Den nye E-Klasse har fått noen forhøyninger på panseret som er inspirert av 300SL, og litt nytt ansikt har den også fått.
En vel så stor nyhet er vel at man nå får den ladbare dieselhybriden med 4Matic og at den har fått et nytt ratt med flere «slider-knapper».
En av fordelene med en ladbar hybrid er at man kan kjøre den som en elbil i hverdagen, og når man drar på langtur fordeler bilen den ladede elektrisiteten slik at forbruket blir lavest mulig på turen.
Ladeluken befinner seg bak på høyre side av bilen, noe som kanskje kan oppleves som noe utsatt dersom man bulker bilen bak på høyre side, men som er helt kurant for de aller fleste.
Vi kjørte E 300 de to ganger gjennom vår løype for ladbare hybrider. På første test kom vi 54km elektrisk, og forbruket med tomt batteri i 100 km/t landet på 0,47.
På den første testen kom temperaturen ned mot 8 grader pluss, så vi testet igjen en dag været var mye varmere, fra 18 til 21 pluss, og da kom vi hele 60km elektrisk!
Forbruket av strøm under testen landet på 15,5 kWt/100km, noe som må kunne sies å være meget hyggelig med tanke på bilens størrelse.
Vi testet på nytt forbruket i 100 km/t med nytømt batteri, og snittforbruket landet da på 0,41 liter på mila.
Eneste forskjellen på de to test-dagene var temperaturen, alt annet var likt.
Da vi kjørte fra Bertel O Steen sitt hovedkvarter på Lørenskog var ikke bilen helt ladet opp, og forbruket landet på 0,43 liter på mila til Grimstad.
På returen var batteriet på 100% før start, og fobruket Grimstad-Lørenskog landet på 0,41 liter på mila. Det er mildt sagt imponerende lavt forbruk på langtur på motorvei!
En Mercedes-Benz E-klasse er likevel så mye mer enn en bil med et eksepsjonelt lavt forbruk, her er det stil, klasse, mye teknologi, komfort og massevis av plass til alle som er med.
Litt levende bilder av bilen er jo kjekt, og her ser vi nærmere på bilens utseende, hengerfeste, bagasjerom, bakseteplass, samt det nye rattet og litt menyer.
Testbilen fra Mercedes-Benz Norge hadde meget gode seter i lysebrunt skinn, og når man velger Mercedes-Benz har man mange valgmuligheter når det gjelder seter og interiør.
Disse setene er fra en E-Klasse som sto hos Agder Bil i Arendal, og er en skinn-alcantara løsning med noe mer manuelle innstillingsmuligheter for sitteputens lengde for eksempel.
I framdøra har man knapper for å justere det elektrisk justerbare setet som var i testbilen, og man har knapper for minnefunksjon. Det man «manglet» i testbilen var ventilerte seter, men ellers var de svært så komfortable. Dersom kroppen kunne snakke for seg selv ville den sagt «ahhhh» når jeg satte meg ned i E-klassens deilige seter.
Når man befinner seg i et førermiljø som dette får man lyst til å kjøre langt og lenger enn langt.
Det nye rattet har et ganske annet design enn det forrige rattet hadde, og en ganske annen funksjonalitet.
Starter man i øverste etasje så styrer man hva man ser i instrumentskjermen med sliderknappen på venstre side, og hva som skjer i infotainmentskjermen med sliderknappen på høyre side.
I etasjen nedenfor er det sliderknapp for cruisekontrollen på venstre side og sliderknapp for volum på høyre side.
Jeg er vel ikke helt entydig overbevist om at alle disse sliderknappene er helt geniale, men det er definitivt stilig å se på.
Utfordringene som NAF opplevde med å komme borti rattets knapper eller styrepadden «hele tiden» opplevde vi ikke en eneste gang i løpet av vår testuke med bilen.
Så fra oss blir det ikke slakt for nytt ratt og «styrepad» mellom setene, men vi er vel ikke sikre på om cruisekontrollens sliderknapp er like genial som vippeknappen man hadde på forrige ratt.
Som du kan se i videoklippet lenger oppe så pratet vi også litt med bilen, og synes det er bra at Mercedes-Benz lar oss få tilgang til dette selv om det foregår på engelsk.
Man har meget gode skjermer og god kvalitet på de bilder som vises. Over her ser du testbilens ryggekamera som er av den avanserte typen der man også kan se foran bilen.
Mange visningsvalg i menyen til høyre for bildet.
Stilig merking av hindring når man nærmer seg en skrå hindring selv om man kjører forover inn i en skrå parkeringsluke.
Baksetet er romslig og komfortabelt, selv for meg som er 184cm lang, tykk, har stor bakende og lang rygg.
Midtsetet ville jeg nok ikke anbefalt for andre enn smale voksne eller barn.
Bra med luft over hodet mitt når jeg sitter bak i E-klasse. Det er ikke ofte jeg opplever det i en stasjonsvogn!
Hvor god plassen til knærne blir avhenger av hvor langt tilbake den som sitter foran vil ha stitt sete, men som du ser er det masse å gå på her.
To USB-C plugger og en 12V til de som sitter bak må man kunne anse som rikelig til et baksete.
Det finnes nok en pakke der man kan få mer klimastyring bak, og mulighet for varme i yttersetene bak, men dette var ikke testbilen begunstiget med.
Bagasjerommet har en kloss som både er praktisk og upraktisk. Når man skal ha med seg lite er den praktisk, fordi den forhindrer handleposer eller flykofferter fra å seile rundt i et stort bagasjerom.
Skal man ha et hundebur her baki bør man kanskje heller gå for dieselvarianten som ikke er ladbar hybrid, og som har flatt gulv. Legger man ned baksetene i en ladbar hybrid stasjonsvogn er det heller sjelden å se at gulvet blir helt flatt. Det blir det ikke i BMW 330 Touring heller.
Sikkerhetsnettet for bagasjen er lett tilgjengelig og lett å bruke om man vil laste til taket. Lastevolum er det ingen mangel på.
Den ladbare hybriden kan trekke inntil 2 100kg på hengerfestet, og det holder for de aller fleste.
En stor fordel med en ladbar hybrid er muligheten for å kjøre den som elbil i hverdagen, og denne har også svært lavt forbruk på langturer.
Er du på jakt etter en stor og komfortabel stasjonsvogn bør du vurdere en Mercedes-Benz E-klasse. At den har et ekstremt lavt forbruk er mer som en bonus å regne, for plassen og komforten er det de fleste er på jakt etter.
Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet av E 300T de 4Matic!