Peugeot 508 RXH HYbrid4 – en litt glemt hybrid? (april 2016)

Hva slags bil er Peugeot 508 RXH egentlig?

Dato 04.04.2016 @ 13:09


Dette er ikke en ny hybrid, men kanskje en hybrid som har havnet litt i skyggen av andre mer markedsførte hybrider?
Denne går inn i kategorien «Ikke ladbar hybrid med firehjulstrekk», der Toyota nylig kom med sin nye Rav4 Hybrid.

Jeg har sett i en del kommentarfelt at hybrid er noe tull, det vil jeg påstå er feil, det er ditt kjøremønster som avgjør om hybrid er tull eller om det er fornuftig.
> Du har mye bykjøring, start/stopp, en del bakker opp og ned – hybrid uten lading kan være veldig fornuftig, for den lades raskt opp av oppbremsing og nedoverbakker, og gir deg el oppstart i lyskryss der fossilmotoren forurenser som mest.
> Du har en mil eller to på vei til og fra jobb, har gode muligheter for å lade hjemme og på jobb, da er ladbar hybrid svært gunstig (om du mener du ikke kan klare deg med en el-bil eller sykkel), for da kan du kjøre elektrisk i ca 95% av de kilometerne du kjører, og de få gangene du faktisk trenger rekkevidde, så er det bare å fylle på tanken med mer fossilt drivstoff.
> Du kjører nesten bare langkjøring, mye på motorvei i høy hastighet (over 90), velg da for all del diesel om du ikke er vettskremt av det de holder på med i Oslo og Bergen.


Bortsett fra dette merket er det ikke nødvendigvis lett å se at dette er en hybrid.
Her får du en 163 hk dieselmotor på fremhjulene som kombineres med en 37 hk el-motor på bakhjulene, og dermed får du muligheten for firehjulstrekk og en rimelig sprek bil i sportsmodus der begge motorer utnyttes maksimalt. Ekstra motor og batterier veier omlag 120 kg.


I midtkonsollen har du et hjul der du kan velge ZEV, som vil si at bilen kjører så elektrisk som mulig, auto, som gjør at dieselmotoren hjelper til der systemet synes det er naturlig, Sport der begge motorers krefter utnyttes samtidig og 4WD som gir deg begge motorer og firehjulsdrift når du skal opp litt vanskelige bakker om vinteren. De som har vært borti Citroën og DS vil merke at nøkkelen er helt lik, og DS har også en tilsvarende motorisert HYbrid4 versjon av DS 5.


Det er en del knapper å velge mellom, men samtidig er det ryddig og stilig førermiljø. Rattet er trukket med skinn, men det er en tanke hardt å holde i etter min smak. Jeg har sansen for litt mykere underlag under skinnet. Litt uvant at startknappen var plassert et stykke til venstre for rattet, er mer vant med å finne den til høyre for rattet. Fin lyd i standardanlegget. Tror jeg ville hørt på JBL-anlegget for å finne ut om det kan være verdt 8 900 ekstra. I den pakken får du laminerte sidevinduer også. Det kan kanskje bety noe for den innvendige støyen som godt kunne vært et lite hakk lavere.


Stort panorama glasstak gir lys og luftig kupé, du kan velge hvor mye av glasstaket som skal være tildekket/synlig innenfra.


Head-up display er fint å ha, men når den kommer på en slik plastskjerm er det som regel feil vinkel på den for meg som er litt lang.
Må innrømme at jeg styra en del for å finne ut hvordan jeg skulle justere på vinkelen til denne skjermen.


Jeg har prøvekjørt noen biler, og vil jo helst at det skal være en tanke logisk å finne knappene jeg ønsker å finne, men her slet jeg litt med å forstå logikken bak knappeplasseringen – her under rattet er jeg mer vant med å finne plass til lommebok eller tilsvarende.


Du har god plass i forsetene, og førersetet kan du få i skinn/alcantara eller Skinn Club Nappa med korsryggmassasje og minne på førerstolen. Koster 16 900 mer enn delskinnsetene som medfølger, og som har el-justering uten minne.


Det er også god plass i baksetet, men på en bil som er nesten 483 cm lang skulle det nesten bare mangle.


For meg som har 3 barn, så betyr benplassen i midten bak noe, og den er som regel ganske elendig i de fleste stasjonsvogner, men her er «midklossen» på gulvet bak ganske beskjeden – positivt!


Peugeot 508 RXH har litt mer bakkeklaring og noen stilige plater under foran og bak. Designmessig liker jeg bilen godt. Det gjør seg med litt «røffere» styling.


Vi ser at batterimotoren stjeler noen cm av bagasjerommet, men ikke på langt nær så mye som i Volvo sin ladbare hybrid.
Du skal være rimelig kresen på bagasjeromsplassen dersom dette ikke er nok.
En liten ting jeg ikke skjønner er at bagasjenett opp til tak er ekstrautstyr, skal du ha denne bilen så husk å krysse av for dette livsviktige sikkerhetsutstyret til bare 2500 kroner ekstra! (kunne de ikke bare inkludert det?)


Peugeot 508 RXH HYbrid4 er sprek, svært velutstyrt, komfortabel (kanskje mer med 17 enn 18 » felger?), og etter mitt syn ganske stilig og lekker.
Hvorfor er den da litt «glemt» i det norske «hybridhysteri» om dagen? Hvorfor markedsføres den ikke mer av Bertel O. Steen?

Jeg tror kanskje det kan dreie seg om prisen, for den havner på over 525 000, og da blir den fort litt dyr i forhold til en del konkurrenter. At fossilmotoren er diesel er kanskje heller ikke helt optimalt med tanke på byer som Oslo og Bergen, men for forbruket på langtur er det jo fornuftig.
Det folk kanskje glemmer er at her er ekstrautstyrslista svært kort, men jeg som er veldig glad i utstyr ville fort ha lagt på 47 000 til. Sammenligner man med BMW eller Mercedes sine lister over ekstrautstyr er det «billig» til å være meg.

Bor du i en by som ikke forbyr diesel sånn innimellom, og har lyst på en hybrid med firehjulstrekk som du slipper å tenke på å lade, så bør du teste Peugeot 508 RXH HYbrid4!

Takk til Chr. Repstads Sønner AS som lånte meg bilen!

Andre som har testet bilen:
Broom

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: