Nye Toyota bZ4X prøvekjørt i Madrid (juni 2025)

Førproduksjonsmodell av bZ4X fikk Hans Vidar også kjøre da han var i Madrid, med AWD og med 2WD og ellers topp utstyrsnivå.

Dato 10.06.2025 @ 16:14

Les gjerne saken fra Kenshiki Forum der vi fikk se nye bZ4X for første gang.

Selv om bilene var merket med «prototype» så er det nok langt mer korrekt å bruke begrepet førproduksjonsmodell om bilene vi fikk kjøre, for prototype er på et langt tidligere stadium i utviklingsprosessen.

Før lunsj kjørte vi Toyota Urban Cruiser og etter lunsj var det tid for bZ4X, så det var relativt tett program i Madrid før flyet skulle gå tilbake til Norge på kvelden.

 

Lyktene har fått «Hammerhead design», oppkalt etter haien, og plasten ved hjulbuene er nå lakkert i sort, som kanskje ser litt mindre billig ut enn den matte plasten man har på dagens bZ4X. Vi fikk se en sort bZ4X og da ble det jo ganske så lekkert.

 

Her har vi også forrige bZ4X i grått litt lenger bak. Det man ikke nødvendigvis kan se er at det er gjort en del forbedringer av bilens aerodynamikk, som nytt design på sidespeil og front, jevnere underside av bilen og nye hjul.

Toyota har også utstyrt bilen med 2 nye eAxel motorer om du velger AWD og en ny eAxel motor om du har FWD. Her er effektiviteten økt, noe som får ned forbruket, og man får også mer krefter ut av motoren(e) nå enn før faktisk +57% på AWD-utgaven.

 

AWD-egenskapene på dagens Toyota bZ4X er svært gode, men også her har Toyota funnet rom for forbedringer i den nye bZ4X.

 

Toyota Norge sendte akkurat ut en pressemelding der også bZ4X med liten batteripakke er tatt med, så da skal nok den også importeres til Norge. Prisene dukket ikke opp i pressemeldingen i dag, de kommer neste uke, men den minste batteripakken skal kunne gi en meget hyggelig pris.

 

I utganspunktet tenkte de bare å ta inn 2WD og AWD med 73,1kWt batteripakke, men det er jo lov å forandre mening også hos Toyota Norge.

 

57,7 kWt batteri og FWD, WLTP 442km, 123kW/167hk, 268NM og 0-100 km/t på 8,6 sekunder.
73,1 kWt batteri og FWD, WLTP 569km, 165kW/224hk, 258NM og 0-100 km/t på 7,4 sekunder.
73,1 kWt batteri og AWD, WLTP 506km, 252kW/343hk, 428,6NM og 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

 

Infotainmentskjermen er ikke alltid like gira på å samarbeide med kameraer i forhold til at hele skjermen vises som den egentlig er, men det kommer flere bilder av den.

Når et bilmerke kommer med en facelift, så er det ikke så vanlig at mye er forbedret, men bZ4X er på kanten til en ny utgave av seg selv, for her er det som nevnt nye motorer, ny batteripakke, nytt fjes og nytt innvendig design, forvarming før lading, forbedrede kjøreegenskaper og forbedret AWD-system. Det er så mange forbedringer at jeg garantert har glemt å ta med en god del av dem.

 

 

I videoklippet får du se en del plansjer og tall og grafer som viser en del av forbedringene, som også handler om handling, effektivitet, mer krefter, forbedret AWD-system, og ikke bare mye raskere lading om vinteren på grunn av forvarming som kan skje enten manuelt eller via navigasjonen.

 

Foto: Toyota

 

Her er infotainmentskjermen vist med Google Maps, men jeg mistenker at mange vil ønske å bruke bilens egen navigasjon som forteller hvilken batteriprosent man kan forvente å komme fram med.

 

I skjermen bakom rattet vil man få mer informasjon under hurtiglading, og der vil man også kunne hente opp status for batterihelsen.

 

Foto: Toyota

 

Min opplevelse av interiøret i nye Toyota bZ4X er mer eleganse og ro, med klare horisontale linjer og færre vegger og annet som dukker opp foran skjermen bakom rattet.

 

Midtkonsollen med 2 ladeplater og ikke noe pianolakk er etter min mening en stor forbedring i tillegg til den klare gode 14» store infotainmentskjermen.

 

Det var rett og slett et sted det var blitt enda triveligere å oppholde seg enn før, og det var jo bra fra før, med gode seter og godt ratt.

 

Foto: Toyota

 

Forsetene er fortsatt gode, men når temperaturen utendørs kryper opp mot 30 varmegrader kunne jeg ønske meg seteventilasjon som var noe mer «kjølende»… her virket det som om ventilasjonen skapte en slags «arbeidsvarme», og det blir jo litt motsatt effekt enn den kjøling man ønsker seg.

 

Når det er sagt så sitter man godt, og selv om jeg i denne omgang ikke testet baksetene, så har Toyota jobbet med å forbedre komforten for de som sitter der også.

 

Vi får komme tilbake til en test av baksetet når vi har dagens modell ved siden av denne nye, det tror jeg er eneste mulighet til å kjenne på hva som er forandret med baksetekomforten. Hvorfor? Fordi jeg sitter nesten alltid i førersetet, kun korte kjappe besøk i baksetet for å se om det er plass der, og da husker man ikke «opplevelsen» av baksetet.

 

Foto: Toyota

 

Bagasjerommet er igrunnen som før, men bak er det likevel en endring om du velger AWD-utgaven av bZ4X, for den kan nå dra med seg en tilhenger på inntil 1 500kg. En dobling fra forrige bZ4X. 2WD-utgaven har fortsatt hengervekt på 750kg.

 

Støydempingen i bZ4X er også forbedret, så etter lunsjen da vi hadde kjørt Urban Cruiser forventet vi en stor forbedring av støynivået i bZ4X’en.

 

Den våkne leser ser kanskje at bilen på bildet over her har 20» felger/dekk, og det merker du veistøy fra i 120 km/t, så vi ble nesten litt småskuffa over støynivået som vi syntes var et hakk høyere enn i Urban Cruiseren, men det var før vi fikk prøve 2WD-ugaven med 18» felger/dekk, for da ble det skikkelig stille i bZ4X’en, langt stillere enn i Urban Cruiseren.

 

Den hvite var 2WD med 18» felger/dekk. og vi koste oss med komforten og det lave støynivået her, så husk på det før du bestiller de største felgene du kan, det gir mer støy og kortere rekkevidde å ta et slikt valg.

 

Toyota bZ4X har fått mye mer enn en liten facelift, her er det store forbedringer på de fleste områder i bilen, og det som har vært en av de mest solgte elbilene i Norge har blitt betydelig mye bedre.

 

De nye bilene kan forventes til landet i november/desember, og om en ukes tid vet vi også prisene på nye bZ4X.

Jeg gleder meg til å få teste den nye bZ4X i Norge etterhvert, lade om vinteren fra 10-80% på under en halvtime takket være forvarming. og mest sannsynlig også komme lenger enn før om vinteren.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: