Neida, jeg vet godt at nye Superb ikke er en nyhet, for pressemeldingen kom jo ut da vi var i Bratislava for å se på avdukingene i mai, men nå kan du bestille flere av disse bilene hos din lokale forhandler, og priser er klare på flere av dem.
Jeg fikk også litt plutselig en del fakturerbare oppdrag som jeg måtte prioritere.
Men nå er det på tide at du får se litt, og lese litt om disse bilene.
Hundrevis av pressefolk fra hele verden samlet i Bratislava, under hockey VM, for å se på nye Skoda Superb, den ladbare hybriden Suberb iV og den nye Superb Scout. Vi fikk også hilse på elbilen Skoda Citigo e iV som er svært nært beslektet med VW e-UP.
Med såpass mange pressefolk, og såpass få biler, så ble det litt småkaotisk å ta bilder og å filme, men jeg gjorde da et lite forsøk ihvertfall.
I videoen over får du først se litt vanlig Superb i de 3 ulike karosserivariantene den leveres som. Så viser jeg den ladbare hybriden Superb iV. Neste bil ut er Citigo e iV, og så avsluttes videoklippet med Superb Scout.
Hvem velger «vanlig Superb»?
Jo, de som vil ha Superb med 4×4 velger vanlig Superb eller Scout, også har du de som ikke vil ha ladbar hybrid eller noe slikt. De som ikke har tenkt seg den råeste motoren som man får i Scouten velger vanlig Superb. Om plassen er det man jakter på velger man vanlig Superb, man får jo tross alt 660 liters bagasjerom i vanlig Superb mot 510 liter i den ladbare hybriden (iV).
Prisen er ikke en grunn, for der er den ladbare hybriden (iV) vinneren.
Kan jo være jeg bommer litt her, er sikkert noen flere grunner også til å velge vanlig Superb fremfor Scout eller iV (ladbar hybrid).
Den ladbare hybriden er lur å velge om man kjører mye kort i hverdagen, for da kan du i all hovedsak kjøre elektrisk, noe som er billigere enn å kjøre med bensin.
Den elektriske rekkevidden er opp til 55km WLTP.
Den ladbare hybriden kombinerer en 1,4 liters TFSI bensinmotor med 156hk med en 116hk elmotor. Batteripakken på 13 kWh er plassert i gulvet foran bakakselen.
Maksimal systemeffekt er på 218hk, og 400NM er en trivelig kombinasjon om man vil ha det litt moro også.
Skoda mener man skal komme 850km med full bensintank på 50 liter og fulladet batteripakke, noe som skulle tilsi et antatt snittforbruk på rett under 0,63 liter på mila når batteriene er «tomme».
Superb iV har en startpris på 411 600, men den jeg ville hatt, utstyrsmesteren L&K, starter på 470 700. Da snakker vi omlag 50 000 mindre enn nest billigste Superb L&K uten 4×4.
Hvis ikke dette er mye bil og utstyr for pengene så skjønner jeg ikke noe. Potensiell sparebøsse i hverdagen er den jo også.
Men, dette håper jeg folk har lært nå… om du kjører mye langkjøring kan du ikke forvente noen spesiell gevinst ved å velge ladbar hybrid med bensinmotor, sånn er livet. Da får du triveligere drivstofføkonomi med en liten dieselmotor.
Deilige forseter som jeg gjerne skulle sittet i under en lenger prøvetur med Superb iV, men det får vi ta senere i høst.
Har det faktum at batteripakken er i gulvet foran bakakslingen ødelagt bakseteplassen i Superb?
Det ser vel ikke slik ut?
Selv med førersetet svært langt tilbake så er benplassen bak formiddabel som alltid i en Superb.
Her sitter man altså også på første klasse i baksetet.
Bagasjerommet er vist i videoen langt oppe i saken her, og gulvet går ikke så dypt ned som i en vanlig Superb, noe som gjør at bagasjeplassen går ned fra 660 liter til 510 liter. Gulvet er flatt og plassen er stor også i Superb iV.
Skoda Citigo e iV er i prinsippet omtrent samme bilen som en VW e-UP, men med noe annerledes styling og utseende enkelte plasser.
Litt småtøff og kul spør du meg, og med opptil 265km rekkevidde WLTP kan nok denne løse mange behov med tanke på elektrisk transport i hverdagen.
Sammenligner man med dagens e-UP fra VW så har den en del kortere rekkevidde, men det kommer naturligvis en Range versjon av e-UP med samme rekkevidde samtidig med denne.
Her skal man kombinere rimelig og praktisk og stilig, så blir det litt opp til hver enkelt som ser den å vurdere om Skoda har lykkes med dette.
Er du på jakt etter mye plass og mye luksus regner jeg med at du nå har fortstått at du må lete videre.
Er du derimot på jakt etter en kompakt og litt kul transportløsning som går på el, så kan Skoda Citigo e iV være en løsning.
I løpet av høsten starter bestilling – altså ikke forhåndsbestilling som man har kunnet gjøre en stund, men vanlig bestilling.
Utlevering til kunder skjer fra januar 2020.
Noe bagasje eller en god del handleposer er det fint plass til baki bagasjerommet til Citigo e iV.
Det er likevel tenkt som en bybil, og ikke en du er svært ofte på langtur med.
Flokken av journalister ble flyttet til et annet lokale i forbindelse med Hockeyhallen for å få se avdukingen av Skoda Superb Scout.
Litt tøffere og røffere, litt mer bakkeklaring (15mm) og plater og pynt.
Du får den bare med 4×4 og største bensinmotor med 272hk eller dieselmotor med 190hk, men i Norge skal du være langt over middels glad i bensin for å legge omlag 100 000 ekstra på bordet for å få Superb Scout med bensinmotor.
521 700 er startprisen med diesel.
Det er eksklusivt og fint inni Scout, men det er jo utenpå du merker mest til at det er en Scout du har.
Ble jo forsåvidt ganske kledelig med litt trefliser inni Scouten.
For de som er bekymret for at den enorme bakseteplassen forsvinner om man velger Superb som Scout, kan jeg berolige med at plassen fortsatt er i klassen danseplass.
Litt moro med muligheten for 230v tilkobling for baksetet, det kan jo være praktisk. 2 x USB finner man også bak her.
Ellers finner man setevarme i 3 nivåer for yttersetene bak, samt egen klimasone for baksetet.
Stort bagasjerom på 660 liter med fleksible løsninger med tanke på gulvet og andre innretninger du ser litt lenger inn på bildet, som skillevegg og hattehylle som kan flyttes på.
Skoda Superb Scout kan du bestille hos din forhandler nå, noe du forsåvidt kan med alle Superb-modellene nå, så kommer de ut til kunde litt senere i høst.
Disclaimer:
De pressefolkene som var med på denne turen fikk spandert fly/hotell og maten i Bratislava av Skoda. Det er sånn slike lanseringer fungerer.
Takk for turen!