De fleste som så denne bilen sa «oi, den var stilig!» eller «lekker bil!», og det er ikke alle biler som får folk til å gi kommentarer helt uoppfordret.
GT vil si at du har en topputstyrt 508 enten med en 1,6 liters bensinmotor på 225hk som jeg hadde, eller en 2 liters diesel med 180hk. Begge med automat.
Startpris for GT er 499 900, og testbilen kostet 562 900 +frakt/levering, fordi den hadde ekstrautstyr som adaptiv cruise med stop & go og aktiv filholder, el-forseter med massasje og minne for førersetet, night vision (varmesøkende kamera), el-bakluke med fotsensor, 19¨felger, soltak, parkeringsassistent med 360 visning, ladeplate for mobilen og metallic lakk.
Startprisen på en ny 508 er 339 900 for en Active med 1,5 liters diesel på 130hk og manuelt gir.
Allure starter på 389 900 og GT-Line starter på 404 900.
Jeg testet Night Vision, for testbilen hadde med dette ekstrautstyret, og det fungerte jo, men jeg er litt usikker på om jeg ser «ofte nok» ned på instrumentene til å oppdage farene Night Vision skal vise?
Nye Peugeot 508 er en lav bil, og nettopp dette er med på å gi den de lekre linjene. Jeg opplever bilen som mer eksklusiv enn prisen skulle tilsi, ganske mye mer faktisk.
Den lave taklinjen gir også bilen en bakdel for noen, og det er at du må pent sette deg ned i denne bilen, og enkelte vil nok oppleve det som noe krøkkete i lengden. Da bør man kanskje velge en SUV eller Crossover istedenfor.
225hk og trekk på framhjul kan jo høres ut som en kombinasjon som ikke gir noe kjøreglede, men det er ikke riktig.
Her har du ikke ekstreme krefter, og 0-100 tar omlag 7,3 sekunder. Der du merker kreftene aller best er når du har kommet opp i 50 eller mer, og trykker på gasspedalen. Noe som gir deg svært komfortable forbikjøringer.
Forbruket må jeg si at jeg ble noe overrasket over etter å nylig ha kjørt andre biler med bensinmotor, for på litt småkjøring/bykjøring/av-på motorvei her på Sørlandet, og turen til Oslo fikk jeg et kombinert forbruk på 0,57 liter på mila. Jeg ble med andre ord gledelig overrasket.
Gode seter, der sitteputen kan trekkes frem og man kan stille inn alt man vil elektrisk og lagre det på minnet. Dette er ekstrautstyr selv for GT.
Det finnes også manuelle seter der man også kan trekke ut sitteputen i lengderetning og elektrisk kan justere sitteputens vinkel, noe som gjør de manuelle setene en god del bedre enn de vanligvis er.
Ganske stilig å se detaljene i førermiljøet som kommer mot de som sitter foran på lekkert vis.
Testbilen hadde også massasje i forsetene, der man kan velge 3 ulike intensiteter og 5 ulike massasjeprogrammer. Direkte komfortabelt på langtur!
Er det noe Peugeot skal ha mye skryt for, så er det interiørdesign, for dette skiller seg meget positivt ut.
Du får ikke bare lyst til å sette deg inn i bilen, men du blir jo glad når du gjør det også.
Du kan selv velge hvordan du vil at instrumentene skal se ut, og hva de skal fokusere på, og selv det å skifte modus er trivelig å se på.
Her har du vel det mest tradisjonelle oppsettet for instrumentene, selv gikk jeg stort sett for navigasjonsmodus, fordi jeg syntes det så mye kulere ut.
Rattet er relativt lite i forhold til de fleste andre biler, og dette GT-merket er vel ikke akkurat med på å ødelegge den sportslige følelsen ved rattet.
Det er meget godt å holde i, men rattvarme? Nei det fant jeg ikke.
Ettersom denne bilen hadde max cruisekontroll-pakke så er det en del knapper på cruisekontrollen.
+ og – er bakpå, men resten av knappene ser du på bildet. Fungerte meget godt, og avstandskontroll er jo veldig komfortabelt på veier der man ikke har flere felt, og forbikjøring er umulig/ulovlig.
Soltaket er ekstrautstyr, men med lav taklinje kan glasstaket gi mer romslig følelse, men i kanten stjeler det noe av den begrensede plassen, og jeg var litt borti taket i kanten inn mot døra med håret noen ganger, så er du lenger enn 185cm er det mulig du kanskje skal vurdere vanlig tak? Lurt å teste ihvertfall.
Jeg synes metallknappene til infotainmentskjermen er lekre, men jeg skulle gjerne hatt dem litt vinklet, for nå ligger de ganske så vannrett. Det gir noen utfordringer i enkelte lysforhold, så det kan bli krevende å se knappens symbol. Selvfølgelig ikke noe problem når man er kjent med hvilken knapp som er hvor.
Foran girspaken er knappen hvor du velger kjøremodus.
Ryggekameraet er helt fint, ikke det råeste på markedet, men langt bedre enn de dårlige som finnes der ute.
Bra lyd i premiumanlegget fra Focal.
Rommet under girspaken, der ladeplaten er om du velger den fra listen over ekstra utstyr, er ikke det mest tilgjengelige, litt småtrangt på et vis.
Men så skal man jo ikke gjøre noe under der mens bilen er i fart da.
Noe jeg savner i tillegg til rattvarmen? Tja, kanskje head-up-display? Om man liker sånt, jeg har en tendens til å like det meste av slikt utstyr.
Noen knapper til venstre for rattet også, og de som handler om «pilot assistanse» slo jeg av, for Peugeot i likhet med Volvo har en ganske klar mening om hvor i veibanen jeg bør ligge, mens jeg liker å utnytte veibanens bredde.
Konklusjonen på førermiljø er at det er kult og lekkert designet, og fikk meg til å stortrives.
Baksetene er i utgangspunktet designet for at to personer skal sitte komfortabelt baki der, men så er det jo også en plass i midten til bruk «en gang av og til». Joda, taklinja som i utgangspunktet er lav blir lavere bak.
Så selv om taket «går opp» innvendig, så er mitt hode rimelig godt oppi taket baki her. Jeg har ikke testet hvordan dette er i stasjonsvognen, for den kommer litt utpå våren, men den har jo ikke samme skrånende taklinje.
Når det er litt lavt under taket må jeg gjerne litt ekstra bakover med førersetet, og det gjør jo sitt til at jeg ikke får noe kneplass bakom meg selv her.
Knevinkelen er også litt spiss bak her for min del, med tanke på å eventuelt skulle sitte bak her lenge.
Baksetet er nok litt mer optimalt utformet for de som er 175cm og lavere, som jo barn ofte er.
Det er et par USB-utganger til lading av elektroniske dingser som de som sitter bak der måtte ha med seg.
Peugeot 508 er stilig designet bak også, og det er heldigvis slik at bakruta blir med når man åpner bakluka.
Dermed får man en gedigen åpning til innlasting, og ganske brukbart med plass også.
487 liter hevdes det at det er plass til baki her, men det er ikke en bananboks-test.
Baksetene er delt 60/40, og det er skiluke, så mange behov for bagasje kan nok dekkes godt baki her, selv om det sikkert finnes noen som trenger mer plass.
Om du vil ha med deg henger, så kan du det, men da er det litt avhengig av motorvalg hvor mye hengeren med bremser max kan veie.
1500kg på den lille dieselmotoren, 1600kg på bensinmotoren og 1800kg på den store dieselen.
Er du på jakt etter en litt kul bil, som er stilig både utenpå og inni, så bør du kanskje ta en titt på nye Peugeot 508?
Det kommer en ladbar hybrid mot slutten av året, både i stasjonsvogn og denne kupéversjonen, og innvendig plass for passasjerer og bagasje reduseres ikke i den ladbare hybriden. Vi lærer nok den mer å kjenne etterhvert.
Takk til Peugeot Norge for lånet av Peugeot 508 GT!