Presentasjon av Audi e-tron Quattro Concept i Norge (jan 2018)

Omlag 1000 av de som har bestilt seg Audi e-tron Quattro kom en tur til Lillestrøm 5/1 for å hilse på konseptbilen.

Dato 05.01.2018 @ 16:45

redag 5/1 hadde Audi et arrangement for de som har betalt for å havne på venteliste for å få kjøpe Audi e-tron Quattro.
Konseptbilen var for første gang på besøk i Norge, og ble vist fram på Thon Hotel Arena i Lillestrøm.

Audi Norge hadde tydeligvis ikke fått lov til å love saker og ting offisielt, men de gikk langt i å fortelle saker og ting uoffisielt.
Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi hos Harald A Møller gjorde en god jobb med å fortelle uten å offisielt bekrefte eller avkrefte.
Hinte, som man vel kan kalle det på godt norsk. Den som leste godt mellom linjene kunne få med seg mye sentral informasjon.

De hadde med seg helt nye Audi A7 Sportback, vist for første gang i Norge, for å vise oss hvordan man ser for seg løsninger i førermiljøet i den nye el-bilen.
For deg som vil se mer av nye A7 Sportback kan jeg anbefale bildeserien min på facebook.com/nybiltester.
Rattet, dobbel skjerm der man bruker den nederste til å skrive på med fingeren for å gjøre saker og ting i infotainemntskjermen over, girspak som armhviler, materialkvalitet som er utsøkt og mye mer, dette ble også gjennomgått før avduking av produktansvarlig Johan Ramstad.


Konseptbilen er det nok en del som har sett på nett, både bilder og video, men det er noe litt annet å se den live.

Om den endelige produksjonsmodellen får et like spenstig design som konseptbilen får vi bare vente og se.
En del har reagert på at det ikke er speil, men på grunn av ulik lovgivning i ulike land kommer den endelige versjonen også med sidespeil.

Antall seter i bilen blir nok 5, for som de sa, «du får alt det du forventer av en SUV», noe som nok også betyr hengerfeste, for de lovet «at ingen vil bli skuffet».

Pris er ikke kjent, men som det ble sagt; «når prisen blir kjent kommer mange flere til å bestille enn de som er på ventelistene i dag».
Hva betyr det?
Vel, må være lov med litt spekulasjon her, Tesla X starter på 670 800 (i dag 9/1 kl 14:30), så da tror jeg nok faktisk ut fra det som ble sagt at Audi e-tron Quattro blir noe rimeligere enn dette. Mulig Audien får lenger rekkevidde og høyere pris enn innstegsmodellen til Tesla X, men vi får vel se. Noen mener den blir dyrere enn det jeg gjetter på, noen tror det blir dyrere, tiden vil vise hva prisen lander på.

Hva med ladenettverk? Vel, Jan Hauge Ihle, regiondirektør for nordeuropa i IONITY (dannet av BMW, MB, VW-group med Audi og Porsche og Ford), fortalte en del om dette med hurtiglading.
Det at hurtigladestasjoner bygges for å takle hengere er nok et hint om at denne Audien nok får mulighet for hengerfeste.
Pilot-ladestasjonen i Aabenraa ble testet i romjulen, og den er bygget som en drive-thru løsning, nettopp fordi det er enklere når man har med seg henger.
Det er denne løsningen IONITY skal sette opp der det er plass. De skal levere 350KW på sine ladestasjoner, og dagens e-Golf og i3 kan også lade der med de 50KW bilen kan ta imot. CCS ladestandard. Det ble ikke sagt hvor mye KW Audien kan ta imot, men hør selv under her hva som ble sagt:


På klippet over her kan du se hva Jan Hauge Ihle fortalte.
Klippet er på litt over 6 minutter. Interessant for alle med el-bil-interesse.

Det var mange tilstede 5/1, ca 1000 fordelt på flere ulike tidspunkt, men ut fra kommentarene jeg har sett på Facebook har ikke alle lest like mye mellom linjene som meg denne dagen.

Kort oppsummert om mine tanker ut fra det jeg selv har lest mellom linjene tror jeg den får over 500km rekkevidde, kanskje innstegsmodell med noe mindre også? for å matche prisen til Model X, seter til 5, mulighet for hengerfeste, et sted mellom 150 og 350KW lading – slik at det holder med et 20 min stopp om du skal kjøre mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Bergen eller Oslo og Stavanger. Du vil finne hurtigladere fra IONITY langs disse strekningene i 2018. Prisen tror jeg starter på 630 000 for en innstegsmodell, men det er litt «tenk på et tall» lavere enn Tesla-X, og naturligvis min egen spekulasjon.

Så får vi se da, om jeg bommer helt, og må pusse masse på dette innlegget når den verifiserte informasjonen fra Audi Norge foreligger, eller om jeg som de folka her kan nøye meg med litt lett pussing ,som de hadde på bildet over her før bilen ble dekket til for å avdukes når folk var kommet inn.

Annonse