I dag fikk de som leser Electrec vite at Tesla Model 3 kommer med CCS-plugg i Europa, det var ikke informasjon som var klar da den amerikanske versjonen av Model 3 ble vist fram på bilmessen i Paris.
Det er også importert et par USA-utgaver av Model 3 til Norge, slik at du nå kan få hilse på bilen.
Bare å følge litt med på hvor og når den dukker opp i sosiale medier.
Utvendig synes jeg bilen er finest bak og fra sidene, for meg blir den noe i overkant «avrundet» i utseendet foran, men dette er jo smak og behag naturligvis, og litt må man vel kanskje ofre for lite luftmotstand.
Når bakluka er åpen, så går den relativt høyt over bilens høyde, det kan jo være greit å være litt obs på om man parkerer en plass der det er ekstra lavt under taket.
I bagasjerommet skimtes ryggen til baksetene der framme, men det må kunne defineres som god bagasjeplass i Model 3.
Under gulvet i bagasjerommet er det også et ganske romslig rom der man kan ha bagasje eller handleposer.
Når man åpner panseret for å komme til frunken, så er man ikke i tvil om at panseret er åpnet.
Tesla er gode på disse ekstra rommene, og her kan man få plass til en del.
Under gulvmaten finner du tauekrok, så vet du hvor den bor.
Det var folk som skulle vise og forklare, også i forsetet, greit nok det, men skulle gjerne utforsket litt mer på egenhånd.
Jeg må si jeg liker veldig godt at automatgirspaken og blinklysspaken har fått «Tesladesign», det bidrar til et mer helhetlig design i førermiljøet, noe jeg setter pris på. Rattet er godt å holde i. Rullehjulene har også en helt ok følelse når de brukes.
Jeg må si jeg har litt forståelse for de politifolk som har stanset Tesla Model 3 i USA fordi de tror noen har montert på en dataskjerm på dashbordet, for det ser unektelig litt sånn ut.
Når det gjelder menyer og enkelhet er Tesla svært langt foran det som finnes av konkurrenter. Forøvrig hyggelig rekkevidde på gjettometeret.
Her er det også plass til et par mobiler på platen i framkant her, med lading.
Stort rom i midten bakom ladeplaten er det også.
På ladeplatens underside kan man koble til med USB om man ønsker det.
Førermiljøet blir jo ganske annerledes når du ikke har noe instrumentering bakom rattet, men kun en stor skjerm i midten.
Gleder meg til å teste hvordan det oppleves i praktisk bruk.
Baksetene er fine å se på, men midtplassen bak der er nok noe smal.
Den som får midtplassen bak trenger ikke klage over klump i gulvet, for det finner du ikke her i Model 3.
En tanke smalt rom under forsetet, så føttene må noe tettere enn jeg setter pris på, men kneplassen er god.
Med glasstak så kommer ikke håret mitt i taket, men hodeplassen oppleves nok likevel litt «akkurat» for min del bak her. Foran var den heller ikke mer enn den måtte være, og dette er vel sånn sett Model 3 sin svakhet for min del. Jeg må sette meg veldig ned i bilen, og den er lav, noe som gjør at plassen for meg oppleves som litt knapp, spesielt da i baksetet.
Det er med andre ord en veldig god idé og teste det å sette seg inn i bilen selv, for å se hvordan denne størrelsen passer for deg.
Tror ikke noen som ikke er over 180cm tenker over akkurat dette, men lurt å teste likevel.
Ingen vet vel helt sikkert når de som har ventet i flere år på Model 3 faktisk får sine biler, men at vi snakker 2019 er det liten tvil om. Første halvdel er også sannsynlig. Norge er på linje med Nederland prioriterte markeder i Europa, og vil dermed få levert biler først.
Jeg er ikke i tvil om at Tesla Model 3 kommer til å gjøre seg solid gjeldende på salgs/registreringsstatistikk for 2019. Model 3 får nok en «hyggelig pris», og har en eksklusivitet som ligger et solid hakk over Kia e-niro og Hyundai Kona for å nevne et par konkurrenter på rekkevidde.
Uten tvil mye spennende som skjer i 2019!