfeste, og kan trekke med seg inntil 750kg, og den kan som du ser ha taklast, og du kan faktisk bestille en egendesignet campingvogn til Renault 4 der du handler bilen.

 

Altså, hvor kult er ikke dette? Nå tror jeg vel ikke at de fleste med en Renault 4 skal ha den for å dra på campingtur med den, men at man kan er jo så kult at jeg er helt sikker på at noen kommer til å bestille seg en slik ekvipasje bare fordi det er så kult.

 

Det er jo heller ikke negativt på campingtur at bilen har V2L til kaffetrakteren, den elektriske grillen eller vaffeljernet.

 

Renault har selv definert at Renault 4 skal være mer komfortabel enn Renault 5, og det kler den veldig godt, den trenger ikke være like sportslig og rampete på svingete veier, for den er tross alt laget for å være mer familievennlig og praktisk. Renault 4 er på ingen måte kjedelig, langt derifra, men på svingete veier er det hakket mer moro i Renault 5.

 

Når man er på prøvetur med en ny bil i et annet land så handler det ikke om å teste rekkevidde, det får vi ta når bilen kommer seg til Norge om ikke alt for lenge, men det handler om å bli kjent med bilen, oppleve bilen og erfare den i fart på vei.

 

Støydempingen er et hakk bedre enn i Renault 5, men i små biler er ikke dette noe man trekker fram som noe bilen er knallgod på, fordi en liten og lett bil har ikke så mye plass til isolasjon, så regn med at du har kjørt mer støysvake biler.

 

Fjæring og setekomforten er et godt hakk mer komfort-rettet enn i Renault 5, en bil du godt kan ta en prøvetur med for å få en idé om opplevelsen, bare legg på mer komfort og mer plass.

 

Renault 4 image bank media Test-Drive, on April 28th 2025 at Lisbonne, Portugal – Photo Clément Choulot / DPPI

 

Enten du kjører på motorvei i 120 km/t eller du kjører på svingete veier i 60 km/t så har du det usedvanlig trivelig i en Renault 4.

 

 

Litt video fra prøveturen i Portugal.

 

JEg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og jeg får ikke ok plass bakom meg selv. Vi snakker knær i forsetet og et hode som ikke får skikkelig plass under taket. Er man 185cm lang får man derimot plass i baksetene bakom seg selv, så plassen er brukbar der bak.

 

I Renault 4 har de som sitter bak mulighet til å ha flaske eller annet i døra bak, det har man ikke muligheten til i bakdøra på en Renault 5, så nok et eksempel på at Renault 4 har flere praktiske detaljer enn Renault 5.

 

Renault 4 kommer som du ser med 2 batteripakker og 2 motorer, men det er kun innstegsmodellen som har liten motor og liten batteripakke på 40kWt, noe som gir en startpris på kr 271 980. Denne har en WLTP-rekkevidde på inntil 308km.

 

Forkortelsen CR står for Canvas Roof, og som du ser koster Canvas tak kr 20 000.

 

Det store batteriet er på 52kWt, og kan gi en WLTP-rekkevidde på inntil 409km. Det at bilen bare veier omlag 1 550kg gjør at forbruket er lavt og rekkevidden god.

Hos din Renaultforhandler kan du se nærmere på utstyrsnivået som passer deg best, og du kan prøve en tur i Renault 5. Du kan også bestille en Renault 4, de første bilene skal dukke opp i Norge i August.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: