MGS5 EV – Mye bil for pengene (juni 2025)

MG gjør det godt i Norge og med nye MGS5 EV trer man for alvor inn i et marked med knallhard konkurranse – men prisen gir bilen en stor fordel!

Dato 09.06.2025 @ 12:28

MGS5 EV skal ta over for MG ZS EV som i seg selv har solgt svært godt med over 10 000 biler rullende på norske veier. Men, bilen er større, har finere interiør og tilbyr bedre rekkevidde – uten at innhugget i lommeboka blir så altfor kraftig.

 

 

MGS5 EV er ikke en oppgradert utgave av ZS EV, bilen bygger faktisk på samme plattform som MG4 og er altså helt ny. Du får den kun med bakhjulsdrift, det vil etterhvert komme en arvtager for MG Marvel R – det er bilen for deg som absolutt må ha firehjulsdrift.

 

 

To batteristørrelser er tilgjengelige, det lille med 49 kWt brutto / 47,1 kWt netto, det store med 64 kWt brutto / 62,1 kWt netto. Startprisen er på 289 900 kroner, da med det lille batteriet – men når prisen med det store batteriet starter på 319 900 kroner så skjønner de fleste at det er denne du skal ha. Rekkevidden øker fra 340 kilometer til 480 kilometer – ganske markant altså. To utstyrsnivåer er tilgjengelig – Comfort og Luxury – vi kjører topputgaven med det største batteriet og prisen ender da på 358 900 kroner, men dersom du klarer deg med standardfargen som er hvit så havner prisen akkurat under 350 000 kroner.

 

 

MG logoen pryder fronten som forøvrig har mange skarpe linjer for å lage et noe mer sportslig preg. Selve designet er inspirert av cabrioleten MG Cyberster, men det er kun i front at du kanskje finner noen hint derifra.

 

 

Med den minste batteripakken har bilen 170 hk, 250 Nm og tar deg til 100 km/t på 8 sekunder. Det store batteriet gir bilen 230 hk, 350 Nm og sprinten til 100 km/t gjøres da på 6,3 sekunder. Topphastigheten er for begge utgaver begrenset til 164 km/t.

 

 

Bilen måler 4,48 meter i lengden og 1,85 meter i bredden. Akselavstanden er oppgitt til 2,73 meter. Med andre ord er bilen 16 cm lenger og 4 cm bredere enn ZS EV. Viktigere er det kanskje at akselavstanden er 15 cm lenger enn ZS EV noe som bør betyr en god del mer plass innvendig. Til sammenligning er nye Skoda Elroq like lang, 3 cm bredere og har 4 cm lenger avstand mellom akslene.

 

 

Egenvekten på testbilen er oppgitt til 1725 kg, nyttelasten er på 370 kg.

 

 

Designet på baken vinner nok neppe noen priser. Liten spoiler på toppen, og en lysstripe over hele bredden – noe omtrent alle andre har nå om dagen. På topputgaven har du sparkesensor for åpning av luken – det er ikke så altfor vanlig i denne prisklassen.

 

 

 

 

 

Sjekk ut videoen over hvor jeg går mer i detalj på eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene ved bilen.

 

 

 

6-veis elektrisk justering av førersetet følger med topputgaven, standard er manuelle justeringer. Setetrekket er en blanding av kunstskinn og stoff, og er relativt behagelige, men personlig savner jeg mulighet for tilt og forlenging av sitteputen. Passasjersetet har alltid manuelle justeringer men kun 4-veis – akkurat det er litt stusselig.

 

Oppvarming av seter og ratt er standard.

 

 

Førermiljøet er flott og har til prisklassen å vøre veldig fine materialer. Som hos omtrent alle andre er alt av knapper flyttet til skjermen, som her er på 12,8″.

 

 

 

Rattet justeres manuelt både i dybde og høyde. Rattet er forøvrig nesten identisk med det du finner i MG4, og har enkel betjening av både cruisekontroll – eller MG Pilot – samt at du har to knapper hvor du selv kan velge funksjon.

 

 

 

 

Topputgaven har trådløs ladeplate og legg merke til det fine mikrofiber stoffet rundt. Dessverre mangler ladeplaten vifte, slik at min iPhone fort blir altfor varm her. I forkant finner du to dype koppholdere med klemming, samt du under armlenet har to USB-C utganger. Midtkonsollen er «flytende» som gjør at du har noe plass også under, men du må nærmest knekke armen for å komme til.

 

 

Hovedskjermen er responsiv og har et greit brukergrensesnitt – selvom det dukker opp både engelsk og faktisk også svensk selvom bilen er stilt på norsk språk. Trådløs Apple CarPlay / Android Auto skal være tilgjengelig, men jeg fikk aldri koblet min egen telefon opp slik at dette virket.

 

 

Lysstyrken på hovedskjermen og førerdisplayet er ikke synkronisert, og der hvor hovedskjermen kan veksle mellom lyst og mørkt tema, så kan førerdisplayet kun være mørkt. Navigasjonen klarer dessverre ikke å legge inn ladere dersom du navigerer til en destinasjon langt unna – på vår vanlige test klarer den ikke å legge til ladere mot Trondheim da den mener at avstanden mellom laderne er for stor – selvom den viser masse ladere langs ruten. Rom for forbedringer med andre ord.

 

 

Plassen i baksetene er god, selv for voksne. Jeg får fint plass bak meg selv, og har fremdeles mye plass til knær og hode. Ryggvinkelen er noe bratt, skulle gjerne sett at ryggen kunne justeres noe mer bakover. I midten har du i Luxury-utgaven et armlene med to koppholdere. I midten finner du kun èn USC-C samt luftedyser.

 

 

Helt flatt gulv gjør at man fint også kan sitte i midten, selvom dette setet er ganske stivt og smalt. Isofix på yttersetene, men oppvarming har du ikke.

 

 

 

Bagasjerommet rommer 453 liter inkludert det du finner under gulvet. Bagasjeluken er elektrisk på luxury-utgaven, på comfort må du åpne den manuelt. Baksetene er 60/40 delt, og mangler dessverre skiluke. Volumet øker til 1441 liter, og du har fire punkter for sikring av last – for å feste sikkerhetsnettet må du bruker oppfinner-egenskapene dine.

 

 

Tilhengeren kan ikke veie mer enn 750 kg, og på taket kan du ha inntil 75 kg.

 

 

Selve platen i gulvet kan legges i to nivåer og har du den i øverste nivå så er det god stuplass under, kjekt til ladeklabler og diverse som dessverre ikke har noen frunk å ligge i. Utstyr og diverse verktøy har et eget lite rom, men pakker du bilen full vil det jo være et mareritt å komme til her.

 

 

 

 

Sjekk ut videoen over hvor vi tar med bilen ut på veien for å finne ut av hvordan kjøredynamikken er, hvordan den klarer seg i våre rekkeviddetester samt at vi som alltid sjekker ladehastigheten.

 

 

 

På landeveistesten vår som har en maks hastighet på 80 km/t ligger temperaturene på 17/18 grader. Vi kjører alltid rekkeviddetestene i et kjøreprogram som tilsvarer normal og med klimaanlegget stilt inn på behagelige temperaturer. Fartsgrensene følges slavisk ved hjelp av bilens hjelpesystemer og testene starter/stopper alltid på samme sted slik at vi eliminerer forskjeller i elevasjon og vind.

 

 

Forbruket ender denne dagen på lave 12,9 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 481 kilometer, altså godt over de lovede 465 for testbilen, og på en helt ideel sommerdag så kan man fort oppnå 50-mil her – forutsatt at du ikke drar ut på motorveien da. Verdt å nevne er at varmepumpe kun er standard på topputgaven.

 

 

Vår andre rekkeviddetest kaller vi 50/50-test da denne har en blanding av landevei og motorvei, og maks hastighet her er 110 km/t. Under denne testen er det noe kjøligere med 13 grader hele veien, men ellers er parameterne identiske med testen over.

 

På denne runden ender forbruket på 17,5 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 355 kilometer. Det er bra – tatt i betraktning at det her var noe kjøligere samt at hastigheten er en god del høyere. Avviket mellom de to testene er heller ikke høyere her enn på andre biler som blir kjørt gjennom nøyaktig samme ruter.

 

 

Ved kjøring utelukkende på motorvei viser beregningene mine en rekkevidde mellom 31 og 34 mil – litt avhengig av fartsgrensene på stedet og hvor mange som bruker venstrefila som høyrefil.

 

 

 

Maks effekt ved ladestolpen er oppgitt til 139 kW og det skal i følge MG ta 28 minutter fra 10 % til 80 %. Forvarming av batteriene gjøres manuelt, usikkert på om det også virker dersom du navigerer til en lader.

 

Vi kjører begge rekkeviddetester samt en god del frem og tilbake i området ved laderen slik at vi får god nok temperatur i batteriene før start. Plugger i på 10 %, og effekten spretter fort opp over 130 kW. Maks effekt på 141 kW ble observert, og toppen kommer på rundt 50 %. Derifra daler hastigheten noe, men sluttiden ender på 27 minutter – minuttet raskere enn oppgitt. Over 80 % går det tregt, og det tar 13 minutter videre til 90 %. Plusspoeng for at du i bilen kan se effekten bilen mottar.

 

 

MGS5 EV har V2L som standard, men selve overgangen er ekstrautstyr.

 

 

MGS5 EV har 5 forskjellige kjøremodus, men det er ikke veldig stor forskjell å spore ved å skifte mellom disse. Bilen fremstår mer enn kvikk nok til daglig bruk. Bilen understyrer noe, og gir ingen direkte og inspirerende kjørefølelse, men det antar jeg kanskje ikke at kundegruppen forventer. Støynivået er midt på treet, og fjæringskomforten er helt grei, men på ujevnt underlag i hastighet så merker man fort at bilen bruker litt tid på å «sette» seg slik at det blir litt hopping og spretting.

 

 

Hjelpesystemene fungerer bra, og MG Pilot tilpasset gir deg muligheten til å skru av alt du ikke ønsker å ha på for så å lagre innstillingene slik at du kun aktiverer dette ved oppstart og dermed slipper å deaktivere alt du ikke vil ha på – flott løsning.

 

 

 

Hvor mye kan man egentlig forvente av en bil som har en fra-pris under 300 000 kroner? Svaret her vil nok variere, men jeg mener at MGS5 EV gir veldig god verdi, da du her har veldig god rekkevidde, relativt fint interiør og plass nok til familien. Programvaren er kanskje ikke helt topp, men det lever du fint med når man vet at dette bare kan bli bedre med tiden. Både rekkevidden og ladehastigheten gjør at bilen fint kan brukes på langtur slik at man her har en bil som vil kunne passe for svært mange.

 

 

 

Konkurransen i dette prissegmentet blir stadig tøffere, og fler ser nå etter billigere biler enn før. Skoda Elroq vil være en naturlig konkurrent her, selvom den nok blir en del dyrere dersom man skal få den samme rekkevidden som tilbys her. Og det er nettopp rekkevidde og ladehastighet folk spør aller mest om, og dermed fremstår som det viktigste kjøpsargumentet. Hvor bilen er laget og hvor mye plast det er i interiøret skrikes det ofte høyt om, men viser seg stadig å bety mindre og mindre når kjøpskontrakten skal signeres.

 

 

Takk til Bavaria Oslo for lån av bil!

 

 

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: