Luksus og 7 seter i XPENG X9 (feb 2025)

Fredag 7/2 hadde XPENG X9 Europapremiere på eCarExpo i Lillestrøm, og vi har fått en prøvetur med den Kinesiske utgaven av bilen på norske veier.

Dato 20.02.2025 @ 23:18

Hans Vidar fikk prøve en tur med XPENG X9, men det er en X9 som selges i Kina som er i Norge, og det er mange endringer/forbedringer som XPENG Norge ønsker seg før man har den Europeiske utgaven av XPENG X9 på plass.

Kan man forhandle pris på et produkt som ikke er «endelig»? Nei, man kan ikke det, men likevel avslører XPENG Norge at de ser på Kia EV9 og VW ID.BUZZ GTX som konkurrenter til XPENG X9, og de har også gått tydelig ut med at prisen skal være konkurransedyktig.

 

 

I videoen vises en del av bilens egenskaper frem, men det som kanskje ikke kommer så tydelig frem er at dette ikke er noen racerbil, til det er det alt for mye krefter som sendes til framhjulene, og luftfjærene er satt opp alt for mykt.

XPENG X9 er en nesten 5,3 meter lang luksus-MPV, og tro meg, her er luksusnivået høyt – på materialvalg, byggekvalitet, fjæringskomfort, sittekomfort, utstyrsnivå og den bortimot totale mangel på innvendig støy.

 

 

Joachim har også sett på bilen da den hadde Europapremiere på eCarExpo, og der vises også den geniale løsningen der de 3 bakerste setene felles ned i gulvet og ordner helt flatt bagasjeromsgulv.

 

Hans Vidar fikk oppleve XPENG X9 med Rune fra Elbilforeningen, så han dukker opp i litt video og på noen bilder.

Designet har fokus på å få lavest mulig luftmotstand, noe som gjør det mulig å få et hyggelig forbruk på denne store bilen, men akkurat denne dagen var det ikke et fokus å prøve å finne ut av forbruket.

WLTP-test skal gjennomføres når Europeisk versjon av X9 er klar, men XPENG Norge anslår at den lander i overkant av 500km for Performance-modellen med AWD.

Bakhjulsstyring gjør at bilen oppleves langt mer smidig enn lengden på nesten 5,3 meter skulle tilsi, og store skjermer og gode kameraer hjelper til med god oversikt når du skal parkere.

 

Luksusnivået og opplevelsen man får av å kjøre XPENG X9 må man opp i Mercedes-Benz S-Klasse for å finne noe som kan ligne litt, flyvende teppe over fartsdumper, lite innvendig støy, mye krefter, høy materialkvalitet på alle overflater og et enormt høyt utstyrsnivå.

Dermed passer bakgrunnen på bildet over her bedre enn du kanskje skulle tro, til en ekte luksus-MPV.

Lyktene på «Kina-utgaven» er ikke LED-Matrix, men det var noe man ønsket seg, og fikk til G9, så det satser også XPENG Norge på at de får til på X9. Svaret får vi når den endelige Europaversjonen av X9 er klar. Jeg tror nok også at folk som skal i ha bil i dette pris-segmentet ønsker seg head-up display, men vi får se om kanskje det også kan dukke opp i Europa-versjonen.

 

Ducktailutformingen bak på X9 gjør at du ikke har behov for noe bakrutevisker, akkurat som på Kia EV6, selv om det er saltet og vått på veien kommer det ikke en dråpe på bakruta.

Tilhengerfeste er noe vi i Norge ønsker oss, men i det Kinesiske markedet ser de ikke helt poenget med slikt, likevel har det dukket opp på både G6 og G9, og dukker nok også opp på Europa-versjonen av X9.

Bakgrunnen for at jeg gjentar dette med «Kina-versjon» og «Europa-versjon» er at vi enda ikke helt vet alt om hva som kommer av utstyr og spesifikasjoner.

Så hva er det vi vet?

Stort batteri på 101,5 kWt – rask lading – 7 seter – god kvalitet på materialene – stor TV-skjerm der du kan streame eller spille – luftfjæring (X9 kan få mer bakkeklaring enn G9) – bakhjul som svinger – kjøleskuff/varmeskuff – trådløs ladeplate for begge forseter og i armlenet i baksetene på rad 2 – smart løsning for de tre bakerste setene og mye bagasjeplass selv med alle seter i bruk.

Når denne kommer rundt til forhandlerne i Norge er det verdt å se nærmere på den dersom du er på jakt etter en svært romslig og komfortabel luksus 7-seter med god rekkevidde og rask lading.

 

Vi tar turen inn i bilen… komfortable forseter, men på G9 fikk man til noe mer justering av sitteputens lengde og noe mer justering av sitteputens vinkel i den Europeiske versjonen, så det er godt mulig at det også skjer for X9.

 

Det er naturlig at X9 får samme programvare som G9 og G6, men det ble ikke nevnt noe om egen skjerm til forsetepassasjeren her, som man har i G9.

 

Vår tilbakemelding til XPENG Norge var at Sportsmodus gjerne kan «strammes opp litt», slik at bilen føles noe fastere når du skal ferdes på veldig svingete veier.

Taxi-eiere i Oslo kommer nok til å velge komfort, slik at ujevnheter i veibanen slukes av luftfjærene.

 

Xopera stereoanlegg har man også i andre XPENG modeller, men her er det flere høyttalere. Dette ble ikke testet på den korte kjøreturen, men er noe vi skal komme sterkere tilbake til. I G9 og G6 er det gode anlegg, og i X9 er det enda flere høyttalere, så det må være lov å mistenke at lyden her er god.

 

Det er nesten på rad 2 at man «prioriteres» i X9, akkurat som det er forsetepassasjeren som prioriteres i G9. Disse setene må du bare prøve når bilen er innom hos din lokale forhandler!

Du drar armlenet tilbake og knappene til setet åpenbares, fra øverste venstre knapp: seteventilasjon i 3 nivåer, setevarme i 3 nivåer, setemassasje på/av, setemassasje valg av massasjeprogram. De 4 i midten er til korsryggstøtten. Nederst til venstre: Zero gravity posisjon iverksett – og til høyre får man setet tilbake til normal sitteposisjon.

 

Setebeltet kommer ut av selve setet, slik at det har samme posisjon på deg selv om setet inntar «Zero gravity posisjonen».

 

Når man vipper ned den store TV-skjermen bak, så går bakspeilet over til kameraspeil automatisk, her kan man se TV, filmer og spille spill, og er en sentral grunn for at denne bilen har fått ekstra stor oppmerksomhet.

 

En 2+2+3-seter konfigurasjon er man kanskje ikke så vant med enda, men det har man i XPENG X9.

 

Et romslig bagasjerom på 770 liter med alle 7 seter i bruk er drøyt bra, og bagasjerommet blir gigantisk når de 3 bakerste setene vippes ned i denne store «brønnen» bakerst, og man får helt flatt bagasjeromsgulv med 4 seter i bruk.

 

Det blir spennende å se hva spec blir på Europeisk versjon av XPENG X9, men jeg mistenker at det er en del som lar seg friste av denne store luksus-MPV’ens mange gode egenskaper, og som overlever helt greit at det kanskje ikke er den vakreste bilen på 4 hjul som ruller rundt på veiene.

Det er ihvertfall ikke enkelt å finne en med like mye rekkevidde, ladehastighet, utstyr, luksus, komfort og plass til en lignende pris som denne kommer til å få når den skal få sin slagspris etter at sommeren er vel gjennomført.

Annonse