Volvo ES90 defineres av Volvo som en sedan, noen vil kalle den en Combi-Coupé fordi bakruta blir med når man åpner bakluka, mens andre igjen vil definere den som en hatchback.
Uansett er det et lekkert design for elbilen fra Volvo på 5 meter lengde og 2,05 meter bredde når sidespeilene er lagt inn. Bilen vi fikk se er en av 3 håndbygde førproduksjonsmodeller som reiser rundt i verden, og mandag 2/6 var turen kommet til en visning i Oslo for pressen.
Volvo ES90 får du i 3 utstyrsnivåer og med 2 ulike batteripakker, og du kan velge mellom RWD eller AWD… så her skal vi forsøke oss på en liten oversikt.
Core utstyrsnivå, er en ok utstyrt ES90 for de som er mer på jakt etter merke og størrelse enn utstyr. Du får den kun med RWD og dermed kun med «minste» batteripakke på 92 kWt brutto / 87,5 kWt netto som Volvo antar vil gi en WLTP-rekkevidde på 650km. Du kan velge alle utstyrsnivåer med RWD, men da må du være villig til å ofre 400kg hengervekt, for RWD kan trekke maksimalt 1 600kg på hengerfestet.
RWD kalles for Single Motor RWD, og den leverer 245kW / 333hk, 480NM, 0-100 km/t på 6,9 sekunder og et forbruk under en WLTP-test på 16,1 kWt/100km.
Startpris Single Motor RWD Core fra kr 659 900 som inkluderer kr 13 500 i frakt og leveringsomkostninger (alle priser i denne saken har dette inkludert).
Neste utstyrsnivå er Plus, der du har mer som standard og mer å velge som tilleggsutstyr. Dette utstyrsnivået kan du få med RWD og med AWD, men her er ikke planlagt produksjonsstart for AWD før modellår 2027, så de prisene vet vi ikke så mye om annet enn at de blir lavere enn prisene for Ultra, som vi vet, fordi den har produksjonsstart uke 10 2026 med AWD.
Plus med RWD får du fra kr 709 900.
Toppmodellen Ultra kan du få som Single Motor RWD fra kr 794 900, og da naturlig nok med mye mer utstyr som standard, og ikke så mye igjen å velge fra listen over ekstra utstyr.
Med Twin Motor AWD leverer Volvo ES90 330kW / 449hk, 670NM, 0-100 km/t på 5,6 sekunder. AWD-utgavene har 2 000kg hengervekt, og et forventet forbruk i WLTP-testen på 17,1 kWt/100km.
De har også «den store» batteripakka på 106kWt brutto/102kWt netto og det regner Volvo med at skal gi en WLTP-rekkevidde på 700km.
Så har du Twin Motor Performance AWD, der Volvo har hentet ut en del mer futt fra motoren, og den leverer 500kW / 680hk, 870 NM, 0-100 km/t på 4,0 sekunder og ettersom høyrepedalen brukes forsiktig i en WLTP-test forventer man samme forbruk og rekkevidde her som på den vanlige AWD-pakka. Pris for Ultra utstyrsnivå og Twin Motor Performance AWD er fra kr 919 900.
Med et 800V system på de to batteripakkene så kan man hurtiglade begge batteripakker fra 10% til 80% på ca 20 minutter. Den «minste batteripakken» krever da en lader som kan levere minimum 300kW og 500V, og den store batteripakka krever 350kW og 500V fra laderen for å levere optimal ladetid.
Med rekkevidde på 650km og 700km og ladetid på 20 minutter kan langturer med Volvo ES90 bli meget komfortable, bare man legger pausene der laderne er gode.
Joachim filmet bilen da vi var hos Volvo Cars Norway på Fornebu for å se nærmere på den, det filmklippet kan du se over her.
I bilen vi fikk se var det satt inn seter med nappaskinn som hadde ventilasjon, varme, massasje – nappaskinn er ekstrautstyr uansett utstyrsnivå, men koster kr 18 500 for Ultra og kr 38 500 for Plus. Meget behagelige seter i 2 minutter, og trolig også mye lenger enn det vi rakk å sitte i dem i denne omgang.
Lekkert interiør, komfortabelt ratt, og her med anlegg fra Bowers & Wilkins som også er ekstrautstyr uansett utstyrsnivå. Det er et BOSE-anlegg som er standard for Plus og Ultra. Vi fikk ikke testet anlegg i denne omgang, det får vi komme tilbake til når de første RWD-bilene dukker opp sent i år en gang.
Er det noe «kronglete» at Volvo har tatt en VW og gått for 2 knapper for alle 4 ruter? Jeg er ikke overdrevent fan av den løsningen.
Komfortable bakseter i Volvo ES90, her kan jeg lett se for meg at mange «sjefer» blir kjørt rundt, og at de som jobber med Bolt og Uber får denne inn i luksuskategorien.
Jeg tar like mye plass som en som er 190cm lang, og jeg hadde veldig mye kneplass, men var noe mer spent på hodeplassen ettersom taklinjen var såpass skrånende som den var.
Takket være panorama glasstaket fikk hodet plass med et par cm klaring i baksetet. Glasstaket i denne bilen hadde elektronisk solskjerming.
Skjerm for de som sitter bak til å kontrollere seteventilasjon eller setevarme eller temperatur/viftehastighet i sin egen klimasone.
Fordi bakruta blir med bakluka opp har du enkel tilgang til et veldig dypt bagasjerom, men høyden er ikke så rå, dermed er det snakk om 424 liter opp til bagasjeromsskjuleren.
En del plass under gulvet i bagasjerommet, og en liten frunk på 22 liter er det også, men det er et par ting til vi skal se på i bagasjerommet før vi tar turen fram.
Det var «2 tomme knapper» i bagasjerommet over de to knappene for å heve/senke bilen – i Ultra utstyrsnivå er det luftfjæring med 2 kammer. Kan vi satse på at det kommer knapper for å legge ned baksetene fra bagasjerommet? Håper det! 12V plugg og knagger til poser var det også baki her.
Dersom man legger ned baksetene får man 1 256 liter tilgjengelig, og i neste bilde får du se en detalj jeg er veldig glad i.
Bak forsetene var det kleskroker som var festet i åpningen der man også kan feste sikkerhetsnett for bagasjen, kjekt å gi den en ekstra funksjon, for det er jo ikke så ofte man legger ned baksetene for å fylle opp bilen med alt mulig rart.
Så var det frunken sin tur, den er nok noe større i liter om man bruker vann som måleenhet, men det er små firkanta bokser som brukes og da landet volumet her på 22 liter. Greit med plass til ladekabler og spylervæske her.
Bakkeklaringen på 18cm gjør sitt til at man ikke opplever å «sette seg så veldig ned» i Volvo ES90, og det er heller ikke sånn at du føler at du må vralte deg ut av den. Med luftfjæring kan du heve bilen med 3cm og senke den med 1,8cm. Ekstrautstyr for Plus utstyrsnivå og standard for Ultra utstyrsnivå.
Klumpen på taket er LIDAR som jobber sammen med en rekke sensorer for å gjøre Volvo ES90 usedvanlig sikker i trafikken selv om du som sjåfør skulle svikte.
Vi skulle ønske vi kunne kjørt den i dag, men de første bilene med RWD kommer mot slutten av året, det er demobiler hos forhandler og de første kundebilene.
AWD starter Volvo produksjonen av i uke 10 i 2026, noe som betyr at bilene dukker opp omtrent i juni 2026, også må man vente litt lenger på kombinasjonen Plus utstyrsnivå og AWD, og der var som nevnt prisen ikke klar enda heller, men alle de andre versjonene av Volvo ES90 kan bestilles i dag.