Konseptet var det faktisk Nissan Qasqai som nærmest fant opp, da din lanserte sin kompakte SUV Qasqai.
Man skal sitte høyt og ha god oversikt, gå inn i bilen og ikke sette seg ned i den, ikke bli så stor at det er kronglete i byen eller i parkeringshus, samtidig som den er stor nok til å fungere som en familliebil.
Mer moderne front på den nye tredje generasjons Qashqai, som er laget på en helt ny plattform, men som også har forsøkt å få den nye så lik som mulig den gamle suksessen fra generasjon 2.
Mer vridningsstivhet i den nye plattformen, og mer plass i lengderetning og bredden, ellers er det ikke vanskelig å se at det fortsatt er en Qashqai.
Når man kikker inn i forrige modell av Qashqai er det ikke veldig vanskelig å oppdage en del muligheter for forbedringer og fornyelse.
Velger man Tekna + får man store digitale skjermer, og et interiør som passer langt bedre inn i 2021.
De beste setene i nye Qashqai er en ganske annen verden når det kommer til komfort enn setene fra forrige Qashqai.
Sitteputens vinkel kan justeres, og man sitter langt mer ergonomisk riktig, og dermed også mye mer komfortabelt i de nye setene.
Massasjen kan kanskje se veldig avansert ut, men for en som har testet massasje i Mercedes-Benz S-klasse, så blir dette litt «enkelt»… du dyttes litt her og der baki ryggen og rett ut.
Når det er sagt gir det sikkert litt mer blodsirkulasjon på lange turer, så kjekt å ha er det kanskje, men ikke et stort tap om du bestiller uten massasjen.
Bare ved å se på dørdesignet på den forrige Qashqai og den nye så ser man at det har blitt en kraftig modernisering i den nye.
Mer moderne knappeløsninger, mer stilrent og langt mer eksklusivt i den nye Qasqai.
Nissan Qashqai er fortsatt en kompakt SUV, den har bare fått en del mer innvendig plass til familien, og blitt langt mer moderne.
Baksetene har fått seg et løft de også når det gjelder både komfort og plass.
Det er faktisk en ørliten klaring mellom mitt hode og taket, selv om det kanskje ikke ser sånn ut.
Jeg er 184cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og har normalt sett ikke vurdert å sitte bak i en Qashqai før.
Når forsetet er stilt inn på meg selv har jeg fortsatt plass til knærne mine i baksetet.
En USB-C ladeplugg og en USB ladeplugg bak, samt mulighet for å justere på luft-dysene.
Bagasjerommet kan se ganske likt ut på den nye som på den forrige, men det har faktisk vokst med 74 liter.
I en godt utstyrt modell får man praktiske gulvplater som gjør bagasjerommet ekstra handleposevennlig, og som kan brukes for å variere hvor dypt gulvet skal være.
Man kan utstyre nye Qashqai med hengerfeste, og den kan da trekke inntil 1800kg dersom man velger 158hk Xtronic AWD-utgaven av mildhybriden.
Mildhybridsystemet i Qasqai er av det veldig milde slaget med et ekstra 12V batteri som skal bidra til å redusere forbruk.
Dieselmotor til Qasqai er historie.
Laveste utstyrsnivå heter Visia, leveres kun til minste mildhybridmotor på 140hk og med manuell girkasse, og starter på kr 356 900.
Den minste mildhybridmotoren får du opp til Tekna utstyrsnivå, og kun med 2WD, og startpris for Tekna er kr 429 000.
Går du opp til 158hk Xtronic er det naturlig nok en CVT-automatkasse, og man kan velge mellom 2WD og 4WD. Her er Tekna + høyeste utstyrsnivå.
2WD Tekna+ koster fra kr 487 900 og 4WD Tekna+ koster fra kr 507 900, noe som i praksis betyr at prishoppet til 4WD ligger på kr 20 000.
Mer detaljer om nye Qashqai finner du også i saken om da vi hilste på nye Qashqai første gang.
Vår første prøvetur med tredje generasjon Qashqai var såpass kort og hektisk, og vi delte bil med en annen journalist, så vi rakk ikke filme noe som helst.
Derfor lånte vi en bil i Arendal for å få laget et lite filmklipp om nye Qashqai.
Det har aldri vært en bedre Nissan Qashqai på markedet, men spørsmålet er jo om markedet har forlatt Qashqai i jakten på elbil eller ladbar hybrid?
Vi mistenker Nissan Ariya kommer til å selge langt bedre enn nye Qashqai i Norge når den dukker opp i 2022.
Men velger du nye Nissan Qashqai får du bedre kjøreegenskaper, mer komfort, bedre seter, mer utstyr og en mye mer tilkoblet bil enn andre generasjon kunne drømme om å levere.