Ford Mustang Mach-E GT har i et 5 sekunders boost hele 487hk og 860NM. Du tenker kanskje at 5 sekunder, det var ikke lenge, men i løpet av 3,7 sekunder har du nådd 100 km/t, så dersom du bruker de 5 sekundene med boost bryter du enten norske regler, eller befinner deg på en bane.
Ford Mustang Mach-E GT har fått kjøreprogrammet «helt utemmet» som er laget for banekjøring, der man vil ha mye krefter lenge, dermed er ikke dette kjøreprogrammet laget for å hente ut de 5 sekundene med boost, de finner du i kjøreprogrammet «utemmet».
Er det moro? Ja, veldig moro!
Er det heftig akselerasjon? Ja, utvilsomt – sjekk forbikjøringa i videoen litt lenger ned her!
Min tanke etter en times tid bakom rattet på Ford Mustang Mach-E GT var at dette opplevdes mye nærmere det mange tenker på med egenskaper en tradisjonell Mustang leverer.
Det var vilt å komme ut fra flyplassen i Pula, et stedsnavn jeg er helt sikker på at mange i Norge har hatt mye moro med, og til alle bilene som sto og ventet på oss som var så heldige å få kjøre dem. Fargene på testbilene var spesialfarger for Ford Mustang Mach-E GT, Grabber Blue og Cyber Orange. Disse fargene koster kr 10 500 ekstra.
Bilen jeg skulle få kjøre var i fargen Cyber Orange, en farge jeg synes får fram alle de stilige svarte detaljene på en veldig god måte, og som jeg tenker må være griselekker med matt PPF-folie – en folie som gjør at man slipper unna steinsprutskader i lakken. Mustang Mach-E GT er uansett ikke en bil du vil gjemme deg bort i.
Elbiler skal jo ikke ha grill, da blir aerodynamikkingeniørene gretne, men løsningen med struktur bakom en gjennomsiktig overflate synes jeg er genial. Legg også merke til den sorte frontleppa, sorte luftinntak til dekkene og de sorte speilhusene. Nesten litt synd at EU skal være så strenge på lys, for den lysende ponny-logoen i front de får lov til å ha i USA er jo litt kul på kvelden. I USA har de to versjoner av Mustang Mach-E GT, det får vi ikke i Europa, hit kommer kun toppmodellen.
Fra siden legger en «kjenner» merke til at GT har lakkerte hjulbuer i bilens farge.
Jeg er kanskje rar, men for meg så betyr litt kule felger mye for det inntrykket bilen gir meg, og jeg har virkelig sansen for felgene til Mustang Mach-E GT, og går man litt nærmere ser man at det ikke bare er kule felger.
Mustang Mach-E GT er rett og slett utstyrt med bremser fra Brembo, og med lekre røde bremsekalippere.
Ford har også samarbeidet med Pirelli når det gjelder P-Zero dekk til 20» felgene.
Det man ikke ser så godt er MagneRide 2 støtdempersystemet som man får til Mustang Mach-E GT, og de gjør så mye med kjøreopplevelsen at jeg kommer mer tilbake til dem om litt.
Bak på Mustang Mach-E GT er det ikke ekstremt mange forskjeller fra en vanlig Mustang Mach-E, men man har en GT-logo som jeg har stor sans for.
Når man åpner døren vil man se et semsket materiale som kommer i tillegg til Sensico kunstskinn. Ser lekkert ut og er godt å ta på.
Innstegslist med GT-logo og Ponny-logo er aldri feil. Har man en Mustang Mach-E GT kan det godt synes.
En stilig GT-logo finner man også i armlenet mellom forsetene som vi må se litt nærmere på.
Selv om setene i Mustang Mach-E GT ikke har flere innstillingsmuligheter enn setene i en vanlig Mustang Mach-E, så gir de en helt annen opplevelse.
Her er det langt mer sidestøtte, setene er mye mer chunky i oppbygningen, og minner langt mer om den opplevelsen seter i en bensin-Mustang gir.
Sitteflaten er i semsket materiale og med kunstskinn på sidene, det semskede materialet gjør at du ikke «sklir» i setene om du kjører veldig aktivt på svingete veier.
Selv sitter jeg veldig godt i disse setene, en del hakk bedre enn i de vanlige Mustang Mach-E setene (som jeg også sitter bra i), men likevel bør man være oppmerksom på at man ikke kan justere på sitteputens vinkel eller lengde, for det er jo da ikke sikkert at setene passer deg like godt som de passer meg. Det undrer meg også en del at korsryggstøtten ikke kan justeres opp/ned, men kun inn/ut.
Førermiljøet er ganske likt som i en vanlig Mustang Mach-E, men man ser en del områder i dashbordet som har fått semsket materiale. Må si jeg har stor sans for den semskede helheten.
Head-up display har man ikke, men den lave avlange skjermen bakom rattet viser det man trenger på en tydelig måte.
Den store skjermen mellom setene gir også god og tydelig informasjon, og cruisekontroll som endrer hastighet når det er en ny fartsgrense var ekstra nyttig i et land man aldri før har besøkt, så lærte mye av bilen om de lokale fartsgrenser og regler. Fant også ut av å observere lokale sjåfører at fartsgrenser var mer til veiledning enn til etterfølgelse.
Bagasjerommet har ikke krympet selv om Mustang Mach-E GT har mer krefter enn en vanlig Mustang Mach-E, men da jeg la kabinkofferten baki var det en av de som ordnet med nøkler til testbilene som tipset meg om at det var en del svingete partier på ruten vi skulle kjøre, og at jeg kanskje heller burde legge kofferten foran.
Frunken til Mustang Mach-E GT er også like stor som i en vanlig Mustang Mach-E, så her er det plass til mer enn en kabinkoffert.
Dette rommet kan også spyles, så frunken kan ha mange praktiske bruksområder.
Over her er en liten video fra prøveturen vår i Kroatia med Ford Mustang Mach-E GT i Cyber Orange.
Man trengte ikke lang tid bak rattet for å kjenne at «dette var noe ganske annet» enn en vanlig Mustang Mach-E.
Kreftene, 487hk, 860NM, de kjenner man godt på, spesielt i kjøremodus «utemmet».
MangeRide 2 dempersystemet gir deg mer komfort i kjøremodus «stille» enn en vanlig Mustang Mach-E kan levere, og en langt mer sportslig fjæringsopplevelse i kjøremodus «utemmet». MagneRide 2 demperne vil selv i kjøremodus «stille» strammes dersom du kjører fort på svingete vei, slik at du aldri vil oppleve svampete demperfølelse dersom demperne pushes litt utenfor det kjøreprogrammet skulle tilsi.
Mustang Mach-E GT har 13cm bakkeklaring, som er 1,7cm lavere enn en vanlig Mustang Mach-E, og som passer veldig godt til en elbil som er ekstra sportslig.
Mustang Mach-E GT får du kun med stor batteripakke og AWD, mens den vanlige Mustang Mach-E kan man få med bakhjulstrekk og med en litt mindre batteripakke.
Ser man på WLTP-tallene for GT så er den rekkevidden på 500km, for de andre modellene har WLTP-tallene stemt ganske bra, og på sommeren på landevei kan man komme lenger enn WLTP for blandet kjøring. Vi gleder oss til å teste om det gjelder også for GT, men med mer krefter tilgjengelig vil bruken av høyrefoten være ganske avgjørende for faktisk rekkevidde.
Man kan i løpet av våren/sommeren utsnytte 91 kWt netto av de 99 kWt som er batteriets kapasitet brutto. Har du allerede en Mustang Mach-E med stor batteripakke vil dennne softwareoppgraderingen dukke opp hos deg også i løpet av våren. Ford fant ut at 88 kWt netto var litt i overkant forsiktig, og har derfor valgt å justere på bufferen, så mer av batteriets kapasitet kan benyttes. Kjekt med oppgraderinger av denne typen «Over The Air».
Når det gjelder hastigheten på lading, så er ikke det et område Ford leder an på, her snakker man omlag 45 minutter for å lade fra 10% til 80%. Der Ford er gode er at man kan koble på en IONITY lader, så snakker laderen og bilen sammen, så du ikke trenger å bippe brikke eller noe annet for å lade. Dette har vi testet med Porsche Taycan Cross Turismo, og er genialt enkelt, som Tesla sitt system. Det første året man eier en Mustang Mach-E får man også dekket månedskostnaden som gir en svært hyggelig pris per kWt hos IONITY på kr 1,88 per kWt man lader.
Listen over tilgjengelig ekstrautstyr er relativt kort for Mustang Mach-E GT, du kan velge om du vil ha panorama glasstak eller ikke, så er det lakkfarge, hengerfeste (inntil 750kg) og vinterdekk som kan komme i tillegg til startprisen på kr 635 000. Testbilen jeg kjørte hadde panorama glasstak til kr 12 500 og Cyber Orange farge til kr 10 500, og lander da på kr 658 000. Priser på hengerfeste kan variere noe fra butikk til butikk ettersom dette settes på lokalt, og vinterdekk kan også ha prisvariasjoner.
Der vi hadde lunsj var denne utstilt, og Mustang Mach-E GT ser jo svært hyggelig ut i mørk farge også.
Sort farge er inkludert, den heter Shadow Black, for meg som ble litt forelsket i Cyber Orange ville nok sort vært et rimelig klart andrevalg, utrolig tøft når alt er så sort!
Tesla Model Y har med sin finurlig lave nyttelast bragt dette mer på banen i det siste, og her har du 444kg til folk og bagasje, men velger du panoramatak blir det 432kg til folk og bagasje i Mustang Mach-E GT. Vanlig Mustang Mach-E Long Range (stor batteripakke) har 495kg til folk og bagasje. Langt mer normal nyttelast her med andre ord.
Vi synes Mustang Mach-E GT er sterk, kvikk, meget underholdende og i tillegg kan den levere mer komfort enn en vanlig Mustang Mach-E, en mer komplett pakke som naturlig nok også er noe dyrere enn en vanlig Mustang Mach-E, men ikke så mye dyrere at vi ikke synes den er det beste kjøpet når man ser på hva man får for pengene.
Vi gleder oss veldig til å få teste Mustang Mach-E GT mer her i Norge etterhvert når det blir mulig!
Skal vi pirke på noe synes vi at seter godt kan ha flere innstillingsmuligheter, selv om vi satt meget godt selv, så er det jo ikke sikkert alle gjør det, og da hadde det vært kjekt med flere innstillingsmuligheter enn de man har her. Selv har jeg også blitt veldig glad i kjøling i setet når det er varmt ute, det får man heller ikke her. Head-up display kan jeg forstå at en del kan savne. Taklast kan man ikke ha på en Mustang Mach-E, og med hengerfeste kan man trekke med seg inntil 750kg, her kan nok noen ønske seg «mer».
Vi skulle nok også ønsket oss noe raskere lading, selv om man lader mest hjemme, så er det jo kjekt å kunne lade på omlag 18-25 minutter (eks: IONIQ 5 og Kia EV6) istedenfor 45, men man lærer seg vel å lade «det man må» istedenfor «til 80%».
Skulle du etterhvert se en som kjører Mustang Mach-E GT på norske veier, og vedkommende gliser litt ekstra, så vet du nå litt mer om hvorfor. Bilen er en opplevelse å kjøre! En opplevelse som er et solid hakk nærmere Mustang DNA’et mange kjenner fra Mustang med bensinmotor.
Takk til Ford Norge for at vi fikk være med til Kroatia og prøve Ford Mustang Mach-E GT!