Vi opplever designet som hakket mer harmonisk på VW ID.4 enn på VW ID.3, selv om det kanskje ikke er et design som sjokkerer eller skaper alt for mange sterke reaksjoner.
VW ID.4 har et stilig design som det er lett å like, så med sterke følelser tenker vi på oppstandelsen Ford har skapt med sin Ford Mustang Mach-E, der elsk/hat følelser settes langt mer i sving.
Det kan være greit å notere seg bak øret at testbilen var utstyrt med felger/dekk på 20 tommer, med tanke på de restultater som fremkommer fra bilens oppgitte forbruk og beregnet rekkevidde.
VW ID.4 med bakhjulstrekk er bilen som lanseres nå før påske, og litt senere i vår blir VW ID.4 med firehjulstrekk lansert. Dermed er det en bakhjulstrekker vi har testet.
VW ID.4 1st Max har en 77 kWt batteripakke (netto, brutto er det 82 kWt), 204hk, 310NM og 0-100 på 8,5 sekunder. Rekkevidde ut fra WLTP-målestandarden er noe over 500km, men det får du ikke med piggfrie vinterdekk og lave temperaturer, det gjorde ikke vi i våre tester.
I videoklippet over her er det en liten omvisning i bilen i butikk hos Gromstad Auto i Arendal.
Vi har også sett litt på en 1st i videoklippet over her, og hva man kanskje vil savne av utstyr fra en 1st Max.
I videoklippet over her er det fra vårt døgn med den VW ID.4 1st Max som du ser bilder av i denne saken. Den lånte vi fra Gumpens Auto Vest i Kristiansand.
Det har kommet demobiler til landets forhandlere, så du kan booke en prøvekjøring hos din Volkswagenforhandler.
Det er en ting å lese om, og se bilder og video av en bil, men det er noe eget med å oppleve setene, rattet, stabiliteten på veien, akselerasjonen, lyden i anlegget, støydempingen og hele opplevelsen av bilen.
Vi opplever VW ID.4 som svært stabil og god på veien, støydempingen er tidvis god, men vi hører kanskje litt mye til dårlig asfalt på grunn av 20» felger/dekk.
Forsetene man finner i Max tilsvarer de man finner som tilleggsutstyr i Style, Business og Family og inkludert i Tech, ellers er det lurt å bruke litt tid på å tenke gjennom utstyrsnivået man ønsker seg, samt batteripakken man har behov for. Det er en god del valgmuligheter for VW ID.4.
Dette er meget gode forseter med rikelige innstillingsmuligheter, og massasje.
De som har testet svært avanserte seter før oppdager at man ikke kan justere sideklemming eller vinkel på øvre del av seterygg, men ellers er det meste på plass når det gjelder justering. Ventilerte seter får du ikke.
Vi synes det er bra at passasjersetet også har like gode innstillingsmuligheter som førersetet, og massasjen er også på plass her.
Infotainmentskjermen på midten finnes i to størrelser, og dette er den store varianten. Individuelle armlener på forsetene. Gode koppholdere, men litt grunne til full halvlitersflaske med brus.
Mellom forsetene finner man en ladeplate, som forøvrig også fungerer til iPhone 12 Pro Max, og det er 2xUSB-C plugger i tillegg til oppbevaringsplass.
Godt ryggekamera der man kan velge mellom ulike visninger. 360 til venstre og vanlig ryggekamera til høyre. Litt synd at ryggekameraet ikke er skjult bakom logoen som for ID.3, det valget undrer oss litt.
Frontkamera har du også dersom du vil parkere med fronten inn først.
I menyen som heter Classic Climate finner du rattvarmen som kan ha 3 ulike nivåer av påslått, og du finner setevarme som også har 3 ulike varmenivåer.
I Smart Climate menyen er det listet opp ulike utfordringer man kan ha i en bil, som man ønsker at bilens klimaanlegg skal løse.
Vi tipper kanskje noen oversettere får jobben med å også oversette menynavn til en senere softwareoppgradering som nå foregår «over the air» ettersom bilene har software 2.1 når de leveres ut.
I software 2.1 er de kjente problemer og utfordringer man har hørt om fra VW ID.3 løst.
Head-up display med Augmented Reality får du til Tech og Max. De blå pilene indikerer at man skal ta av til venstre, og ser ut til å komme nærmere og nærmere, fordi de vokser i størrelse når du kommer nærmere avkjøringen du skal ha. Her er det også symboler for at du er litt nærme en av veibanens kanter, du får opp en grønn strek om det dukker opp en bil foran din bil, så du vet at den adaptive cruisekontrollen har sett at den dukket opp, og mye mer moro som aldri blir påtrengende eller slitsomt. Er det litt moro? Ja. Kan man leve uten? Ja.
Selv om man ikke ser pedalene så ofte, så er det litt moro med symbolbruken på dem.
Flatt gulv i baksetet, og bra med plass. Deilig, lyst og luftig med glasstak bak. Mer om plassen bak i første videoklipp der vi har omvisning i bilen.
Som du ser er baksetene delt 40/60 med en romslig skiluke bakom armlenet i midtsetet. Her er gulvet i øvre nivå. Man har 543 liter med plass baki her når man har gulvet i nedre posisjon.
Som du ser er det et stykke ned til nedre nivå for gulvet i bagasjerommet.
De ladekablene man bruker sjelden kan man ha enda lenger ned, under det nederste gulvet i bagasjerommet. Frunk er det ikke her.
Bilens oppgitte forbruksdata i litt ulike hastigheter i pluss 3-4 grader:
110 km/t
Arendal-Tvedestrand: 27,2 kWt/100km
Tvedestrand-Arendal: 21,6 kWt/100km
100 km/t
Grimstad-Kjerlingland: 22,0 kWt/100km
Kjerlingland-Grimstad: 20,9 kWt/100km
90 km/t
Stoa/Arendal-Grimstad: 16,4 kWt/100km
80 km/t
Forbi Grimstad retning Kristiansand: 18,0 kWt/100km
Topografi kan bety mer enn hastighet alene for forbruket.
Vår 50/50 landevei/motorvei test på 71km tok 19% av bilens batteri, noe som skulle tilsi en rekkevidde på blandet kjøring på omlag 374km (ut fra prosentregning).
Vår 205 km lange landeveistest går fra Grimstad, via Froland til Evje, og så til Kristiansand, Sørlandsparken og Rv420 tilbake til Grimstad.
Vi startet med et par plussgrader, men det ble veldig raskt minusgrader før Froland, og i all hovedsak mellom minus 2 og minus 3 grader under testen.
50% av batteriet ble brukt opp til å kjøre 205km, noe som skulle tilsi omlag 410km på landeveien med litt minusgrader ute. Omlag 100km unna WLTP.
Vi forsøkte å finne glatt føre i en bakke, men de varme dagtemperaturene og ivrige brøytemannskaper har tatt bort snø fra alt av veier på Sørlandet, ihvertfall der vi var. Dermed kan vi ikke uttale oss alt for sterkt om vinteregenskapene til en bakhjulstrukket VW ID.4. På generell basis kan vi si at elbiler med bakhjulstrekk som regel oppleves stabile og gode på vinterveier, men bakkestart i bratt oppoverbakke med glatt føre er ikke alltid mulig med 2WD. Bor du eller kjører du mye i en bakke som dette skjønner vi godt at du har mest lyst på AWD. Den kommer om noen måneder.
Vi testa litt ladehastighet hos IONITY på Kjerlingland ved Lillesand. Vi ankom med 2% igjen på batteriet uten antydning til rekkeviddeangst, og ladet til 80% på rett under 40 minutter.
IONITY har svært dyre og raske ladere, og med ulike abonnementsløsninger blir det mer overkommelig om du er mye på langtur, men for oss som tester biler er det ganske dyrt å teste dette hos IONITY.
Noen som vil sponse «en kaffekopp» til ladetester så vi kan lage ladekurver fremover? post@nybiltester.no så finner vi en praktisk løsning.
Dette er ladehastighet som er omlag som den som er lovet av Volkswagen.
Vi er en familie på 5 med liten hund, og kunne fint hatt en VW ID.4 til vår bruk. Vi tror det er mange som synes dette er en moderne og fin bil, og måker du på med en Tech eller Max som har alt av utstyr lander den på kr 489 200 – 507 500 med tillegg for hengerfeste, lakk og vinterhjul. Velger du City eller Style bør du legge til varmepumpa til den noe svette prisen av kr 13 600, denne er inkludert i de andre utstyrsnivåene.
Utstyrsnivåer fra innsteg til toppen: City, Style Life, Business, Family, Tech og Max. Priser fra kr 349 000.
Takk til Gumpens Auto Vest for lånet av VW ID.4 1st Max!
Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med VW ID.4 i ovegangen april/mai, da skal vi ha den en uke.