Prøvetur med NIO eL6 i Tyskland (okt 2023)

NIO eL6 har fått andre generasjons 100kWt batteripakke med inntil 180kW ladehastighet, andre generasjons seter med enda mer komfort, 8 punkts shiatsu massasje, men hvordan oppleves den på veien?

Dato 26.10.2023 @ 13:34

Vi tok turen til vakre Tegernsee i Tyskland for å dra på prøvetur med nye NIO eL6, og vi kaller det en prøvetur fordi vi ikke får testet det vi tester i løpet av en uke her i Norge, som rekkevidde og ladehastighet. Vi fikk prøve bilen på varierte veier, fra svingete fjellveier til motorvei, og fikk et godt inntrykk av hvordan bilen oppleves å kjøre.

Blir aldri lei av å se en rekke med nye biler, som skal ut på veien og prøvekjøres. Selv om vi ikke har rukket å formidle alle våre turer med ulike biler fra NIO enda, så har vi kjørt luksus-sedanen NIO eT7, den noe mindre og rimeligere NIO eT5 fikk bli med oss på kjøregledetest, og vi har kjørt NIO eS8 ved flere anledninger og NIO eL7.

 

Dermed har vi en del erfaring med NIO fra før, og vet at de som regel leverer meget solid på komfort i sine biler. Derfor var vi spente på å prøve eL6 som er den rimeligste SUV’en i NIO-familien.

Vi fikk kjøre bilen til venstre, men begge disse bilene er i fargen Stratosphere Blue, de mest oppmerksomme vil legge merke til at NOMI i bilen til høyre er en kule på dashbordet, men i bilen vi lånte var den en «halo»… altså ingen kule med animasjoner i. Min datter på 11 hadde vært uvenn med meg resten av livet om jeg hadde valgt en NIO der NOMI var en halo (som du ser som en firkant i dashbordet på bildet nedenfor her).

 

NOMI er en assistent du kan snakke til, hun er best på kinesisk, nest best på engelsk så kommer Norsk og Tysk som hun også kan litt av. Så dukker det nok opp flere språk med tiden. BMW lar deg ikke engang snakke til bilen om du velger norsk språk i den, bare for å ta et lite eksempel fra et tysk bilmerke. Når du kan snakke til bilen trenger du ikke trykke like mye på infotainmentskjermen, spør du meg øker det trafikksikkerheten. Kula vil lage søte animasjoner som barn raskt blir veldig glade i, derfor hadde min datter ikke blitt min venn dersom NOMI var en Halo.

Interiøret får du levert i flere ulike farger. Det er gode materialvalg, men dørlommene kunne kanskje hatt noe filt i seg slik at det ble mindre lyd fra det som eventuelt befinner seg i dørlommene. Opplevelsen her inne er påkostet, og når man begynner å kjøre så forsterkes den opplevelsen av et lavt støynivå og gode fjærer – her er det ikke luftfjæring, men fjærer som kan tilpasses ulike kjøreprogram.

Men før vi drar avgårde ut på veien med NIO eL6 må vi se på litt basisinformasjon om bilen. Den er 4,854 meter lang, og har en akselavstand på 2,915 meter, 1,995 meter bred og 1,703 meter høy.

 

Spør du meg er NIO eL6 passe stor, mye på grunn av hvordan plassen er utnyttet inni bilen.

Du har 360kW og 700NM som kan flytte bilen fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder, noe de aller fleste vil oppleve som meget sprekt. Minst like viktig er det at man kan stanse bilen, altså 100-0 km/t tar 34,5 meter takket være gode bremser. Kreftene er fordelt på to motorer, så du har AWD.  150kW framme og 210kW bak er fordelingen med tanke på krefter.

 

Med 75kWt batteripakke får man en WLTP-rekkevidde på 406km og med 100 kWt batteripakken snakker vi om 529km. Det ble ikke oppgitt hva rekkevidden ville bli med 150kWt batteripakken når den kommer (drøyer nok en stund før den er på plass), men de som velger BaaS – Battery as a Service vil jo senere kunne oppgradere dersom de skal på mange lange turer en måned. Det å oppgradere batteripakke ved batteribytte skal bli mulig i løpet av 2024 slik at de som har 75kWt skal kunne få oppgradere til 100kWt. Her vil nok NIO gi nærmere beskjed når dette blir mulig,

Litt levende bilder over her der du får være med ombord på veien, og får en liten omvisning i bilen og gjennomgang av den.

Det at NIO eL6 nå får andre generasjons 100 kWt batteri og inntil 180kW ladehastighet, noe som gir lading fra 10% til 80% på omlag 30 minutter eller mindre, gjør at NIO straks blir langt mer brukervennlig om man ikke bor veldig nær en battery swap stasjon. Forvarming av batteriet starter om man navigerer til en ladestasjon, eller du kan starte forvarming manuelt dersom du kjører en plass der du ikke har bruk for navigasjonen.

Foto: NIO

 

De som har valgt BaaS – Battery as a Service, altså å ha batteriet som en service man leier vil nå få oppgradert sitt 100 kWt batteri til andre generasjons batteri ved swap i en swapstasjon, altså har man ikke bare BaaS som en finansieringsform, og som en kjappere måte å «lade på» når man er på langtur med familien (tar ca 5 min å bytte batteriet i en byttestasjon), men man får altså oppgradert til nyeste batteriteknologi – og bilen «henger ikke igjen» i fortiden.

 

Du kan jo høre med de som har kjøpt VW ID.4 eller Skoda Enyaq hvor happy de er for at det ganske snart kommer et nytt og bedre batteri med lenger rekkevidde og raskere lading med tanke på annenhåndsverdien for bilen deres som nå blir noe «utdatert». Med andre ord enda en fordel med BaaS man kanskje ikke har sett skikkelig før nå.

Forsetene og forsåvidt også baksetene er andre generasjons seter for NIO, og de skal være enda mer komfortable enn de vi har sett i NIO til nå. Her ser man passasjersetet når det ikke er et «Lounge sete», men man kan også bestille et enda mer avansert sete på passasjersiden foran, med en ekstra pute til leggene og en fothviler i fotrommet. Dette Lounge setet kan du se på neste bilde nedenfor her.

 

Jeg kan skrive under på at setene har blitt enda mer komfortable, noe som drar opp luksusfølelsen i NIO eL6 til høyder som langt overstiger prisnivået for bilen, den starter forøvrig på kr 489 000 med BaaS (altså uten batteri), men de fleste vil ha litt ekstrautstyr, så regn med at du lander mellom 550 og 600 en plass med BaaS.

Foto: NIO

 

Over her ser du Lounge setet der du nå kan få en nærmest vektløs avslappings-posisjon, genialt dersom du skal ha en halvtimes ladepause, så du også kan lade litt. Det er nok ikke så strategisk å bruke denne funksjonen fullt ut dersom noen sitter i baksetet bakom passasjersetet foran.

 

Når man står parkert kan man også bruke NIO sin video app, der man kan se Disney+ eller andre filmkanaler man har abonnement på, foreløpig er ikke YouTube inne i denne appen, men NIO kan oppgraderes OTA – Over The Air – så bilen og appene utvikles stadig.

Baksetene skal i følge NIO selv være noen av de bredeste som finnes i klassen. Vi hadde ikke med målebånd til Tyskland, men vi skal få målt dem skikkelig når vi tester bilen i Norge. Det er uten tvil yttersetene bak her som har mest komfort. Man kan justere ryggvinkelen elektrisk, og man har en egen skjerm der man kan justere på de to klimasonene til baksetene – klimasonene bak kan også styres fra forsetene.

 

Det var meget komfortabelt selv for store meg å sitte bak i et yttersete, god kneplass og hodeplass i yttersetet bakom meg selv, men midtsetet har ikke spesielt god komfort selv om plassen kanskje er ok, man «dyttes» på en måte noe fremover i midtsetet i forhold til i yttersetene der ryggen mer ønskes velkommen. Tar man ned midtarmlenet har man koppholdere og en USB-C plugg under et magnetisk lokk.

Bagasjerommet er på generøse 579 liter. Her er det også mulig å plukke ut gulvet dersom man vil ha 100 liter med ekstra plass i bagasjerommet. I disse «mangel på nyttelast» tider er det jo kjekt at NIO eL6 har 545kg til rådighet til folk og bagasje, eller med en sjåfør på 75 kg så har man 470kg nyttelast.

 

Tredelt baksete er praktiskt med tanke på muligheten for å frakte lange gjenstander og fortsatt kunne bruke to bakseter.

Foto: NIO

 

Hengerfeste kan du bestille til NIO eL6, da kan du trekke med deg inntil 1 200 kg. På taket kan du ha inntil 75kg, dermed bør en NIO eL6 kunne dekke veldig mange praktiske behov.

Det eneste du kan finne på under panseret på NIO eL6 er å fylle på mer spylervæske, her tror jeg nok flere skulle ønske seg en frunk til ladekabler og spylervæskeposen.

Foto: NIO

 

Vel ute på veien fra Tegernsee i Tyskland og over en liten sving til Østerrike, så oppleves NIO eL6 som en luksusbil til tross for at den ikke har luftfjæring. Du merker godt forskjellen dersom du kjører i kjøremodus Normal eller om du velger Sport+ på fjærene, og naturligvis også på responsen fra høyrepedalen.

 

Du har mange kjøremodus å velge mellom, og du kan konfigurere dine egne innstillinger i et egendesignet kjøremodus dersom du ønsker det. Selv trivdes jeg meget godt i Sport+.

I tillegg til kjøremoduser kan du velge hvor kraftig regenerativ bremsing skal være når du slipper opp høyrepedalen, du kan velge ulike scenarioer, som for eksempel snø.

 

Det finnes også ulike spesialmodus, for eksempel vaskemodus eller tilhengermodus. Jeg liker godt at alt har en størrelse som gjør det lett å lese og lett å treffe rett selv om bilen ikke står helt i ro hver gang man bruker infotainmentskjermen.

Når du skal rygge har du rikelig med kameraer rundt bilen, og har dermed god oversikt ved en parkeringssituasjon. Avstand til eventuelle hindringer som er litt nærme dukker også opp i skjermen.

 

Du kan også velge 3D-visning dersom du ønsker dette fremfor normalt ryggekamera, og du kan velge ulike vinklinger du er spesielt interessert i å se, så her er det mange muligheter.

Kjører du sakte frem mot en hindring vil kameravisning dukke automatisk opp i navigasjonsvisningen i den 12,8 tommer store AMOLED skjermen mellom forsetene.

 

Head-up displayet var også fornyet og forbedret, og fungerte meget godt selv om man hadde polariserte solbriller på.

Instrumentskjerm bakom rattet har du også. Personlig har jeg mest sans for at denne sitter fast i rattstammen, slik at man ikke kan få rattet i «feil posisjon» som skjuler noe av instrumentskjermen. Det var ingen utfordring for meg, men det betyr jo ikke at andre ikke kan oppleve det som en utfordring.

 

Rattet justeres elektrisk, og lagres i minneposisjonen med sete og sidespeil.

De gode setene kan ha varme, ventilasjon, massasje og avslapping, som er noen luftputer som fylles og tømmes med luft i setet.

 

I skjermens nedre del ser man at det er en duftflakong ved siden av viftesymbolet, så her er det med andre ord en egen duftmeny.

Nå regner jeg ikke med at de fleste drar en tur hit for å prøvekjøre NIO eL6, men det var en god opplevelse å få kjøre denne bilen i slike omgivelser og på litt smale svingete veier og ikke bare Autobahn. Jeg synes den er god til å kombinere kjøreglede med komfort.

 

Den ligger forøvrig meget komfortabelt og stabilt også i 165 km/t, for de som måtte lure på det. Var litt mye trafikk på Autobahn, så kom ikke opp i raskere hastighet på denne turen.

Dersom jeg hadde middag med Hui Zhang (Vice President Europe) også etter å ha kjørt NIO eL6 ville jeg fortalt ham at også denne, som NIO eT5 godt kunne hatt sporsseter som BMW som en valgmulighet, der man elektrisk kan justere klemming i sittepute og i rygg. For kjører man veldig aktivt i Sport+ på svingete fjellveier kan man kanksje ønske seg litt mer sidestøtte også i NIO eL6.

 

Jeg ville vel også spurt om kanksje NIO kunne vurdere å lage frunk, til ladekabler og spylervæske, så blir jeg enda mer glad i NIO eL6 enn jeg allerede er, for hovedintrykket etter noen hundre kilometer på veien er at dette er veldig mye luksus og plass og praktiske egenskaper for pengene.

Jada, jeg vet, Tesla Model Y har nok litt mer plass for pengene, men luksusen er den ikke i nærheten av å snuse på engang, og fjæringskomforten kan den bare drømme om.

Du skal tenke deg litt om før du prøvekjører en NIO eL6, for du må regne med at du får veldig lyst på en dersom du prøver den. Svært deilig elbil-SUV dette her!

 

Vi ser fram til å få teste den mer her i Norge etterhvert, med vinterdekka på.

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: