Det første som ble avduket på Kenshiki Forum i Brüssel var Lexus Electrified Sport, en superbil som vi ikke fikk vite når den dukker opp, men vi fikk vite at den skal settes i produksjon. Det er ikke bare en «vill fantasi», men skal bli virkelighet.
Lexus har et ganske klart mål om at denne elbilen skal bruke rundt 2 sekunder fra 0 til 100 km/t, og at den skal bli en arvtager til dagens LFA, det betyr nok også en prislapp som gjør at dette ikke blir en volum-modell fra Lexus.
Lexus utelukker ikke at denne kan dukke opp med faststoff batterier, ettersom man nok ser for seg et begrenset volum og en høy prisklasse, vil det kunne være en glimrende bil å teste dette på. Foreløpig er faststoffbatterier ikke kommet langt nok i utviklingen eller lavt nok ned i pris til at man vil se dem veldig raskt i elbiler som man regner som volum-modeller.
Lexus jobber også med – hold deg fast – manuell girkasse for elbil. Hvorfor? Fordi det er mer moro og engasjerende enn automatgir. Vi får vente og se om det blir en realitet.
Snasen bakende på denne designstudien, der man ikke har dører som kan åpnes/lukkes, eller noe interiør, men som likevel viser noen svært aerodynamiske designlinjer som forteller om hva som skal komme.
Den som er ekstremt våken ser kanskje en elbil i bakgrunnen, RZ 450e, men den har vi sett før, det kan du lese mer om her.
I videoklippet over her får du se noen av de bilene som ble vist fram på Kenshiki Forum. Der vi starter kort med Lexus RZ 450e, Lexus Electrified Sport, Toyota C-HR Prologue, Toyota bZ Compact SUV concept, Toyota Prius, Toyota Corolla GR Sport og Toyota RAV4 GR Sport.
Toyota har planer for CO2-nøytralitet, der man ser for seg at det skal selges kun utslippsfrie biler fra Toyota fra 2035, at man har kommet opp i en andel på 50% av salget i 2030, og i 2030 skal også deres fabrikker være CO2-nøytrale. Første fabrikk blir CO2 nøytral i 2023.
Toyota og Lexus ser også for seg at de materialer vi bruker i batterier i dag vil bli mangelvare om få år, fordi batterifabrikker og etterspørsel vil øke raskere enn man klarer å utvikle nye miner for disse mineralene som kobber, litium og kobolt.
Slår man sammen informasjonen man har om utvikling av ladestruktur, press på strømnett i større byer med over 10 millioner innbyggere om alle skal bytte rett over til elbil, samt mangelen på sentrale mineraler, så mener Toyota og Lexus at man må ha mer enn en løsning for at man skal kunne være så utslippsfri som mulig med de forutsetninger man har der man bor.
H2 – hydrogen forbrenningsmotor
FCEV – hydrogen som ladegenerator/rekkeviddeforlenger til batteri og elmotor
HEV – hybrid
PHEV – ladbar hybrid
BEV – elbil
Innen 2026 vil Toyota ha klar 5 nye bZ modeller, altså elbiler. Om den vi fikk se konseptmodell av blir den første av dem får tiden vise.
En konseptbil som bZ Compact SUV Concept, viser designretninger og enkelte valg man ønsker seg for produksjonsmodellen, men har som regel også med noen elementer som er laget for show.
At den ferdige bilen vil få «Hammerhead» ansikt er sikkert, men at det blir helt identisk med konseptbilen er mindre sikkert. En som jobbet med bilen kunne avsløre at veldig mye av det som man kunne se av ytre design også ville bli veldig likt på produksjonsmodellen.
Løsningen der baklyktene blir brukt til å få laget «ducktail» bakenden som aerodynamikk ingeniørene helst vil ha er det flere bilmerker som har ulike løsninger på, og dette var jo en elegant løsning.
Materialer som er gjenvunnet og enkle å gjenvinne på nytt vil bli mer og mer sentralt i framtidens biler, og her er det løst på en estetisk måte i seter, tepper og dører.
De buede skjermene får man nok ikke se i produksjonsmodellen, for du kan jo selv tenke deg hva som skjer med sol-lys som kommer ovenfra og ned, det gir for mye refleksjon med buede skjermer som dette. Rattet kan jo minne mye om det man snart har tilgjengelig i bZ4X om man velger «one motion grip», så det er nok en langt mer sannsynlig løsning.
Den blå lysende kula er en slags kommunikasjons-visining når man snakker til bilen, slik at man kan se at den hører deg snakke til bilen for eksempel.
Knapper som integreres i bilens materialer er nok også noe som vil komme mer og mer framover.
Når denne er klar som produksjonsmodell fikk vi ikke informasjon om nå, men det kan ikke drøye så alt for lenge, ettersom Toyota skal ha totalt 6 elbiler i bZ-familien innen utgangen av 2026.
Toyota C-HR Prologue har et design som er veldig nærme klart, og her har designerne fått lov til å leke seg litt ekstra, slik de også fikk med C-HR da den kom i sin tid.
Nye C-HR vil komme til Norge som ladbar hybrid, da med samme drivlinje som nye Prius, og om vi ikke misforsto det vi hørte så var det snakk om at denne kommer allerede mot slutten av 2023.
Det vil si en elektrisk rekkevidde på omlag 65km og en 2 liters bensinmotor og 5. generasjons hybridløsning som man finner i nye Corolla Cross.
Det er så godt som sikkert at man får neste generasjon C-HR med tre-tone lakk som vi ser eksempel på her, der en del av taket og diffusorplatene har den tredje fargen på bilen.
Jeg vet det er noen i Norge som skulle ønske at vi kunne få den nye Prius ladbar hybrid, og jeg må vel helt ærlig innrømme at det er den første Prius jeg har sett på og ordet kul har ramlet inn i hjernen min.
Her ser vi enda en tolkning av Hammerhead designet til Toyota.
Nå er det ikke hugget i sten at den ikke kan komme til Norge, men det handler mye om at den kanskje blir noe dyr å ta inn. Det handler da om at pris ut til kunde blir litt for høy, at det ikke akkurat har vært økende etterspørsel etter Prius plug-in hybrid i markedet, og skal man lansere en bil i det norske markedet må man helst selge noen hundre av dem.
Hvem hadde trodd at dette bildet er tatt inni en Toyota Prius? Det er ikke bare utenpå at det har skjedd mye med designet.
Toyota Prius får man med omlag 69km elektrisk rekkevidde, og 5. generasjons hybridsystem med 2 liter bensinmotor og totalt 223hk. Det gjør at den nye Priusen kan komme seg fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder!
Fikk du enda mer lyst på nye Prius nå? Skaff deg 300 gode venner som også vil ha en, så kommer den nok kanskje til Norge også.
Når vi først er i gang med rundturen i nye Prius får vi vel nesten se kjapt på baksetet også…
Ganske god plass her bak også fordi taklinjens toppunkt er trukket lenger bak på den nye Prius.
Priusen som var utstilt hadde også solcellepanel i taket, som ved uteparkering over tid kan gi en del ekstra kilometer med solenergi.
Toyota bZ4X har vi i det norske markedet nå, og vi har testet den, men denne har noe som ikke er på det norske markedet riktig enda. One Motion Grip.
Med steer-by-wire systemet trenger du ikke skifte grep på dette noe spesielle rattet. Rattutslaget er et helt annet enn tradisjonelle ratt du må «ratte rundt med» for å snu helt på hjulene fra en retning til en annen.
Her slipper man å vri rattet så langt for å få fullt rattutslag, og dermed trenger man ikke skifte grep på rattet.
Skjermen over rattet kan da plasseres noe lavere enn i modellen med tradisjonelt ratt, fordi det ikke er noen topp på rattet som kan komme i veien for instrumentskjermen.
Neste generasjon Toyota Corolla er ikke så langt unna, da får også den 5. generasjon av Toyota sitt hybridsystem, og den kommer naturligvis også som GR Sport.
Denne skal etter planen dukke opp i Norge i mars 2023.
Utvendig er ikke forskjellene enorme, men man ser kanskje mest på frontlyktene som har fått det nye Hammerhead-designet.
GR Sport vil i praksis si at man får en del ekstra detaljer utenpå bilen i sort farge, man får sprekere felger.
Inne i bilen finner man noen sportsseter som avslører at dette ikke er en standard utstyrt Corolla, men litt ekstra.
De røde sømmene i setet, girspakens mansjett og i sportsrattet gir bilen et litt ekstra sportslig design også innvendig.
Toyota RAV4 plug-in hybrid vil også dukke opp som GR Sport, med litt emblemer utenpå, detaljer i sort, ekstra spreke felger.
Denne skal etter planen dukke opp i Norge i februar 2023.
Sportsseter i skinn/alcantara med GR-logo i nakkestøtten hører med i en RAV4 GR Sport.
I RAV4 phev har man valgt sølvgrå sømmer i sete, girmansjett, armlene, dashbord og ratt. Her får man også GR-emblemet i bunnen av rattet.
GR-emblemet finner man også i mattene, og for de som ikke vet hva GR betyr, så står det for Gazoo Racing, Toyota sin satsning innenfor racing.
GR Sport vil si at man får en del av det sportslige utseendet med seg inn i og utenpå en ellers normal Toyota, men Toyota har også egne GR-modeller som er meget sportslige.
Denne saken om GR Yaris viser litt av den heftige moroa Toyota putter inn i sine GR-modeller.
Når Europa etterhvert stanser salg av nye biler med bensinmotor eller dieselmotor, så mistenker nok vi at Toyota kommer til å ha hydrogen forbrenningsmotor klar, med mange av de samme egenskapene som en heftig bensinmotor, men uten forurensning av noe slag.
Allerede nå ser man at Mirai er meget populær i taxinæringen i Paris, som har et godt utsbygget nettverk av fyllestasjoner for grønn hydrogen – det betyr at produksjonen av hydrogenet også er forurensningsfri. På bildet over ser du testing av Toyota Corolla Cross med hydrogen forbrenningsmotor.
Hydrogenløsninger kan også dukke opp for Pick-up fra Toyota, og ser man på lastebiler, tog og skip er det store muligheter for hydrogen i framtiden.
Det er mye som skjer i bilbransjen for tiden, og det skjer endringer svært raskt for tiden, så det er utvilsomt spennende å følge med på utviklingen!