Premiere på nye Toyota Corolla Hybrid (mars 2019)

Fra og med torsdag 21/3 er det premieredager på nye Toyota Corolla Hybrid, jeg hilste på den på Hønefoss fredag 15/3.

Dato 19.03.2019 @ 13:34

Det er 12. generasjon Toyota Corolla som nå kommer ut på markedet, og følger du din nærmeste Toyotaforhandler på Facebook vil du nok se at du kan bli bedre kjent med nye Corolla du også.

Første gang jeg hilste på nye Corolla var på bilmessen i Paris i høst.

Vi var en del pressefolk i Hønefoss denne dagen, og kjørte fra General Hotell og opp til Ringkollen, ikke veldig lang tur, men det var nok av humpete veier og snødekte veier til å få et lite inntrykk av bilen om ikke annet. Noe jeg definerer som å hilse på, og bli litt kjent med, så får jeg heller ta en test av den litt senere.

I forhold til Auris har Corolla 1cm lavere tyngdepunkt, 60% stivere karosseri, 40% mindre fjæringsfriksjon og mer isolasjon, noe som skal gi bedre kjøreegenskaper og mindre støy enn i Auris.

Som du ser får du nye Corolla som 5 dørs variant eller som Touring Sport som de kaller stasjonsvogna. Selv kjørte jeg bare Touring Sport.
De to blå du ser på bildet over her er nye Prius som har fått en ansiktsløftning og AWD.

Før vi dro opp til Ringkollen fikk vi litt informasjon om dagens ulike biler inne på General Hotell.

Foto: Toyota Norge

Vi fikk høre om de to ulike motorene du kan få Corolla med. Jeg testet 2-literen, og den var frisk og trivelig på vei opp til Ringkollen.

Foto: Toyota Norge

Vi fikk også litt informasjon om de ulike utstyrsnivåene man kan få bilen med, som starter på Sense, så kommer Active og Active Tech og så har du Executive på toppen som har en del ulike tilvalg.

Prismessig starter 5 dørs med 1,8HV på kr 297 300 i Sense, Active fra kr 318 500, Active Tech fra kr 338 400 og Executive fra kr 370 100.
Vil du ha 5 dørs med 2 literen så må du opp på Active Tech utstyrsnivå, med startpris på kr 373 300, Executive fra kr 407 300.

Touring Sport, eller stasjonsvogn starter på kr 309 300 med 1,8HV og Sense utstyrsnivå, Active fra kr 333 200, Active Tech fra kr 353 100 og Executive fra kr 390 500.
Her starter også 2 literen på utstyrsnivå Active Tech fra kr 389 600, og Executive fra kr 428 500.

Dyreste versjon er 2 literen i Touring Sport med Executive Red pakka, da starter bilen på 460 300.

1,8 literen gjør unna 0-100 på 10,9 sekunder, og 2-literen gjør det samme på 7,9 sekunder.

Forsetet er forholdsvis manuelt, men korsryggstøtten kan justeres inn og ut elektrisk. Det er to spaker på venstre side, den fremste jekker du setet opp/ned med og den bakre er til å justere ryggvinkelen med. Seteryggen og sidestøtten opplever jeg som meget god, men jeg skulle gjerne kunne justeret setets sittepute i lengderetning og i vinkel, og det kan jeg ikke her, dermed er det ikke så lett å få optimal lårstøtte for meg i dette setet.

Jeg synes Toyota har hevet seg mange hakk når det kommer til interiørdesign, og dette er ganske så trivelig.
Dette er Executive, noe man merker på alt ustyret denne bilen har.

Førermiljøet opplever jeg som ryddig, samme løsning for infotainmentskjerm som man finner i nye RAV4, og mer digitalt enn jeg har sett før i instrumentene. Godt ratt med mulighet for varme. Ryddig og oversiktlig. Bare å sette seg inn og kjøre.

Rattet i Corolla har nå fått knapper for cruisekontroll i rattet, istedenfor en egen cruisekontroll-spak som jeg har sett i Toyota i mange år, så det var en kjærkommen oppgradering og modernisering for min del. Det er jo en del knapper i rattet, så det kan være kjekt å teste dem ut før man begynner å kjøre, så man vet hva de gjør. Ellers er symbolbruken god og logisk.

Knappen for rattvarme er ikke på rattet, men til venstre for rattet.

Der var det mange andre kjekke knapper også, som knappen for automatisk fjernlys, varme i ruta der vindusviskeren er, knapp for å åpne bakluka med mer.

Muligheten til å velge ulike kjøremodus handler ikke bare om gir-respons her, men også om AVS – justerbart understell, som har svært mange flere sensorer og justeringsmuligheter enn normalt understell har. Skulle man kjent på effekten av det måtte man nesten sammenlignet en med og en uten i samme løype. Det jeg kan si er at komforten i normal er god, og jeg har vel en mistanke om at de fleste ikke bytter til Eco eller Sport.

Bytter man til Eco får man inn en del grønnfarge i instrumentene, og velger man sport er det naturlig nok rødfarge man får.

Infotainmentskjermen har knapper langs kantene med nyttige snarveier, og trykkfølsom skjerm.

Nedenfor skjermen er det knapper og vribrytere for klimaanlegget.

Under dashbordet kommer det en ladeplate til mobilen, og knapper for setevarmen.

Lydanlegget fra JBL som er topputgaven hadde fin lyd, og ryggekameraet var også noe over middels bra.

Baksetene er utformet som i de fleste stasjonsvogner, optimalt utformet for 2 personer, men 3 kan sitte der.

Ryggen på midtplassen kan felles ned og bli armlene.

Knevinkelen i baksetet er litt spiss, men helt ok, og det er vel det beste med baksetet om du er 185cm lang og like stor som meg.

Knærne mine går noe inn i forsetet, men det er ikke steinhardt, så man kan nok sitte ganske ok slik en stund.

Her som det er panorama soltak så er vel hodeplassen noe jeg definerer som en utfordring om lange folk som meg må sitte bak.
Man sparer nok noen cm på å ikke ha soltak, men enda mer på å ikke ha lange folk i baksetet.

Den med et våkent blikk ser et par sorte felt i taket like over vinduene, det er festemuligheter for sikkerhetsnett til bagasje. Lurt!

Kanskje litt pussig at en helt ny bil beregnet på familier ikke har lademulighet for de som sitter i baksetet? Eller?

En fordel med stasjonsvogna er jo at man antagelig har plass til litt bagasje i den.

Baki her har du hele 598 liter målt etter VDA-standarden for bagasjersomsvolum.

Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med nye Corolla etterhvert!

Takk til Toyota Norge for at jeg fikk hilse på Corolla!

Annonse