Dette er slik den ser ut. Personlig synes jeg den ser bra ut, og jeg liker at Audi har tatt et skikkelig tak for å fornye designet både utvendig og innvendig. Nytt av året er fronten, bakenden, skjermer, tak, midtkonsoll, multimedia skjerm og dashbord. Ja, nesten hele bilen har blitt fornyet, og det til stor glede for her er det mange goder for deg som er ute etter en ikke alt for dyr familiebil. Ifølge Audi sine prislister, varierer prisen på standardpakkene fra 469 000 til 590 400, og det er ikke verst, for her får man mye bra for pengene.
Det er kanskje ikke så lett å se forandringene ved første øyekast, men de er mange. Eksempelvis er linjen som er puttet på bakre og fremre skjermer noe som fanger oppmerksomheten, og som jeg synes er veldig stilig. De nye LED-lyktene ser mer aggressive ut og det samme gjelder fram- og bakskjerm. A4 Avant har virkelig fått seg et skikkelig løft, og den minner ikke stort lenger om de tidligere modellen, annet enn at fasongen er noe lik.
Denne modellen er en A4 Avant 40 TDI Quattro. Dere har tidligere blitt informert om det nye tallsystemet til Audi da Hans Vidar testet nye A6 Allroad, så jeg kommer ikke til å nevne mer om det annet enn at det er laget for spesielt interesserte. Testmodellen har en turbodiesel-motor på 190 hester og er en mildhybrid (veldig mild). Batteriet på 12V har ett formål og det er å spare drivstoff. Det sies at det skal redusere forbruket med 0,3 liter per 100 km, men dette vil antageligvis variere litt med hvordan du kjører. Bilen går fra 0-100 på 7,6 sekunder, noe som ikke er så halvgærent for en familiebil.
Du kan få denne modellen i 7 ulike varianter, der 3 av dem har besindrevne TFSI motorer og 4 leveres med turbodiesel. Noen leveres med kun forhjulsdrift, imens de sprekeste utgavene leveres med firehjulsdrift. A4 Avant leveres normalt med en firesylindret motor, men du kan og få tak i den sprekeste utgaven,S4 Avant, som har en sekssylindret motor som produserer 345 hester. Ellers er utstyrslisten også lang, men det vil være mulig å bestille pakkeløsninger. Bilen blir levert med 7 trinns S tronic automatkasse, men med 3.0 diesel utgaven, som er hakket hvassere enn denne, får du bilen levert med 8 trinns tiptronic automatkasse. Mulighetene er med andre ord mange, og man kan enkelt få bestilt en bil som passer dine behov og preferanser.
Innvending vil jeg si at testbilen ser flott og sportslig ut. Interiøret er stilrent og det er blitt gjort store endringer for at bruker av bil skal oppleve alt som enkelt. Den nye multimedia-skjermen som har kommet er akkurat passe stor, og denne testmodellen er levert med navigasjonspakke med MMI touchsystem, som er veldig enkelt å bruke. Dashbordet i bilen blir levert med full HD og er krystallklart. Her kan du og velge mellom to forskjellige visninger, der begge har veldig god oversikt og er enkle å forholde seg til. Interiøret er pent, og S-line forsetene er komfortable å sitte i. På testbilen var det muligheter for elektrisk justering av både side- og korsryggstøtte, noe som gjør at du sitter enda bedre i bilen.
Det ser kanskje ut som at det er trangt her inne, men det kan jeg love deg at det ikke er. Jeg er veldig positivt overraska over hvor romslig bilen føles ut både foran og bak. Det er høyt under taket så sannsynligheten for å skalle, er liten. Bilen ser noe smal ut fra utsiden, men når du setter deg inn, har du mer enn nok plass. Bilen er 2 meter bred, så her sitter man ikke som sild i tønne. Det går helt fint å hvile et par albuer på midtkonsollen, og man kan ta seg friheten til å justere setet som man vil.
Foto: Guro Haugland
Tommel opp, for livet bak er topp! Baki er det god plass, og jeg, en litt røslig kar på 182 får fint plass, selv om førersetet er satt helt nedpå gulvet og er langt bak.
Baksetene er overraskende gode å sitte i, og i midten har du mulighet til å dra fram et armlene, der du kan trekke ut to stødige koppholdere. Hodestøttene både bak og foran er komfortable å hvile holdet på, og jeg liker spesielt godt at de har krummet dem litt inn slik som du kan se på bildet ovenfor for å gi enda mer støtte til hodet.
Med sine 496 liter med plass i bagasjerommet kan man og få med seg en god del bagasje, eller en stor hund. Bakluken åpner og lukker seg automatisk, og det samme gjelder bagasjeromstrekket. Bilen kan også bestilles med sensor på undersiden av bakskjermen, der du kan strekke ut foten for å åpne luka automatisk.
Bilen kommer også med forskjellig understell, der det ene er standard mens det andre er sport. Denne modellen har sportsunderstell, og dette kan enten fås med eller uten demping. Kjøper du med demping så kan den senkes og heves med 23 mm. Standardunderstellet er mer for deg som er ute etter comfort, da dette er et mykere alternativ. Jeg synes denne modellen var noe stiv å kjøre, selv om jeg hadde den i comfort-modus. Bilen kan settes i fire forskjellige moduser, og i tillegg kan du også lage din egen modus. Jeg fikk prøvd alle og syns ikke det var alt for store forskjellen, foruten om at sportsmodus ga veldig mye mer respons fra både motor, fjæring og styring. Jeg synes bilen girer mykt og fint, men den girer noe tregt i lavere gir.
Foto: Guro Haugland
A4´en ligger godt på veien og komforten er god. Den føles velbalansert ut på motor- og landevei, og er også helt ålreit i lave hastigheter. Responsen i rattet hadde lett for å bli litt for kraftig etter min mening, i lave hastigheter, så her må man ikke ta så hardt i når man svinger. Ellers yter denne testmodellen på 190 hester mer enn nok for de fleste, meg selv inkludert, og Quattro-systemet jobber som vanlig helt fenomenalt. Man har god oversikt når man kjører, og jeg liker spesielt godt de store sidespeilene som gir deg meget god sikt bakover. Når det er sagt må jeg nevne at bakspeilet skygget for noe sikt fremover, da dette sitter litt lavt. Alt i alt fikk jeg en behagelig kjøretur i etterlengtet godt vær mellom Arendal og Grimstad.
Skulle du ønske å vite mer om nye Audi A4 Avant kan du sjekke ut Audi Norge sine nettsider. Der får du mer info om spesifikasjoner, modeller osv.
Takk til Gromstad Auto i Arendal for lånet av bilen.