Om du skal frakte VIP-gjester fra Gardermoen til møter i hovedstaden, eller vil unne familien din skikkelig hverdagsluksus så vil denne bilen innfri kravene – og smilet fra datteren gikk nesten trill rundt da hun så hva slags bakseter som var hennes den kommende uken.
V-klassen kommer i to lengder og to utstyrsnivåer her til lands. Vi tester den «korteste» og i utstyrsnivå Exclusive som er det høyeste. Som nevnt så kan du konfigurere bilen nærmest slik du vil, så her er det bare å koke en kopp kaffe eller tre, og slå seg løs i konfiguratoren.
På testbilen har du en elegant front, som allerede gir deg et hint om at dette ikke er en vanlig van. Fantastisk gode MuitiBeam Led-lys med matrix-funksjon, samt at du har en lyslist rundt grillen som gir bilen et flott preg når det er mørkt.
En bil med Exclusive som tilnavn fortjener litt ekstra glam i front, og det sørger Mercedes for ved å reise stjerna, noe du ikke får på det lavere utstyrsnivået.
Under panseret finner vi her en firesylindret dieselmotor som yter 237 hestekrefter og 500 Nm. Motoren er koblet sammen med en 9-trinns automatkasse, som girer så sømløst at du knapt merker den.
Her har man ikke noen elektrisk dra-hjelp i form av et 48V-system, så her får de som elsker forbrenningsmotor virkelig valuta for pengene, hvertfall frem til de ser prislappen.
Her kan du også velge en motor som yter 190 hestekrefter, og på alle utgaver kan du velge mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.
Forbruket er oppgitt til 8,02 pr mil, ikke så aller verst med tanke på bilens størrelse.
På vår kjøretur fra Lørenskog til Risør brukte vi 0,72 liter pr mil. Dette er en strekning med mye motorvei, så her kan du kjøre langt, og lengre enn langt før du eventuelt må stoppe å fylle.
Bilen vi kjører er 5,14 meter lang, 1,93 meter bred og har en akselavstand på hele 3,2 meter. Testbilen er det Mercedes-Benz kaller lang, men du får den også som «Ekstra lang».
Bilen veier 2295 kilo og har en nyttelast på inntil 830 kilo – noe en elbil bare kan drømme om. Bilen har en maks kapasitet på 8 personer, testbilen har plass til 7.
Monobloc-felgene gir et ekslusivt preg, samt at det tar deg tilbake noen år, en kombo det er lett å bli glad i.
Selv om denne bilen i aller høyeste grad handler om luksus og komfort for passasjerene bak, så går det ikke særlig utover komforten til fører og vedkommende som eventuelt å sitte foran. Deilige stoler i Nappa-skinn som begge er elektrisk justerbare med varme og ventilasjon. Individuelle armlener er alltid deilig og gjør at du slipper å krangle med sidemannen om plassen.
Nye V-klassen har et nytt førermiljø og ligner på det man finner i andre nyere moderne biler fra Mercedes. Svære overflater i børstet aluminium er lekkert og kombinert med en flott interiørbelysning og deilige overflater så ser dette riktig så bra ut.
V-klassen har fremdeles styreflaten i midtkonsollen som du kan bruke for å kontrollere skjermen dersom du ønsker det. Fysiske knapper for kontrollering av temperatur og åpning/lukking av skyvedører samt valg av kjøremodus etc.
Under rulledekselet finner du en trådløs ladeplate, to USB-C utganger samt koppholdere.
I videoen over kan du se mer av den gode luksusfølelsen denne bilen bringer.
På andre rad har man her valgt luksusseter, og her snakker vi virkelig luksus. Digre, myke og oppleves som business-seter du finner i fly. Nakkeputen er så myk at du sovner bare du treffer den, og ryggen kan skyves så langt bak at stolen nærmest blir som en seng. Fothvileren kan trekkes helt opp, så her er det bare å nyte hver kilometer. Det eneste man eventuelt kan trekke på her, er at stolene ikke kan skyves i lengderetningen elektrisk.
Begge stoler har selvsagt varme og ventilasjon, men her får du også massasje. Det store doble panoramataket er ekstrautstyr, og kan her også åpnes – faktisk så er åpningen så stor at bilen oppleves som en kabriolet dersom du kjører med full åpning. Selvsagt har man gardiner som trekkes for dersom man ønsker det, i tillegg til at du har egen klimasone, og skulle føreren glemme å lukke døren for deg, har du egen knapp for dette.
Muligheten for å få seg en god hvil er absolutt tilstede, men ønsker du heller å jobbe så har du solide bord i i bakkant av forsetene, trukket i deilig Nappa-skinn og såpass solide at både kaffekoppen og laptopen trygt står der, kilometer etter kilometer.
Luksusfølelsen er kanskje ikke like imponerende på tredje-rad, men viser hvordan du også kan utnytte bilen på en annen måte. Setene her fremstår myke og gode de også, og det er definitivt hyggeligere og bedre plass her enn det man stort sett forbinder med seter på bakerste rad.
At du kan åpne bare glassplaten kan være greit ved korte stopp for å hive noe inn/ut av bilen.
Bakluken åpnes/lukkes selvsagt elektrisk, men her ser man at det kan være ekstra praktisk å bare åpne glassplaten, spesielt om du har rygget inn mot noe. Bakluken er svær, og åpner 90 grader, praktisk dersom du skal skifte klær etter en lang arbeidsdag, noe jeg tviler på at føreren av en bil utstyrt som denne kanskje benytter seg av.
Med bakerste rad slått opp så er det ikke særlig med plass til baggasje, men jeg prøvde med to store kofferter, og de får fint plass her.
Seteryggen kan selvfølgelig legges ned, om enn ikke fra bagasjerommet, kanskje litt skuffende at du må rundt, skyve frem setet på andre rad og så klatre inn for å få til dette – her kunne man med fordel hatt en bedre løsning.
Skulle du behøve ekstra plass så kan setene her plukkes helt ut, Mercedes har selvsagt gode festepunkter for sikring av last, samt festepunkter for et eventuelt sikkerhetsnett. Du kan utstyre bilen med et avtagbart hengerfeste, med en begrensning på 2500 kilo.
Støynivået i kupeen er lavt, og med mindre du er hard på høyrefoten hører du ingenting til dieselmotoren under panseret. Girskiftene skjer så sømløst at du ikke merker noe til dem. Assistentene til Mercedes er gode, og bilen styrer og holder avstand til trafikken rundt deg helt av seg selv. Lysene er svært gode, og musikkanlegget fra Burmester spiller herlig.
Du sitter høyt og oppreist og de store glassflatene gir deg god oversikt over alt som skjer rundt deg. Sittekomforten er upåklagelig god på langtur, og størrelsen på bilen gjør at du mister all form for fartsfølelse.
Testbilen står på AIRMATIC luftfjæring som her byr på en silkemyk opplevelse langs veien. Her flyter du over det meste av ujevnheter, og med muligheten for å heve bilen så kan du få gjestene eller familien helt frem til hyttedøra – her skal ingen måtte ta tunge skritt.
Biler med forbrenningsmotorer blir det færre og færre av i Norge, ikke på grunn av at folk ikke vil ha dem, men på grunn av statens aggressive avgifter. Nye V-klasse har en fra pris på 1 251 000 kroner, uten avgifter. Skal du ha utgaven vi tester, med den kraftigste motoren, firehjulsdrift og det svært lekre interiøret så ender summen på 2 075 000 kroner, og av disse skal Staten ha over 600 000 kroner i avgifter. Det er svært mye penger, og dreper gleden for de aller, aller fleste – dessverre.
Men; skulle du være på utkikk etter den ultimate luksusen for en storfamilie – da trenger du ikke lete lengre, denne vil definitivt innfri kravene. Og som VIP-gjest så skal du være relativt kresen om du rynker på nesa dersom det er denne som henter deg på Gardermoen.
Takk til Mercedes Norge for lån av bil!