Sponset samarbeid med Michelin.
Jeg har kjørt piggfritt så lenge jeg kan huske. Det skulle da bare mangle!
Jeg kjører jo stort sett bare rundt i Grimstad/Arendal/Kristiansand, altså langt ute ved kysten… og på E18 som saltes mer enn ribba på julaften.
Piggdekk var ikke noe for meg, det hadde jeg bestemt meg for allerede i 1999.
En god stund før jul kom den første snøen, og jeg var klar, med de piggfrie vinterdekkene som var på sist vinter. Det fungerte sjokkerende dårlig på nysnøen som lavet ned, og ble hardpakket og glatt. Små bakker som knapt nok fortjener definisjonen bakke ble kompliserte utfordringer for vår arvede Saab 9-3 fra 2008.
Så rart tenkte jeg, den var da ikke slik i fjor… men dekk eldes, så også deres egenskaper! Noe man merker ekstra tydelig når man bruker 5 forsøk før man kommer opp bakken man bor i.
Jeg rett og slett grudde meg til resten av denne vinteren!
Så kom en e-post fra Michelin.
«Hei!
Kan du tenke deg å teste våre nye X-Ice North 4, og skrive akkurat hva du vil om dem?»
Ja ja, det kan jeg jo saktens gjøre, men jeg har ikke råd til å kjøpe dem for å teste dem, så derfor fikk jeg dem fra Michelin.
Derfor blir dette regnet som et sponset samarbeide, og derfor er innlegget merket med dette. De sponser meg med dekkene, så jeg kan teste dem og skrive hva jeg vil om dem.
I januar skal jeg til Ivalo med Nokian, for å teste deres dekk, så jeg er ikke «kjøpt og betalt» i forhold til hva jeg mener om dekkene jeg tester.
Piggdekk har vel ikke noe på Sørlandets kyststripe å gjøre tenkte jeg nok fortsatt, men da finner jeg jo ut det en gang for alle. Og særlig værre framkommelighet på glatta kunne jeg nok ikke få, så risikoen for denne testen her føltes meget lav.
Snøen som kom så brått, forsvant fort, som den gjerne gjør her sørpå, men jeg fikk da på piggdekkene likevel, og tenkte jeg skulle le av alt bråket de laget på bar snø- og isfri asfalt.
Joda, noe ekstra merker jeg pigger på bar asfalt, spesielt i hastigheter under 50 km/t. Jeg er ikke noen prinsesse på erten av den grunn.
Men jeg merker nærmest sjokkerende lite ekstra støy i 80 eller 100. Det er nesten så jeg blir litt skuffet over at de ikke bråker mer, skuffet over at jeg ikke umiddelbart kan avskrive dem her jeg bor. Skuffet fordi det jeg selv var overbevist om i så mange år viser seg å ikke stemme, og det er jo nesten litt flaut.
Neida, jeg har ikke glemt den snørike vinteren i 2018, til det måtte jeg måke ALT for mye, men tross alt er det jo stort sett bare veier her sørpå, selv om vinteren.
Kunne det være at de uavhengige dekktesterne hadde rett? At det jeg hørte om da jeg var i Arvidsjaur for lære mer om dette dekket faktisk stemmer? At dette piggdekket ikke er så bråkete?
Så langt virker det nesten slik, jeg hører etter så godt jeg bare kan, og slår av stereoanlegget naturlig nok for å høre etter piggene. Det skal jeg fortsette med gjennom denne vinteren. Men foreløpig må jeg si at jeg er meget positivt overrasket over det lave støynivået.
Foto: Michelin
Like før jul kom det litt mer snø, og lille julaften skulle jeg levere et par lokale julekort, blant annet ett i Arendal.
Jeg vet ikke om du har testet bakkene rundt Arendal, men det er ganske mange av dem, noen til dels bratte, og snø som hardpakkes, smelter litt og så fryser på igjen hadde før jeg byttet dekk vært 110% totalt uaktuelle å prøve seg på, fordi jeg garantert hadde sklidd i grøfta. Men nå hadde jeg jo nye piggdekk med over 250 pigger i hvert dekk, og jeg tenkte, skal man teste så skal man teste, og kjørte opp en isete bratt bakke med dunkende hjerte og et håp om å ikke havne i grøfta.
Det var antydning til spinn, men piggene fikk raskt tak igjen, og dro den gamle Saaben opp bakken, og trygt og greit gikk det ned igjen også!
Nå lo jeg, fordi den gamle Saaben beviselig hadde fått helt nye egenskaper på vinterveier, og fordi jeg slapp å grue meg til resten av vinteren!
I romjulen tenkte jeg mer over mine opplevelser lille julaften, bilen som var grusom på glatta var blitt god på glatta, på grunn av nye dekk. Er det mulig liksom?
Jeg tenkte også på at dette trenger jo ikke være bare meg som opplever, og som kanskje tror bilen er elendig på vinteren, også har man kanskje bare ikke optimale vinterdekk?
Kanskje kjenner du noen som har samme bil som deg selv, men som er fornøyd med hvordan den oppfører seg på vinteren, spør dem hva slags dekk og dekkdimensjon de bruker, det kan bety mer enn du kanskje tror!
Jeg skal teste Michelin X-Ice North 4 på Saaben gjennom denne vinteren, og plutselig kommer det en ny rapport på hvordan dette går.