Prøvekjøring av Dacia Bigster i Marseille (apr 2025)

Hans Vidar ble med Dacia Norge til Marseille for å prøve en tur med den nye Dacia Bigster. Det er ikke en elbil, den kommer neste år, men er du på jakt etter 4×4, romslig bil med bensinmotor og en pris under kr 500 000, så må du helt klart lese videre!

Dato 09.04.2025 @ 19:07

Dacia Bigster er en 4,57 meter lang SUV med 22cm bakkeklaring, den kommer i første omgang med en hybridmotor med automatgir, men kan også bestilles med 4×4 og manuell girkasse.

Bilene ventes å komme til Norge til sommeren.

Til høsten kommer den med en ny 4×4-løsning som gjør at den også får automatgir kombinert med 4×4, og den kan nok være forlokkende for en del der ute som har bestemt seg for at elbil ikke er noe de vil ha.

 

Dacia Bigster er en kul SUV med tanke på design, og den er komfortabel å kjøre. Nei, den er ingen racerbil, og det er ikke en bil du kjøper fordi du elsker å kjøre veldig fort på svingete veier, her er det «det praktiske» som er i fokus.

 

Som du kan se på bildet over her er Bigster ganske mye større enn Duster som vi har hatt i Norge noen år nå. Det gjør faktisk at jeg kan sitte komfortabelt bakom meg selv i Bigster, noe jeg ikke klarer i Duster. Bagasjeromsplassen er på 546 liter, og jeg hadde med målbåndet på tur.

 

Dybden er fra 100-105cm på grunn av en noe buet utforming helt bakerst, så det er dypest midt på.

Bredden er fra 100-140cm, det er som du kanskje kan se mye bredere helt ytterst i kantene.

Det er 45cm opp til bagasjeromsskjuleren, og som du kan se på bildet er det en god del mer opp til taket, men det glemte jeg dessverre å måle.

 

Dacia gjør det de kan for å spare penger, slik at bilen skal bli så rimelig som mulig, så ikke sjekk prisen på denne i Sverige er du snill, da blir du bare oppgitt over det norske avgiftssystemet.

En måte å spare penger på er at setet skyves frem/tilbake manuelt, mens høyde og ryggvinkel ordnes elektrisk.

Selv satt jeg ganske så komfortabelt i disse setene, men det kan jo være lurt å ta en liten prøvetur selv så du er på den sikre siden, ettersom instillingsmulighetene er noe begrensede.

 

En annen måte å spare penger på er å ikke ha noe redsel for å bruke hardplast i interiøret, men det er på en måte helt ærlig og fair så lenge Dacia ikke prøver å late som om det ikke er hardplast de bruker, og designet på plasten er fin.

Man kanskje mistenke knirk og knark i interiøret, men det er det ikke.

 

Baksetene er såpass romslige at jeg får plass bakom meg selv, selv om jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang. Men det vises bedre i videoen neddenfor her.

 

 

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes Dacia Bigster har et kult design som fremhever at den har 22cm bakkeklaring og klarer seg fint på den vanskeligste hytteveien.

Hybriden kan trekke med seg 1 000kg på hengerfestet, mens 4×4 med manuell girkasse kan trekke med seg inntil 1 500kg. Hva 4×4 med automatgir kan trekke med seg vet vi ikke enda, for den bilen er ikke ferdig laget, den kommer sent i 2025.

 

Dacia Bigster veier rett under 1 500kg som hybrid, og like over 1500kg med 4×4, og det er veldig lett sammenlignet med de fleste elbiler med tilsvarende størrelse.

Det er også en sentral grunn til at det faktisk fungerer veldig greit med små bensinmotorer i Bigster, og man kommer seg greit opp i hastighet i et påkjøringsfelt til motorveien.

Det å cruise fungerer også meget bra, og man hører knapt at motoren er der når man ikke trykker hardt på høyrepedalen.

 

Godt ratt, presis og god navigasjon, litt tøft og kult design også i interiøret, og en trivelig bil når man skal kjøre noen hundre kilometer. Snittforbruk godt under 0,5 liter på mila i den kjøreruta vi hadde.

Du kan se flere bilder av Dacia Bigster i saken jeg har laget på Bilglede.no 

For de som ikke vil ha elbil er det få alternativer igjen i Norge som kan passe for en familie og som ikke koster langt over kr 600 000… men Dacia Bigster som kommer på under kr 500 000 vil altså kunne bli et alternativ. Et ganske godt alternativ tør jeg påstå, enten du vil ha hybrid med 2WD og automat eller 4×4 – i første omgang med manuell kasse som i Duster, men mot slutten av året med ny 4×4-løsning som også har automat.

Annonse