MG Cyberster GT – Lekker elektrisk kabriolet (juni 2025)

Elektriske biler er aerodynamiske, kjedelige og lite inspirerende… Vel, det var før du møtte MG Cyberster GT.

Dato 17.06.2025 @ 08:55

Med tanke på alle krefter og all moro en elbil kan gi så er det egentlig merkelig at roadsterne har uteblitt. Joda, Tesla var tidlig ute og startet kanskje det elektriske eventyret med sin roadster, men likevel så stoppet det der – frem til nå.

 

MG Cyberster er bygget som et lite nikk til fortiden og for å markere 100-års jubileet til MG – som i mange år var britisk og som produserte kule roadstere. MG ble etterhvert kjøpt opp av SAIC-gruppen fra Kina, og vi kjenner etterhvert godt MG4, MG ZS EV og aller sist nå MGS5 EV.

 

 

Cyberster får du kun i topputgaven med AWD i Norge – importøren nevner at prisforskjellen ned til utgaven med bakhjulsdrift hadde vært så liten at ingen hadde valgt den. Batteriet er på 77 kWt brutto – du får lov til å bruke 74,4 av disse.

 

 

 

Sjekk ut videoen av MG Cyberster over.

 

 

Bilen er 4.54 meter lang og 1,91 meter bred. Bakkeklaringen er oppgitt til 11,6 cm. Elbiler er tunge, og bilen har en oppgitt egenvekt på 1985 kg, så her kommer du ikke under 2 tonn med fører – det er mye for en relativt liten bil.

 

 

Cyberster GT har 502 hestekrefter og tar deg til 100 km/t på 3,2 sekunder ved launch control. Derimot så føles den ikke alltid like kvikk, det er fordi det kun er i kjøremoduset Supersport at du har alle kreftene tilgjengelig.

 

 

Også på baken har man lekt med designet, muligens litt for mye for enkeltes smak. Blinklysene formet som piler ser kanskje litt rart ut, og lysstripen som går nedover langs sidene får bilen til å se litt baktung ut – hadde vært mer kledelig om lysstripen kun gikk over baken mener jeg.

 

 

Saksedørene appellerer nok kanskje til en helt spesiell kundegruppe. Tanken er kul, men jeg må innrømme at selvom jeg bare er midt i 30-årene så føler jeg faktisk litt på det når jeg er ferdig handlet i butikken og skal inn i bilen. Ungene som nettopp har kjøpt seg is etter skolen digger det derimot. Er du millionær? Hvordan Ferrari er dette? De skulle bare visst..

 

 

Dørene åpnes enten ved en egen knapp på karrosserriet, eller ved å bruke nøkkelen, og hele operasjonen går faktisk ganske raskt. Du kan begynne å kjøre selv om døren ikke er helt lukket, så du kommer deg ganske kjapt avgårde. Taket felles ned via knapp i midtkonsollen og hele operasjonen tar mindre enn 15 sekunder og taket kan opereres ved hastigheter lavere enn 50 km/t.

 

 

Førermiljøet omslutter føreren med tre skjermer i en bue rundt rattet. Ergonomien og måten skjermene er lagt opp er ikke all verden å skryte av – her blir de keivhendte glade da de også er tenkt på. Noen av innstillingene gjøres på skjermen til venstre, noe på skjermen til høyre og nei det stopper ikke der, for i midten over koppholderne er det nok en skjerm hvor du styrer det du ikke kan på de andre – mer om det i videoen over.

 

Materialkvaliteten er derimot meget god, og alt virker påkostet og godt skrudd sammen. Til og med solskjermene er trukket i deilig mikrofiber – prøv å kjenn på de i Volvo EX90 så merker du fort forskjell.

 

 

Setene er 6-veis elektrisk justerbare med minne på begge stoler. Seteformen og materialene er gode, og mikrofiber stoffet – eller Dinamica som det her heter – føles flott og påkostet ut. Dessverre så kan sitteputen ikke tiltes og jeg føler heller ikke at jeg kommer langt nok ned, så følelsen av å sitte oppå bilen blir fort fremtredende, noe man absolutt ikke ønsker i en bil som dette. Jeg får også krampe i lårene på litt lengre turer, så her hadde jeg satt pris på større justeringsmuligheter.

 

Verdt å nevne er det og at dersom du er over 190 cm kan det fort hende at du blir sittende å stirre rett i bjelken over frontruta, og det er jo heller ikke ideelt – Hans Vidar kommer for eksempel ikke lavt nok i denne bilen til at han kan kjøre med taket lukket…

 

 

Bak stolene er det plass til noe oppbevaring – kjekt når solen titter frem og jakken skal kastes. Ladekabelen får strategisk plass her.

 

 

 

Vurderer å droppe det, men tar det med likevel. Bagasjerommet rommer 249 liter – ferdig snakka. Du kjøpte vel ikke bilen for familiens del? Legger du ned taket så forsvinner 49 liter.

 

 

 

Det er vel kanskje ikke bare meg som tenker svært lite på rekkevidde denne uken, og derfor så kjører jeg heller ikke vår vanlige landeveistest. Jeg kjører derimot en forkortet utgave, men lang nok til at forbruket stabiliserte seg og dermed gir en god indikasjon på rekkevidden. Som alltid har denne testen maks 80 km/t og fartsgrensene følges slavisk ved hjelp av bilens cruisekontroll. Klimaanlegget er stilt på behagelige temperaturer og testene blir alltid kjørt i et kjøreprogram som tilsvarer normal.

 

 

Været er flott og temperaturene ligger rundt 14-15 grader. Forbruket havner her på 15,7 kWt / 100 km som tilsier en rekkevidde på 474 kilometer – altså godt over de 443 kilometerne bilen er sertifisert for. Likevel synes jeg forbruket er relativt høyt da andre langt større biler får lavere forbruk på testene våre.

 

 

 

Hvor stor forskjell er det i rekkevidde om du kjører med åpent tak? Ikke hver uke jeg får muligheten til å nerde på akkurat det punktet, så da benytter jeg den ene muligheten jeg sannsynligvis får på en lang, lang stund. Jeg legger ut på nøyaktig samme runde som over, men denne gang altså med taket nede. Jeg hurtiglader foran begge tester og alle parametre bortsett fra taket er helt identiske.

 

 

Temperaturen har steget en grad eller to på denne runden, og forbruket ender her på 16,9 kWt / 100 km som igjen gir en rekkevidde på 440 kilometer. Her mister man altså kun 34 kilometer rekkevidde med/uten tak så da ble det toppløst resten av testuken.

 

 

Jeg kjører vår vanlige 50/50-test, denne gang kun med taket oppe. Denne testen har en blanding av motorvei og landevei og maks hastighet er 110 km/t. Parameterne er ellers like som over, det vil si at jeg også her hurtiglader før start. Nettopp dette med hurtiglading kan være relativt essensielt da fler og fler er gode på å utnytte varmen fra batteriene til å varme opp kupé og diverse slik at man får en liten boost med tanke på forbruket. Altså ingen must, men greit å vite om når man leser tallene.

 

 

Også her 14 grader og tørre veier, og forbruket ender på 19,7 kWt / 100 km som tilser en rekkevidde på 378 kilometer. Det er bra i forhold til testene over og ikke større avvik på denne testen kontra landeveistesten enn hos andre. Kjører du utelukkende på motorvei så viser beregningene mine en rekkevidde mellom 30 og 33 mil.

 

 

 

38 minutter fra 10 % til 80 % og maks effekt på 144 kW høres ikke akkurat imponerende ut. Det er i hvertfall det MG selv skriver i dokumentasjonen på bilen, og dermed så var forventningene relativt lave før vår ladetest. Som på MGS5 EV jeg testet i forrige uke så har du her manuell forvarming av batteriene, dessverre så forvarmer den altså ikke dersom du kun navigerer til en lader.

 

 

Jeg kjører fra Skytta utenfor Oslo og hele veien ned til sørlandet samt noen strafferunder rundt området ved laderen slik at jeg kom ned i 10 %. Hele veien var forvarmingen aktiv, så temperaturen i batteriene må ha vært optimal. Effekten spretter ganske raskt opp over 130 kW, og topper på 143 kW. Ladekurven er ikke like flat her som på MGS5 EV, men klokken stopper på kun 32 minutter da 80 % passeres. Altså 6 minutter raskere enn oppgitt, men likevel litt for tregt – de fleste klarer å levere tall under 30 minutter nå om dagen.

 

 

 

Solen skinner mesteparten av testuken, og taket er stort sett aldri på annet enn om natten. Jeg sier ofte til meg selv at biler jeg har lyst på er biler jeg snur meg etter når jeg har parkert, og MG Cyberster er definitivt en sånn bil. Rødfargen på bilen er lekker, spesielt i kombinasjon med de sorte detaljene.

 

 

Støynivået er til en kabriolet å være relativt hyggelig. Med taket oppe så er dette en overraskende stille bil. Uten tak er det naturlig nok støy, men har du vinduene oppe så slipper du unna det verste og kan fint ha en normal samtale i hastighet. Setevarmen varmer skikkelig godt i testbilen – det er uvurderlig deilig når det ikke er så altfor varmt ute, men du fremdeles ønsker å kjøre med taket nede.

 

 

 

Cyberster er en enkel bil å håndtere, du setter deg inn, setter på deg selen å kjører avsted. Taket tar du ned i fart, og kilometerne foran deg kan nytes – bare husk solkrem i panna. Nettopp det å nyte kilometerne er et vesentlig stikkord her – for Cyberster fremstår mer som en cruiser enn en sportsbil. For min del handler dette mest om styring og understell, men betyr på ingen måte at dette ikke er en bil du kan ha det morsomt med. Styringen her er som på de fleste andre nye biler med elektrisk styring noe kunstig og oppleves ikke særlig direkte. Kjører du bilen hardt merker du fort at den også understyrer en god del.

 

Understellet oppleves behagelig på norske veier med mye telehiv – men i hastighet merker man fort at demperne bak er for mykt satt opp og du vil oppleve litt gynging.

 

 

Du har flere forskjellige kjøremodus og starter opp i komfort – hvor du kun har bakhjulsdrift og dermed også får best rekkevidde. I sport og super sport har bilen permanent firehjulsdrift, og blir straks mer livlig selvom kraften aldri kommer på den brutale elbil-måten, her er det innlagt en aldri så liten forsinkelse. Launch Control er hysterisk morsomt, og når raketten dukker opp i instrumenteringen er bilen klar til take-off.

 

 

Du finner mange av de samme hjelpesystemene her som på andre MG-modeller, men her fungerer de dessverre ikke like godt. Den adaptive cruisekontrollen gjør stort sett en fin jobb og kontrolleres meget enkelt via dedikerte knapper på rattet, men for å holde jevn hastighet er den dessverre altfor masete og rykkete – her er tuningen av programvaren rett og slett ikke god nok. Slitsomt og synd, men tanken er vel kanskje at du heller skal kjøre enn at bilen kjører for deg. Lydanlegget fra Bose spiller bra, men DAB-signalene mottas relativt sporadisk.

 

 

Ungene nevner Ferrari, og de fleste bommer nok ganske grovt når de tipper prisen på ukens testbil. Som nevnt så får du kun topputgaven i Norge, og den starter på….. trommevirvel… 669 900 kroner. Det er ingen tilvalg bortsett fra å skifte lakkfarge, som i dette tilfellet koster 9785 kroner slik at denne herligheten havner på 679 775 kroner – det er mye bil for pengene! Hadde det vært en hest i logoen i front kunne man nok lagt på en hel del mer.

 

MG Cyberster er ingen perfekt bil, det er det ingen som er, men at du her får masse kjøreglede og en bil som folk snur seg etter er det svært liten tvil om.

 

 

Takk til MG Norge for lån av bil!

 

 

 

Annonse