Bilen som besøkte Sørlandets Bilmesse i Arendal var en prototype, noe som betyr at ikke alle funksjoner er aktive enda, og en del små justeringer kan skje før bilen kommer på markedet i første kvartal 2023.
Oppdatering 20/9: Maxus Norge vil kunne levere Mifa 9 allerede i år!! – Eksakte ytre mål: 5,27 meter lang, 2 meter bred og 1,84 meter høy. Pris kommer senere.
Noe av det mer spektakulære med denne bilen er de ekstremt komfortable setene man får på rad 2 i luksusutgaven som har 7 seter, ja, den har 2+2+3 seter med ISOfix på de to setene på rad 2 og på setet bakerst på bilens venstre side. Man kan også få den med litt mer normale seter på rad 2, men da som en 8-seter.
Oppdatering 20/9: Kommer også som varebil med 2 seter og et gigantisk varerom på 4 kubikkmeter, for de som vil ha en luksuspreget varebil.
I armlenet på hver av de to luksus-setene på rad 2 var det en skjerm i armlenet der du har en del innstillingsmuligheter. Velger man Extend vil setet flytte seg elektrisk inn mot midten, fothvileren strekkes fram, og ryggen legges ned. Koppholder finner du i armlenet, og et klapp-bord som du ser enda bedre på bildet litt lenger opp her. Massasjeprogrammene var ikke aktivert i prototypen, så de fikk vi ikke testet ut. Varme og kjøling har du naturligvis også i disse setene.
Når setene står i posisjon «Retract» er det god plass mellom dem for å rusle bakover til seterad 3 der det var en 3-seter løsning. Mattene på gulvet var bare lagt inn løst på messa så folk kunne få prøve baksetene uten at det gikk alt for hardt utover gulvet i prototypen.
Av en eller annen årsak fikk ikke setene på første rad så mye oppmerksomhet som setene som åpenbarte seg på rad 2 når man åpnet de elektriske skyvedørene. Har en sterk mistanke om at livet helt foran i bilen kan bli ganske så hyggelig når de som sitte bak har så god komfort og plass.
Ser man på nettsidene til Maxus Norge finner man ikke informasjon der om Mifa 9 enda, dermed er det jo ikke så rart at prisen heller ikke er bestemt på det nåværende tidspunkt, men vi tillater oss å gjette på at prisen kanskje kan lande en plass mellom 549 000 og 599 000 før man blander inn noe mva på beløpet som overstiger kr 500 000. Til en slik pris får man en romslig familiefrakter med 90kWt batteripakke som gir en WLTP-rekkevidde på 440km. Mulighet for hengerfeste har du også, og den skal kunne trekke inntil 1 000kg på hengerfestet.
Jeg tror ikke de som kjøper denne gjør det på grunn av et ekstremt vakkert utseende, for familiefraktere er jo fort litt firkantede klosser på hjul, men man har jo gjort en del designmessige grep med fronten, og baklyktene bak er nok også trivelige når bilen er i fart. Skyvedører er jo en familiedrøm når man skal parkere, og her er det skyvedører på begge sider. Det er nok også en drøm for en del familier å kunne skille et par av barna med noe avstand når man skal kjøre langt, og det er nok en sentral valgfaktor for denne bilen.
Taxi og limousinmarkedet kan nok også klinke til på denne.
Her er bakerste seterad i bakerste posisjon, og dersom du ser videoklippet nedenfor vil du se at de kan skyves ganske mye. Det jeg er mer usikker på er om de kan plukkes ut eller ikke, for de bygger jo en god del opp fra gulvet når seteryggene er lagt ned. Man har veldig mye plass i høyden baki her, og ofrer man noe benplass på bakerste rad får man også brukbar dybde. Bakseteryggen er delt 60/40 og det er i setet lengst til venstre bak her at man har ISOfix festet og det «ankerfestet» som kreves i USA.
I videoen over viser vi setene på rad 2 og litt ellers rundt omrking i denne bilen, men vi hadde dessverre ikke med oss ekstra lys, så de bakerste baksetene ser man ikke så godt. Vil si at de minner mye om det man normalt ser på som vanlige bakseter på rad 2 i en bil, men ekstra god komfort i yttersetene og litt smalere midtsete.
Under bilmessa var bilen tilkoblet strøm, slik at de som skulle prøve setene på rad 2 kunne få testa forskjellen på «Extract» or «Retract». Ettersom panseret sto litt på gløtt tok vi en kikk under.
Der fant vi en ganskje romslig frunk, der man har god plass til ladekabler, spylervæskepose, og eventuelt en liten bag i tillegg.
Det var liten tvil om at det var de fancy setene på rad 2 som trakk mest oppmerksomhet. Vi gleder oss til det blir mulig å kjøre bilen og teste den, og bli mer kjent med den. Og det er liten tvil om at denne kommer til å bli ettetraktet av mine barn den dagen den skal testes. Jeg trives best i førersetet på en bil, men akkurat her skulle jeg fint klart å bli kjørt, så jeg kunne nyte turen på seterad 2.