Plug and Charge med Ford Mustang Mach-E GT (aug 2022)

Vi ser nærmere på hvordan Plug and Charge virker, og du får også testresultater i Norge fra desember og mai med Ford Mustang Mach-E GT.

Dato 05.08.2022 @ 13:38

Det har skjedd litt siden sist vi skrev noe om Ford Mustang Mach-E, blant annet har Long Range utgaven med 2WD og 4WD fått inntil 1 000kg hengervekt. GT har fortsatt 750kg hengervekt.

Man kan nå også ha taklast på Ford Mustang Mach-E. Inntil 75kg på vanlig tak og 65kg på glasstak. Dette vil også få en tilbakevirkende kraft, så du kan høre med din forhandler for å få rett fremgangsmåte for å få rett registreringsinformasjon for bilen din.

Ladeselskapet IONITY er det ganske mange bilmerker som eier sammen, og de som er medeiere i IONITY tilbyr gjerne en abonnementsløsning som gir lavere ladepris mot et månedsgebyr for å få tilgang til lavere ladepris. Noen gir også en prøveperiode på en slik abonnementsløsning, slik at man får lave ladepriser uten å måtte betale månedsgebyret for en periode.

Bare for å nevne et par eksempler, så har Porsche Plug & Charge på sin Taycan og Mercedes-Benz har det på sin EQE og EQS, men det finnes også flere biler som har dette i tillegg til Ford Mustang Mach-E.

Ford og en del andre merker tilbyr nå i samarbeid med IONITY en enklere ladeløsning som heter Plug and Charge, og i denne saken ser vi nærmere på hvordan dette fungerer for Ford Mustang Mach-E GT.

I videoklippet over her kan du blant annet se fremgangsmåten på Ford sine nettsider, forklart av Marcus Smestad hos Follo Autoco i Ski.

I videoklippet får du også se at vi bruker Plug and Charge på en ny IONITY lader ved Ringdalskogen og en ikke så ny IONITY lader ved Kjerlingland. Begge steder var det bare å sette inn ladeledningen så ordnet bilen og laderen resten.
Dette er jo en løsning Tesla har hatt fra de kom, men den store forskjellen her er jo at Tesla har laget både ladere og bil, og da er det liksom ikke så snodig at de snakker sammen. Med en mer åpen ladeløsning må man bli enige om diverse protokoller som sørger for sikker kommunikasjon, gjengkjenning og betaling, og det har tatt noe tid for oss som bor i Norge. For andre land der elbiler først nå begynner å «ta av» vil jo ikke ventetiden oppleves slik vi i Norge har opplevd den.

Vi var også en tur innom EVS35, en meget stor internasjonal messe for elbilisme, der temaet om enklere ladeløsninger i framtiden ble debattert. Det er liten tvil om at Plug and Charge og Auto Charge er på vei for stadig flere elbiler og til stadig flere ladeoperatører.

Her vil mye skje i løpet av et års tid, noe som gjør et ønske om å «tæppe» kort på ladestasjoner noe gammeldags. I videoklippet intervjuer vi Daglig leder for ladekjeden MER, som jobber med å få implementert Auto Charge i sine ladere i løpet av et års tid.

Man registrerer et betalingskort i bilens app, og så vil man på et eller annet slags vis kunne få registrert bilen hos Auto Charge slik at man gir dem tilgang til å bruke kortet når du skal lade din bil. En av temaene de jobber med nå er hvordan bilen skal gi fra seg en gjenkjenning, for VW ønsker at signalet fra bil til lader skal endres ofte, mens andre kan gå med på at samme signal/IP sendes ut fra bilen hver gang… litt detaljert kanskje, men det er ihvertfall grunner til at løsninger der mange skal bli enige om protokoller og systemer tar noe mer tid enn der man har 1 aktør som Tesla som lager både ladere og biler.

Ford og flere andre bilmerker som er inne på eiersiden hos IONITY har altså allere Plug and Charge systemet klart hos IONITY. Man registrerer seg i appen til Ford som heter Ford Pass, legger bilen sin inn i appen, og rusler inn på nettsidene til Ford for å legge inn et betalingskort knyttet til brukeren av appen/bilen. Så er det bare å plugge inn ladeledningen og bil/lader ordner resten. På en vanlig ladeøkt landet den hyggelige totalprisen på rett under kr 100. Det er billig med dagens strømpriser.

Vi testet lading i desember og i mai og i juni, og kom fram til at ladetiden er ganske stabil så lenge man kommer til laderen med en bil som har kjørt litt. Det tok oss fra 42 til 45 minutter å lade fra 10% til 80% i alle ladeøktene vi testet, så lenge laderen kan levere inntil 150kW eller mer. Vi skal ikke utelukke at noe kan skje med denne ladetiden, som vi har opplevd nylig med Volvo XC40 som har fått omlag 10 minutter kortere ladetid fra 10% til 80%. Det er jo en av fordelene med OTA oppdateringer, at bilen kan bli bedre og bedre med tiden.

En visning i bilens instrument som er veldig nyttig er når man legger inn laderen man vil bruke i bilens navigasjon, da kommer det frem på instrumentskjermen under antatt rekkevidde hvor langt det er til laderen, slik at blikket slipper å dra innom navigasjonen for å sjekke at man kommer greit fram til laderen når batteriprosenten er lav.

Navigasjonen i Mustang Mach-E fortjener også skryt for å være tydelig, slik at man ikke kjører feil på ukjente plasser.

Når man kjører over tusen kilometer med en bil så setter man stor pris på å sitte godt, og setene i GT gir en helt annen støtte enn de vanlige setene i Mustang Mach-E, noe vi trives veldig godt med.

Samtidig kan det være de som føler på et behov for å endre sitteputens lengde eller vinkel, så det er litt sentralt at man prøver seter som har noe begrensede innstillingsmuligheter før man kjøper bilen.

Vi tror jo de aller fleste vil sitte svært godt her, men skjønner ikke helt hvofor valgfriheten som ellers er så stor i denne bilen skal begrenses på setejusteringsmuligheter.

Mustang Mach-E GT skiller seg lite fra Mustang Mach-E i baksetet, men man får jo se på de litt kulere forsetene. Baksetene er forøvrig optimalisert for 2 personer.

I bagasjerommet og i frunken merker man ikke noe til at det er en GT eller ikke, her er alt helt likt som i en vanlig Mustang Mach-E. Det bør vel nevnes at nyttelasten ikke er så heftig for Mustang Mach-E GT.

Bilens egenvekt uten fører er på 2 285kg og tillatt totalvekt er på 2 717kg det gir totalt 432kg til fører, passasjerer, bagasje og taklast. Vi tror nok at enkelte kan savne om lag 100-200kg her.

Når det er sagt bør det jo nevnes at frunken til Mustang Mach-E er diger, her demonstrert med den største versjonen av kabinkoffert som flyselskapene godtar. Også kult med muligheten for å spyle frunken, eller å fylle den med isbiter til den brusen man vil ha med seg til stranda… du ser ikke feil, der er to «koppholdere» der, Ford har tenkt på akkurat dette… Se gjerne på undersiden av panseret også når du sjekker frunken… moro med gjenomtenkte løsninger og dekor under panseret som jo da må stå åpent på festen 😉

Vi testet Mustang Mach-E GT i desember og i mai, og det er som regel ganske våte veier når de saltes i desember, og i mai var det tørre veier, noe vi kanskje trodde skulle gi en større forskjell enn det gjorde ettersom GT har som standard 245/45R20 dekk og felger.

På landeveistesten vår – 205km med maksimalt 80 km/t – som alltid går fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake til Grimstad via Mosby og Sørlandsparken – så brukte GT 44% av batteriet i desember og 43% av batteriet på tørre mai-veier.
Det gir en beregnet rekkevidde for landevei på 465km i desember og 477km i mai.

Vi har også kjørt vår faste 50/50-test, som går på RV420 fra Grimstad til IKEA i Sørlandsparken, og på motorvei tilbake til Grimstad, noe som gir omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t. En test som er en del «tøffere» enn landeveistesten vår.

I desember var det mellom 1 og 2 plussgrader og 19% av batteriet gikk med til turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 373km. I mai var det 17-19 grader og tørre veier, og 16% av batteriet ble brukt opp på samme turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 443km.

Når vi kjører på motorvei har vi en del målepunkter der vi vet avstanden, og vi så variasjoner i rekkevidde på hvor mye 110 km/t sone veien hadde og topografi, men motorvei på vinterstid varierte mellom 312 og 357km i beregnet rekkevidde.

I desember var asfalten såpass sleip, våt og glatt at vi ikke turte dra på skikkelig på svingete veier, men det fikk vi gjort i mai og i juni, og det er svært trivelig med MagneRide 2 dempere og Brembo bremser, og ikke minst 487hk og 860NM.

Vi er klar over at Tesla kan kjøre raskere fra 0-100 km/t enn Mustang Mach-E GT sine 3,7 sekunder, men at denne knuser enhver Tesla i kjøreglede på svingete og vanskelig vei er det ikke så mye å lure på. Man sitter også langt bedre med sportssetene denne bilen er utstyrt med, og det betyr ganske mye for opplevelsen at man slipper å «skli rundt» i et sete.

Selv om den ikke gir samme opplevelse som en Mustang med med bensinmotor, så er det en bil det er veldig moro å kjøre, og som fortsatt etter mva kommer fra 1/1-2023 er langt billigere enn en Mustang med bensinmotor.

Vi gleder oss også over at framtidens ladeløsning allerede er på plass hos Mustang Mach-E, selv om vi kanskje ikke synes det er så fryktelig strevsomt å bippe en brikke – alt krever jo en viss form for registrering i forkant av bruken.

Takk til Ford Motor Norge og Arendal Auto, som har lånt oss biler til disse testene!

Annonse