Land Rover Defender D240 HSE (okt 2020)

Defender er et ekte ikon, men er den nye tro mot sine røtter eller blir den utstøtt av de som sverger til den?

Dato 22.10.2020 @ 12:44

Vi fikk nøklene til den nye Defenderen i noen timer, og tok den med på så mye variert underlag som mulig! Vi var innom by, motorvei og bratte grusbakker.

Vi kan starte med det tekniske. Modellen vi testet er en D240 HSE 110. «D240» omhandler hva slags motor som befinner seg under panseret, og i dette tilfellet satt den en rekke 4 diesel med 240hk, jeg kommer mer tilbake til den senere. «HSE» delen omhandler utstyrsnivået, og testbilen i dette tilfellet var topputstyrt. Her var det meste med av utstyr. «110» delen av navnet handler hvor mange dører den har. Originalt var det hvor mange tommer rammen var, 110″ var da 5-dørs utgaven, og 90″ var 3-dørs utgaven.

Den nye Defenderen starter på 798,900 kr som varebil. Testbilen ligger på rett i overkant av millionen.

Den nye Defenderen er som nevnt tidligere et ikon. Her er en bil som stort sett ikke har vært forandret siden den først ble satt i produksjon. Den nye derimot har snudd på dette og Land Rover har relansert den med et helt nytt og moderne utseende. Og proporsjonene, ja de er gedigne! Dette er en bil som gir deg et stort smil om munnen og noen bekymringer når gatene blir trange.

Hvis du bor i byen, hvordan er den da?

Den er på mange måter litt som en Mercedes-Benz AMG G63, stor, gir lite mening på norske veier, men den er utrolig gøyal. (testen av AMG G63 kan leses her).

Den nye Defenderen er stor, og det merket jeg godt i de trange bygatene i Grimstad. Bredden på bilen legger du godt merke til dersom du møter trafikk eller dersom du skal parkere på gateparkeringer. Med mindre plassene er store eller ikke markert vil denne stikke utenfor linjene! Parkeringshus er neppe noen ønskedrøm.

Selv om du merker bredden på bilen godt på smale veier, så merker du ikke lengden i samme grad. Gode kameraer rundt hele bilen, samt sensorer gir deg en god oversikt og god kontroll på bilen når du skal parkere den.

Vi snakker vanligvis om bagasjeplass. Ettersom vi fikk teste varebil-utgaven så er ikke plassen noe problem. Det er også mulig å få den som personbil, da blir bagasjeplassen på 110 mellom 743L og 916L avhengig om det er tørre eller våte varer som Land Rover beskriver det. Dersom du vil ha varebilen så ser du på mellom 1 826L og 2 233L avhengig igjen om det er tørre eller våte «varer». Med andre ord så har du enormt med plass.

Bagasjeromsluken åpner til siden. En liten detalj som gjør lastingen inn og ut veldig enkel.

Hvordan er bilen «offroad»?

Vi fikk ikke testet den i en skikkelig offroadløype. En bil som dette fortjener grovere stier for å komme i sitt rette element.

Det vi fikk teste derimot var lavgir serien på den 8-trinns girkassen.

Ut i fra det lille vi fikk testet ved en bakkestart i en 13 graders grusbakke så er det lett å merke at dette er en bil som har god fremkommelighet!

Selv om dette er en bil som helt klart ikke er designet for å spise mil på motorveien, så kan jeg komme med en gledelig nyhet til de som har kjørt de eldre Defenderene.

Her er styringen stabil og fin på motorveien, og i byen er styringen lett og responsiv.

Dette er nå helt klart en bil som du uten problemer kan dra på langtur med.

Andre detaljer utvendig er disse aluminiumsplatene på panseret. De er faktisk ikke en del av selve panseret, men heller festet til chassiset. så de kan du stå på dersom det skulle være nødvendig.

Hvordan er førermiljøet?

Inni den nye Defenderen følger form og funksjon. Selv om det er et lite snev av luksus i HSE-utgaven.

Her setter du deg opp og inn.

Det gir deg utrolig god utsikt og oversikt ut av bilen og du følger plutselig at bussen foran deg ikke er så stor.

Rattet er passe «tykt» og holde i, og alle knappene er enkle og lette å nå.

Instrumentpanelet er digitalt og det gir deg mulighet til å få opp alt mulig av informasjon klart og enkelt.

Midtkonsollen er stedet der det fort blir mye knapper. Her finner du kontrollene for luftfjæringen blant annet. Samt justeringsmullighet for varme og kjøling i setene. For å justere på de trykker du på aircon skjermen og vrir deretter på hjulet. En smart måte å unngå for mange knapper i midtkonsollen.

Setene i testbilen var perforerte skinnseter. Jeg fikk opplyst at de lagerførte bilene fremover kommer med delskinn konfigurasjonen.

Det er mange som kjøper disse som arbeidsbil og det gir da mer mening med det litt tøffere stoffet i midten.

På testbilen var det elektrisk justering av seter med minne på både fører og passasjersiden.

En morsom detalj er på dørkarmen og på midtkonsollen er disse torx skruene som er både lett synlige og lett tilgjengelige.

Grunnen til det er at det skal være lett og enkelt å bytte paneler om de blir ødelagte i fremtiden, for dette er jo fort en bil som utsettes for det man kan definere som ekstrem bruk der man egentlig ikke ville finne på å kjøre bil.

Andre gøyale detaljer er blant annet på informasjonsskjermen.

Her finner du full oversikt om bilen, blant annet hvor bratt bakke du kjører i eller hvor mange grader bilen krenger.

Som nevnt tidligere så sitter det en rekke 4 dieselmotor på 240hk under panseret på testbilen.

Det er i midlertidig mulig og få den med helt opp i 400 hester fra en rekke 6  bensinmotor.

Selvfølgelig hadde de ekstra 160 hestene vært veldig moro, men personlig vil jeg si rekke fireren holder for all daglig bruk.

Skal du trekke 3,5 tonn bakom bilen veldig ofte så kan man jo vurdere en større motor, men forbruket vil jo da bli deretter.

Du vil bli overasket over hvor mye kraft og dreiemoment i lave omdreininger det er i denne selv med en «liten» motor.

Hvem er denne bilen for?

Dette er bilen for deg som vil ha noe som skiller seg ut, men samtidig er en skikkelig offroad-maskin.

Dette er bilen for deg som tilbringer lite av tiden din på asfalterte veier og mesteparten av tiden din på grusveier og fjellveier.

Det er rett og slett den perfekte tur-bilen for ulent terreng.

Med 3 500kg nyttelast så kan da ta dette offroad toget med deg der du måtte ønske, uansett om det er med eller uten  en tilhenger på slep.

Så kan man jo undres hvorfor så mange av disse ruller rundt i større byer, den forklaringen skal vi ikke gå inn på.

Den nye Defenderen er helt klart tro mot sine røtter som en hardbarket offroader for de som vet hvor de skal, men ruten er ukjent.

De rene offroad-entusiastene vil kanskje ikke si seg enige, men jeg tror denne nye formen vil trekke til seg en ny gruppe entusiaster som vil føre Defenderen videre som et ikon.

 

Takk til British Cars Kristiansand for lånet av bil!