Jeg må innrømme at jeg undret meg litt over at vi skulle kjøre en så stor bil som Ford E-Transit i Barcelona, for når jeg har kjørt i Barcelona tidligere er det ikke overdådig plass jeg har hatt i tankene på de smale bygatene. Ford hadde rigget seg til i et stort industrilokale, i et industriområde som var fullt av små, mellomstore og store bedrifter – nettopp de som er potensielle kunder for nettopp Ford E-Transit. Veiene Ford hadde funnet var ikke i sentrum, og var sånn sett brede nok til en E-Transit.
Ford E-Transit er elbilversjonen av den kjente varebilen Ford Transit, og selv om den har blitt elbil kan du få den i 25 varianter.
Varebilen får du i 3 lengder (L2, L3 og L4) og to høyder (H2 og H3). Du får den også med 3 ulike totalvekter; 3,5 tonn, 3,9 tonn og 4,25 tonn.
6-seters dobbeltkabin personbil med stort varerom
får du i lengde L3, og kan velge mellom høyde H2 og H3. Du kan velge mellom totalvekt på 3,9 tonn og 4,25 tonn.
Chassisutgaven kan du få i to lengder, L3 og L4, og alle tre totalvektene, så er det igrunnen bare fantasien som setter grenser for hva du har bakpå, her er alt fra lasteplan til kjølerom tilgjengelig.
Inne i bygget fikk vi se en nedstrippet Chassisutgave, for å få se det nye kraftige hjulopphenget som er designet spesielt for E-Transit, og for å få se hvor batteripakken er plassert, og hvordan den er beskyttet.
Batteriet har fått ekstra beskyttelse med tanke på påkjenninger fra sidene, og plasseringen sørger for at målene er tilnærmet identiske med dieselversjonen av Ford Transit.
Det kraftige hjulopphenget er spesialdesignet for Ford E-Transit, for det var et mål at bilen skulle kunne ha så god nyttelast som mulig. Den maksimale nyttelasten i en E-Transit er på 1 758kg.
Det går noen sorte og en oransj ledining inn i en grå boks, og de sorte ledningene gjør at boksen ikke kan være helt flat, dermed kommer gulvet i E-Transit noen millimeter høyere opp enn for diselversjonen man kjenner fra før, men det er også eneste forskjell, for selve varerommet er like stort. Avhengig av versjonen du velger har du mellom 9,5 og 15,1 kubikkmeter med plass baki en Ford E-Transit.
Prøveturen ble tatt i en varebil L3H3 350, 350 signaliserer en totalvekt på 3,5 tonn. Her var det den minste motoriseringen på 184hk, og last i varerommet som veidre 450kg, slik at vi skulle få kjenne på om motoriseringen holder til en så stor bil som dette med last i varerommet. Vi kjørte i gater i nærområdet til industriområdet, og holdt oss unna gatene i nærheten av store severdigheter i Barcelona. Egentlig opplevdes veiene litt som å kjøre rundt i områdene rundt omkring på Økern i Oslo, noen steder gikk det fort og andre steder saktere, selv om det kanskje var noe større tetthet mellom lyskryss i Barcelona.
Det var nærmest litt overraskende at man med så stor enkelhet skulle følge trafikken, også i akselerasjonsfelt inn på veier med høy hastighet, og ut av lyskryss. Uvant å kjøre så stor varebil uten å høre dieselmotoren, det gir mer rom for radio eller musikk. Stor og deilig infotainmentskjerm og tydelig og god navigasjon, som kommer på et bilde noe lenger ned i saken.
Nå hadde bilen vi fikk prøvekjøre en del ekstra utstyr, som elektrisk justerbart førersete, adaptiv cruisekontroll, 360 kamera, elektrisk åpning av sidedør til varerommet og en del mer. Så må jo den enkelte bedrift vurdere hva man har mest nytte av. Uansett vil en E-Transit ha langt mer utstyr inkludert enn dieselversjonen har. Komforten var såpass god at jeg gleder meg til en skikkelig langtur-test i Norge i sommer.
Svært stor infotainmentskjerm, og når man kjører på ukjente veier i Barcelona blir man litt ekstra glad når navigasjonen er god og presis som i E-Transit. Noen knapper til klimaanlegget befant seg under skjermen, og noen i bunnen av selve skjermen. Kjekt rom til mobilen ved siden av girvelgeren, slik at mobilen ikke «slenger» rundt omkring i et rom som er for stort for den. Plass til største iPhone.
På dashbordet var det flere smarte rom, og i taket var det også en relativt romslig hylle man kan benytte til diverse som er nyttig å ha med seg i varebilen.
Instrumentene var i stor grad analoge, og jeg må nok inrømme at jeg er litt mer glad i prosentvisning av batteriet enn «tankmålervisning» som mange tradisjonelle bilfabrikanter tar med seg inn i elbilene sine.
Når vi får teste E-Transit i Norge skal vi se nærmere på forbruk og rekkevidde, men i teorien skal den kunne gå inntil 317km dersom man velger utgaven med lengst rekkevidde. Batteriet er på 75 kWt brutto og netto er på 68kWt – netto vil si det man kan bruke av batteriets kapasitet. Bufferen mellom brutto og netto kapasitet har alle som lager elbiler lagt inn for å sikre lengst mulig levetid for batteriene. Foreløpig leveres E-Transit med denne ene batteripakken.
Noe som skiller E-Transit fra en god del andre elektriske varebiler er ladehastigheten som kan komme opp i 115kW – Ford oppgir at det da skal ta 34 minutter å lade fra 15% til 80%. På AC-lading, eller hjemmelading vil en E-Transit kunne ta imot inntil 11kW dersom laderen kan levere såpass mye. Gleder oss til å lading og ladehastigheten i Norge. Ser man på andre elektriske varebiler i samme størrelse som er på markedet i dag har de maksimal ladehastighet på 80kW eller 50kW.
På den korte kjøreturen vi fikk, der vi også hadde innlagt sjåførbytte, så kjentes alt komfortabelt og trivelig ut, og selv med minste motorisering opplevdes elmotoren sterk og kvikk sammenlignet med en dieselmotor. Stillheten fra elmotoren er jo også en bonus i hverdagen for den som skal kjøre varebilen.
Videoen over er noe kort, fordi jeg tenkte at det var beregnet mer tid til kjøring ettersom det var så veldig mange varianter av E-Transit tilstede som vi kunne prøve, men så måtte vi rekke noe mat, presentasjoner, en intervju-session med Ted Cannis, CEO Ford PRO, en runde til alle postene i lokalet som tok for seg alle de ulike elementene i Ford PRO, og en avduking av Ford E-Transit Custom noen dager før den hadde verdenspremiere. Vi ble tilbudt mer kjøring før hanen gol neste morgen, men jeg valgte litt søvn, og å heller lage en bedre video når jeg får teste E-Transit i Norge.
Det du får se i videoen er blant annet varerommet, og i en H3 er høyden i varerommet såpass god at jeg som er 184cm lang ikke har noen behov for å bøye hodet når jeg står inni varerommet, det er deilig! Du får også se elektrisk åpning av sidedøren, ekstrautstyr man kan velge til E-Transit.
De første E-Transit er laget, og er på vei til Norge, og mange bedrifter som vil kjøre elektriske varebiler. Med en rekkevidde omkring 300km vil de fleste kunne gjøre unna arbeidsdagens kjøring uten å måtte lade før arbeidsdagens slutt, slik at den er klar til en ny arbeidsdag neste dag.
Som du kan se på denne oversikten hadde bilen vi kjørte i Barcelona en god del ekstra utstyr, og dersom jeg skulle valgt kun 4 av dem, så ville jeg prioritert 360-kamera, for det var vidunderlig deilig når man skulle finmanøvrere den store varebilen, Adaptiv cruisekontroll som gjør enhver langtur langt mer avslappende og behagelig, LED-lys i lasterom til de dagene eller tidene på dagen da dagslyset ikke strekker til og til slutt bakdører med ekstra vid åpning og magnetholder til de gangene man skal rygge inntil en rampe for pålasting eller avlasting.
Inne i industrilokalet fikk vi demonstrert Pro Power Ombord, som man nok normalt sett bruker mest til verktøy eller lignende man skal bruke på arbeidslokasjonen, men som her ble vist fram med en vannkoker. 2,3 kW er den maksimale strømmen man kan hente ut fra dette systemet. Inne i førerhuset var det også vanlig strømstøpsel, for eksempel til å lade en bærbar datamaskin.
I bilens infotainmentskjerm var det flere nyttige visninger. Denne viser antatt rekkevidde og strømforbruket i forhold til det maksimale som kan leveres ut.
Her kunne man også stille inn den nødvendige rest-rekkevidden man ville ha tilgjengelig når man skulle dra fra arbeidslokasjonen, slik at bruk av verktøy gir deg et uønsket ladestopp på vei hjem. Bilen vil varsle dersom man nærmer seg den bruken man selv har stilt inn som maksimal bruk, så den slår seg ikke av helt plutselig uten forvarsel mens man sager i en planke.
Løsninger og funksjoner som dette gjør at man skjønner at det å gå fra dieselvarianten av Transit 2t til E-Transit blir litt som å bytte over til smart-telefon, og E-Transit er også koblet opp til «skyen» med tanke på den som holder på med flåtestyring i bedriften, noe jeg kommer mer tilbake til når jeg skriver mer om Ford PRO.
Denne vesle boksen er det som sørger for at strøm til Pro Power Ombord hentes fra bilens store 68 kWt batteri. Skulle du jobbe i ett med så kraftige verktøy at du klarer å hente ut 2,3 kW i 10 timer, så har du altså kun brukt 23kWt av kapasiteten på 68kWt, dermed trenger man ikke bekymre seg over at arbeidet skal gjøre at man ikke kommer seg hjem igjen.
Jeg spurte Ted Cannis om dette med valg av batteristørrelse, for det er jo en del personbiler som har større batteripakker enn det E-Transit har, men her er det jo sentralt at batteripakken ikke veier så mye at det går ut over nyttelasten. Han ville ikke si noe om det ville dukke opp noen versjon med et større batteri på et senere tidspunkt.
Nyttelasten på versjonen vi prøkjørte var som du kan se av spesifikasjonene på 955kg, men en annen versjon av E-Transit kan ha nyttelast inntil 1 758kg. Flere utgaver av E-Transit kan også trekke tilhenger på inntil 750kg.
Noe annet elektrisk varebil åpner for er personbilutgave med 6 seter, ettersom det ikke blir ekstra avgifter for å ha flere seter. Det kan bety store besparelser for de som har behov for å frakte en del mannskap til arbeidslokasjonen, og fortsatt ha et varerom på 7,2 kubikkmeter, og en nyttelast på 1190kg i L3H2-versjonen.
De fleste forhandlere i dag ordner det meste for bedrifter som skal ha en del varebiler, de finner en finansieringsleverandør, en leverandør av flåtestyringsprogramvare, og sørger selv for kjøretøy og service.
Her er man med andre ord litt avhengig av mange ulike leverandører, og at det ikke skjer noe uforutsett med noen av dem.
Forskjellen med Ford PRO er at alt kommer fra Ford, og de legger også inn dette med ladeløsninger for den enkelte bedrift. En annen ganske sentral forskjell er at alle systemer her snakker sammen, slik at de som jobber på service har tilgang til feilmeldinger fra bilen, og kan bestille inn deler før bilen skal inn på service, slik at man kan spare seg for et ekstra servicebesøk. Skulle den som kjører bilen knuse et speil eller lage en bulk tar de bilde av skaden i en app, så ser den som styrer med flåtestyring og de som bestiller inn deler hos Ford dette samtidig, og man sparer nedetid for varebilen.
PRO er forkortelse for produktivitet, for det er nettopp dette Ford mener at Ford PRO kan hjelpe bedrifter med, å øke produktiviteten ved å maksimere varebilflåtens driftstid.
Flåtestyringsverktøyet kan hente fram informasjon om den enkelte bil, og man kan også se hvordan den enkelte bil har blitt kjørt i forhold til kraftige nedbremsinger og fartsoverskridelser, slik at man kan ta en prat med sjåfører som trenger å endre sin adferd i trafikken. For de som har hjemmelader kan man legge inn løsninger for godtgjørelse for å lade arbeidsbilen hjemme.
Man kan styre ladingen til den enkelte bil dersom man ønsker det, slik at tilgjengelig strøm fordeles mest mulig effektivt ut fra arbeidsoppgavene varebilen skal ut på neste dag.
Ford PRO kan også hjelpe til med bedriftens ladeinfrastruktur på arbeidsplassen, og man kan som nevnt styre ladingen fra flåtestyringsverktøyet dersom man ønsker det.
Ford PRO har noen løsninger som er inkludert når man kjøper en varebil fra Ford, så kan man velge om man ønsker å legge til flere løsninger og elementer i forhold til hva som er bedriftens behov, og hva det ligger et gevinstpotensiale i. De tilgjengelige løsninger er ganske omfattende og innholdsrike.
I løpet av 2022 skal Ford PRO implementeres hos mange forhandlere i Norge, som allerede i dag er Transit Sentere.
FOTO: Ford
Da Ford E-Transit Custom ble avduket var det fotoforbud ettersom det var noen dager igjen før verdenspremieren for bilen, derfor er det noen pressebilder fra Ford her som viser bilen.
Ganske stilig front, med moderne LED-lys og en grill som er noe mer tilpasset at dette nå er en elbil og ikke en dieselbil.
FOTO: Ford
Også bak er det moderne LED-lys. Ford E-Transit Custom vil etter Ford sine beregninger få en rekkevidde på inntil 380km. Den vil få hurtiglading, men hastigheten er ikke kjent enda. Det har også vært sentralt for Ford at den skal få «god hengervekt», så får vi vente litt mer på å se hva det betyr i praksis.
FOTO: Ford
Ford E-Transit Custom vil også få løsningen Pro Power Ombord, slik at man kan hente strøm til verktøy fra varerommet.
FOTO: Ford
Ladepluggen til Ford E-Transit Custom havner foran på høyre side av bilen. Det vil også med tiden komme en E-Transit Courier.
De som er glade i personbilversjonen med mange seter kan glede seg over at de også kommer som elbiler, da med navnet E-Tourneo Custom og E-Tourneo Courier.
Ford starter produksjonen av E-Transit Custom i andre halvår av 2023, og vi får mer informasjon om bilen i september i år.