Volvo har lenge levert ladbare hybrider, men endelig var det på tide å få kjøre den helelektriske Volvo XC40.
Alt ladbart fra Volvo heter nå Recharge, men elbilen heter Pure electric, og de ladbare hybridene heter Plug-in hybrid. P8 er også en betegnelse for de elektriske motorene i XC40 som yter 408hk og 660NM.
Batteripakka stjeler ingen plass inne i bilens kupé, bare litt fra under gulvet i bagasjerom.
Bakkeklaringen på en vanlig XC40 er på 21,1cm mens man i elbilen har 17,6cm med bakkeklaring.
Volvo Xc40 har ikke forandret sine ytre mål selv om den nå leveres som elbil, dermed er designet på bilen ganske godt kjent fra før i det norske markedet, og man får bilen med flere ulike motoriseringer.
På testbilen var det 19» felger og piggfrie vinterdekk fra Continental. Andre dekk kan gi andre egenskaper.
I videoklippet over ser vi likevel kjapt gjennom bilen, selv om vi oppdaget etter å ha levert bilen tilbake at frunken ikke var filmet, ble litt småhektisk, men frunken kommer her.
Vi var heller ikke klar over at man kunne logge seg inn med egen G-mail/Google konto da vi testet bilen.
Over frunken er det et lokk som skal holde støv og vann vekk fra det som er oppi frunken.
Det er ikke akkurat gigantisk frunk, men det er jo mange nok elbiler som ikke har noen i det hele tatt.
Nå har man plass under gulvet i bagasjerommet til ladekabler, men det kan jo være kjekt å ha denslags framme her også til de dagene man skal laste bagasjerommet fullt av bagasje.
Under gulvet i frunken er det et dekkreparasjonssett og tauekrok, litt sånt som man vanligvis finner under gulvet i et bagasjerom.
I frunken er det totalt 31 liter med plass.
Volvo XC40 Recharge P8 Pure Electric AWD starter prismessig på kr 529 900 inkludert frakt.
Denne testbilen har ekstrautstyr for kr 68 320, noe som gir en totalpris på kr 598 220.
Testbilen har fargen Onyx black metallic, og den fargen koster kr 7 920. Da får man også taket i samme metallic-farge som bilen.
Annet ekstrautstyr på testbilen:
El. stolpakke elektriske framstoler med minne for førersetet, Intellisafepakke med driver assistance, Lastepakke 2 med blant annet fleksibelt bagasjeromsgulv, Loungepakke med panoramatak, 360 parkeringskamera og Harman Kardon High Performance lydsystem. Lyspakke med svingbare LED hovedlys, varmepumpe, 5 stk tonede ruter, induktiv lader til mobilen, semielektrisk hengerfeste, el oppvarmet frontrute.
Man får med andre ord en god del ektrautstyr for kr 68 320, og du la merke til at varmepumpen er mulig å bestille som ekstrautstyr? kr 5 200.
Som du ser av bildet over kan man justere sitteputens lengde, likevel synes jeg sitteputen godt kunne tålt å være enda noen cm lenger.
Deilig med elektrisk justerbare seter med minnefunksjon for fører, spesielt når mann og kone i huset har veldig ulike lengder.
Volvo er kjent for gode seter, og det bør nok nevnes at det er seter i Volvo sitt bilsortiment som er hakket bedre enn de man finner i en Volvo XC40.
Når man setter seg inn i denne elbilen er det sensor som registrerer at du har satt deg inn, trykk på bremsen og dra ned girspaken i Drive, så er det bare å kjøre i vei. Her er det ingen startknapp/stoppknapp, og det kan nok oppleves noe uvant i starten.
For å parkere trykker du bare på P til venstre bakom girspaken og rusler ut av bilen, automatisk brekk.
En del har reagert på at man må nappe to ganger i Volvo sine automatgir for å vippe forbi Nøytral og over i Drive eller Revers, men slik er det ikke her, bare dra langt nok så hopper den lett og elegant over Nøytral.
Harman Kardon High Performance anlegget låter godt, er en ørliten demo i videoklippet med en elendig gratis låt som er lovlig å vise på YouTube.
Apple CarPlay er ikke en app Google eller Volvo/Polestar har laget enda, men om mange nok ønsker seg den kan de lage den. Spørsmålet er hvor sentral den er når man kan laste ned Spotify appen, har Google Maps og Google assistenten tilgjengelig. Her er det bare å logge seg inn med den Google/G-mail kontoen du har, så vil du oppleve at bilen blir personlig tilpasset deg.
Foran armlenet er det et lite rom, der kan for eksempel den mobilen som ikke lades på ladeplaten ligge. 2 stk USB-C ladeplugger foran ved ladeplaten.
Rattvarmen har 3 ulike nivåer, og hele rattet blir varmt! Det er rett og slett veldig deilig!
Selve infotainmentskjermen har blitt noe endret, legg spesielt merke til tannhjulet nederst til høyre som er en lang liste med innstillinger som du helst bør ta deg av når bilen står i ro, mer om alle menyvalg i videoklippet, og de fire firkanter nederst til venstre der du raskt får opp de apper du har lastet ned til bilen.
På midten kan man trykke for å få fram menyen for klimastyring, men man kan endre temperatur, setevarme og rattvarme uten å gå inn i menyen, og nedenfor skjermen er det hurtig-knapper for varme i bakrute/sidespeil og varmluft til frontruta. Kjekt at de vanligste og viktigste funksjoner har hurtigknapper.
Denne menylista her freser vi raskt gjennom i videoklippet lenger opp her, og vi ser også kjapt på klimamenyen der det er en egen meny for parkeringsklimatisering – jeg er helt sikker på at Tesla Bjørn kommer til å lage test på om det er noe som funker til å sove i bilen med, så en test han nærmest har utviklet vil vi ikke ta fra ham. Samme med bananboks testen hans. Kan være kjekt å følge Tesla Bjørn på YouTube dersom du har interesse for elbil.
Hva med innstilllinger for regenerering? Vel, i menyen for kjøring som er på toppen av den lange menylista, så finner man One Pedal Drive som man kan slå av eller på.
Har du den på vil bilen stanse etterhvert dersom du slipper gasspedalen, og det er jo noe av hensikten, at man kan kjøre bilen med en pedal.
Personlig liker jeg denslags i bynære strøk, men når jeg skal kjøre litt lenger liker jeg best at bilen glir avgårde når jeg slipper opp gasspedalen, og at jeg eventuelt justerer med litt bremsepedal ved behov.
Det er ikke flatt gulv bak i en XC40, og det er jo fordi den er laget også for å være ladbar hybrid i kombinasjon med bensinmotor, som mildhybrid og med bare bensin.
Volvo har også valgt å benytte bilens eksisterende konstruksjon til å plassere batterier i et ekstra godt beskyttet rom for batteriene under bilen, dermed ble det ikke flatt gulv for de som sitter bak i elbilversjonen av XC40.
Når man ser bilen utenfra kan man lett tenke at det ikke er så mye plass i baksetene i en XC40, men det er igrunnen ganske feil.
Midtsetet er derimot ganske smalt, og sitteputen ganske kort.
Håret mitt kommer såvidt borti taket selv med panorama glasstak som bygger noe ned i bak-kant der mitt hode havner.
Jeg har bra med kneplass når forsetet er stilt inn på meg selv, men lårstøtten er det ikke like mye av ettersom sitteputene er noe korte.
Baksetene er nok aller best dersom det ikke er flere enn to som sitter baki der da kan man ordne seg armlene med koppholdere, og de som bruker yttersetene bak har også mulighet for varme i setet i 3 ulike nivåer.
Stevarme for yttersetene i 3 nivåer. Ved første øyekast kan det se ut som om de som sitter bak har en 12V plugg å dele på.
Men bakom lokket skjuler det seg 2 USB-C plugger der man kan lade sine medbragte elektroniske duppedingser.
Baki her skal det være omlag 460 liter med bagasjeplass i en «vanlig» XC40, men ettersom dette er elbilvarianten er det 414 liter tilgjengelig her, noe plass under gulvet er vekk, mye på grunn av den bakre elmotoren.
Denne bilen har lastepakke 2 med fleksibelt bagasjeromsgulv kan man gjør en del praktiske ting med gulvet. Dette er også vist i videoklippet litt lenger opp i testen.
Man kan sette gulvet opp for å få en skillevegg som inneholder 3 ekstra plasser å henge bæreposer på.
Man kan brette sammen gulvet og legge det helt innerst, eller eventuelt plukke det med seg ut av bilen dersom man skulle ha behov for maksimalt med plass. Lastepakke 2 med fleksibelt gulv og sikkerhetsnett for bagasje koster kr 1 520.
I videoklippet viser vi også hengerfestet som man kan velge å plukke med seg fra listen over ekstra utstyr, og der kan man trekke med seg inntil 1 500kg. Det koster kr 9 520.
Når man kjører kan man ikke se hengerfestet som er halvelektrisk, det vil si at det kommer fram, også drar man det på plass den siste biten, eller dytter det vekk alt ettersom.
Når det kommer til bykjøring er Volvo XC40 satt opp mer mot komfort enn for eksempel Polestar 2 er. Det merker man spesielt godt på brostein og over litt «skarpe» fartshumper.
Elbilversjonen av XC40 har også bredere dekk bak enn foran, noe som er med på å øke stabilitet og komfort ytterligere.
En-pedals kjøring er også meget behagelig i byen.
På lenger turer oppleves komforten, og man opplever ikke minst kreftene fra de 408 hestekreftene som bringer deg fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder, det er direkte moro med 660NM!
Støynivået opplever jeg som lavt, men det kan jo også være at frekvensen på dekk og vindstøy tiltaler meg spesielt godt. Piggfrie vinterdekk er jo også gjerne en del mykere og gir en annen frekvens som oppfattes som mindre støyende, så her skal vi ikke være mer bastante enn å si at testbilen på testdagen opplevdes lite støyende.
Vi har en testløype på 71km der det er omlag 50/50 med småveier som har 50-70 km/t og motorvei med 100 km/t.
I pluss 6-8 grader, fuktig asfalt, men ikke klissvåt, med piggfrie vinterdekk, så landet forbruket på 22,6 kWt/100km.
Bilen svei av 20% av strømmen på batteriet, noe som skulle tilsi at man kunne kjørt med tilsvarende forbruk i 355km.
Med tanke på at dette var langt fra optimale forhold er vi meget optimistiske med tanken på å oppnå WLTP rekkevidden på 417km en sommerdag på sommerdekk.
Batteripakken er på 78kWt hvorav 75kWt kan benyttes til kjøring.
Når du har en bil med 408hk vil din høyre fot i svært stor grad være med på å bestemme både forbruk og rekkevidde.
Vær, føreforhold og hastighet beytr også mye, vi noterte oss over 30 kWt/100km da vi testet noen kilometer med 110 km/t i øs pøs regnvær på motorvei.
Når det er sagt, du verden for en deilig bil å kjøre på motorvei! Forsåvidt på all annen vei også!
Selv svingete vei er moro med denne bilen, selv om man naturligvis ikke kan sammenligne kjørefølelsen i en høy bil med den man finner i en lav bil.
AWD-systemet i bilen er basert på to motorer, med en 50/50 fordeling som kan tilpasses, slik at man ved kraftig gasspådrag får mer krefter til bakhjulene.
I videoklippet lenger opp her ser du at vi testa LED-lyktene, og testbilen har en lyspakke som gjør at de aktive LED hovedlysene også blir svingbare.
Vi synes frontlyktene gir godt lys, selv om de ikke er av den avanserte LED-Matrix typen som bare blender ned deler av lysfeltet ved møte med andre biler på mørk vei.
Ryggelysene synes vi ikke er gode, her hadde vi montert på noe ekstra dersom vi måtte rygge mye på helt mørke plasser.
Vi testet også ladehastighet, men med en relativt kort tur fra Grimstad til Lillesand før lading, og 6-7 varmegrader og øs-pøs regn var vel ikke forholdene helt optimale i forhold til å få raskest mulig lading.
Maksimal ladehastighet for bilen er på 150kW.
Ladekurven oppførte seg relativt merkelig med tanke på ladehastigheten, ikke så stabil kurve som hos Audi e-Tron for eksempel.
Markant nedgang i hastighet rundt 45% og 58% og når man runder 80% SOC (state of charge – hvor mye batteriet er ladet).
Etter 20 minutter hadde vi ladet fra 10% til 50% og det tok oss litt over 39 minutter å nå 80% SOC under de noe gufne ladeforholdene.
Inne i bilen under lading får man også opp en del informasjon om selve ladingen, selv om vi undret oss litt hvorfor ikke kW ladehastighet også dukket opp her.
En ladehastighet som viser km/t blir litt «underlig» med tanke på at forbruket/rekkevidden kan variere veldig.
Vi skrudde ladegrensen opp til 100% da vi laget ladekurve, så ikke den innstillingen skulle kunne påvirke resultatet for ladekurven på noe vis.
Her kan man også tilpasse ladegrense for hjemmelading ut fra hva slags sikring/kurs man har på hjemmeladeren sin.
Når vi lader hos IONITY bruker vi som regel stopp-knappen til høyre for skjermen på laderen, men det er mulig at IONITY og Volvo ikke helt har lært seg å kommunisere skikkelig med hverandre enda, for stoppknappen stanset ikke ladingen.
Utløserknappen i ladeluken som du ser oppe til høyre i bildet ovenfor fungerte derimot uansett hvilken lader som skulle kobles fra.
Det var ingen utfordringer eller problemer med å få ladet bilen, og det er jo ekstra behagelig med en helt ny elbil.
Bilen er utstyrt med 11kW ombordlader, men man må jo gjerne da ha moderne 400V strømsystem hjemme, samt 3-fas lader for å utnytte dette fullt ut ved hjemmelading.
Over The Air oppdateringer av software til bilen blir tilgjengelig i løpet av Q1 2021.
Det er begrenset hva man rekker å få testet når man får låne en bil fra en dag til neste, men vi gleder oss til å få lånt en slik bil noen flere dager etterhvert, slik at vi kan få testet forbruk enda mer enn vi rakk i denne omgang.
Det man rekker å finne ut i løpet av et døgn er at bilen er meget god å kjøre, at den har meget bra plass til 4 og kan frakte 5 personer, at den har praktiske løsninger i tillegg til en kraft i motoren som gjør det ekstra moro å kjøre denne bilen alene, uten passasjerer som klager på at man må kjøre saktere. Deilig lyd i anlegget og deilig rattvarme.
Her kommer mange nye eiere til å bli særdeles fornøyde! Har du tenkt at du vil prøve bilen før du bestiller må du vente på bil til sommeren, for denne er det mange som vil ha, og det skjønner vi veldig godt!
Ingen biler er helt perfekte, og vi undrer oss noe over at instrumentene ikke viser både prosent og et anslag på hvor langt man kan komme før man har det bilen definerer som lite batterikapasitet igjen.
Sitteputen kunne for vår del vært noe lenger og enda litt mer polstra, at sitteputen i baksetene er kort ville vi nok ikke endret på med tanke på at det skal være greit å gå inn/ut av baksetene. Baklyktene ved rygging synes vi var noe dårlige, her ville vi montert på ekstra ryggelys om man må rygge mye på bekmørk vei. Gjør dette bilen til en dårlig bil? Nei, det synes vi ikke det gjør, men det er en meget god elbil med litt forbedringspotensiale.
Tusen takk til Autostrada i Arendal som lånte oss denne bilen selv om de ikke var helt i mål med all softwareklargjøring (Google)!!