Før noen blir redde og engstelige, det er svært mange styrker, og svakhetene er det ikke sikker du synes er noen svakheter.
Vi fikk kjøre Nissan Ariya med fremhjulsdrift, den minste batteripakka på 63 kWt netto, altså det du kan bruke praktisk av batteripakka som er på 66kWt brutto. Utstyrsnivået var Evolve, det høyeste utstyrsnivået. I de norske prislistene finner man ikke denne bilen før litt senere denne uka når prisen i Norge blir klar. Man finner foreløpig bare utstyrsnivå Advance, og den starter på kr 425 000. Toppmodellen med 87kWt batteripakke og e-4orce firehjulsdrift og Evolve utstyrsnivå starter på kr 551 000.
Med den minste batteripakka har man 160kW og 300NM som de fleste som kommer fra dieselbil eller bensinbil vil oppleve som friskt nok. Den tar deg fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Ut fra WLTP-målinger skal man kunne få en rekkevidde på inntil 403km, men på vår 97,5km lange kjøretur til pauseplassen brukte vi 22 prosent av bilens batteri, noe som tilsvarer en rekkvidde på 443km. Ser man på bildet over her hadde vi kjørt 92,8km og brukt 20% av bilens batteri, noe som tilsvarer en rekkevidde på 464km. Med andre ord solid over WLTP-tallene i varmen.
Vi hadde vært innom motorvei, hadde testet akselerasjonen en del ganger, og stått i ro ved et par anledninger for å fotografere. Det var omkring 25 varmegrader, og testbilen rullet på 235/55R19 dekk/felger. Vi kjøte mest i kjøremodus standard, men var også innom sport og eco for å teste dem.
Energi har vi lært den senere tid at koster penger, også når energien heter strøm, så det at bilen har et lavt og hyggelig forbruk tør vi påstå er en meget stor fordel. Med stort batteri på 87kWt vil man med framhjulsdrift kunne få en WLTP-rekkevidde på 533km, mens man med e-4orce firehjulsdrift lander på 500km ut fra WLTP-målinger for blandet kjøring. Velger man e-4orce får man en god del mer krefter på kjøpet, hele 225kW og 600NM.
Selv om designet på Ariya bak kanskje ikke er mest spennende, så synes vi at designet på Ariya, både utvendig og innvendig er meget lekkert, og langt mer eksklusivt enn man kanskje er vant med å se fra Nissan.
I testbilen vi kjørte, med Evolve utstyrsnivå, var det et mørkt grått interiør, med skinn/alcantara i seter og alcantara i dashbord og i dører. I testbilen var det kjøling i forsetene, fantastisk deilig på en varm dag!
Vi blir svært glade når forseter har ventilasjon, eller kjøling som vi gjerne kaller det. Volumhjulet er vi ikke alene om å være glad for å finne, selv om det kan finnes flere måter å justere volumet på.
Den mørke grønne tesbilen hadde et lyst interiør som også var meget lekkert. Nappa skinn interiør koster kr 15 000.
Man kan ikke justere sitteputens lengde, men vinkelen kan justeres. Hadde ønsket meg muligheten til å få førersetet et par cm lenger ned enn det som var mulig, for som du kan se i videoklippet nedenfor kom hodet mitt litt langt opp mot kanten til panorama soltaket. Han jeg delte pressebil med var 185cm lang, men uten min store bakende og lange rygg, og som du ser i neste bilde hadde han bedre plass til hodet sitt enn jeg hadde.
En slank kar på 185cm har helt grei plass over sitt hode i Nissan Ariya, men hadde likevel et ønske om å komme noe lavere ned enn det som var mulig. Selv kjente jeg nok også litt på at jeg ikke kom «nedi/inni» setet, men at jeg satt litt i overkant utenpå setet. Dermed er det førersetet du bør legge mest merke til når du selv prøvekjører Nissan Ariya, for har du sans for førersetet, så er det utrolig lite annet man eventuelt kan få satt fingeren på av potensielle utfordringer her.
Et lite videoklipp fra prøvekjøringen av Nissan Ariya i Stockholm.
Du har magisk bra med benplass foran i Nissan Ariya, og de integrerte touchknappene i førermiljøet er meget lekre, og har haptisk feedback, slik at du merker at du trykker på dem. Kombinasjonen av luftighet, lekkert design og gode materialvalg gjør at førermiljøet i Nissan Ariya oppleves svært eksklusivt, og langt over det nivået man har kunnet oppleve fra Nissan før.
Mellom forsetene er det også noen knapper av den integrerte typen, der du kan skifte mellom ulike kjøremodus, slå e-pedal av eller på, bruke parkeringsassistent eller åpne/lukke det ekstra rommet som befinner seg i dashbordet mellom forsetene. Dette kan du se demonstrert i videoklippet.
I områdene rundt Stockhom var det titt og ofte ganske mange kjørefelt, og da er det deililg med presis navigasjon som angir hvilke kjørefelt du kan velge, og hva du ser på skilt der du skal ta av fra veien du har vært på.
Det bør også nevnes at head-up displayet som følger med i Evolve er meget bra, også om du bruker polariserte solbriller.
Man bruker ikke like mye tid på å utforske menyer og lyd og slikt, men da vi stanset ved pauseplassen testet vi da litt lyd, og det var god lyd i BOSE-anlegget som følger med i utstyrsnivå Evolve. Samtidig har vi hørt anlegg med enda bedre lyd, men vi tror nok de fleste blir fornøyde med lyden her.
For de fleste holder det lenge med enkle muligheter for å stille på lyden og opplevelsen, men det kan nok være at en del lydentusiaster kan ønske seg enda mer.
Ryggekameraet som følger med Evolve må kunne defineres som bra. God 360-visining er veldig kjekt å ha i en presisjons-situasjon.
På veien oppleves Nissan Ariya som stillegående, med god støydemping fra dekk og vei, der det er enkelt å holde en avdempet samtale i de hastigheter som var lovlige å kjøre i Stockhomsområdet. Fjæringene er relativt raske til å behandle ujevnheter, noe som kanskje kan gi en litt «spretten» opplevelse dersom det er mange ujevnheter i et område. Hovedinntrykket er likvel at komforten er god, uten at man går over i en flyvende-teppe opplevelse.
Nissan Ariya er nesten 4,6 meter lang, men likevel er plassen i baksetet god. Kneplassen er meget god, og hodeplassen er ok selv for meg som har en stor bakende og en lang rygg, noe du kan se i videoklippet. Deilig med flatt gulv, og muligheten man har til å også gi god benplass til den som eventuelt skal sitte i midten bak. Baksetet er optimalisert for 2 personer.
Nissan definerer selv Ariya som en crossover Coupé i karosseriformen. Under takspoileren i bakruta finner man et kamera som gir deg muligheten til å ha kameravising i bakspeilet.
Coupé-taklinjen gir en noe liten bakrute, og det skal ikke så mye til før man velger å gå over til widescreen kameravisning i bakspeilet istedenfor vanlig bakspeil. Den sorte saken du ser i bakruta er boksen der kamerabakspeilets kamera befinner seg. Skulle det komme noe vann foran kameralinsa vil bakruteviskeren kunne ta dette vekk. Klarte ikke å se noen fester i taket for sikkerhetsnett til bagasje.
I bagasjerommet får to kabinkofferter fint plass ved siden av hverandre på det smaleste området. Her er gulvet i øvre nivå. Baksetet er delt i 60/40 uten noen form for gjennomlastingsluke på midten.
Gulvets seksjoner kan enten legges ned eller settes opp, slik at bagasjen forholder seg mer i ro når man for eksempel skal raskt opp i fart inn på en motorvei. Kan også være praktisk om man vil henge handleposer på knaggene man har på hver side av bagasjerommet. Frunk har man ikke i Nissan Ariya. Den utgaven av Ariya som har 2-hjuls drift kan trekke med seg henger på inntil 750kg. e-4orce utgaven med firehjulsdrift kan trekke med seg inntil 1 500kg.
Nissan Ariya finnes i flere ulike farger og fargekombinasjoner, og ulike farger kan gi ulike inntrykk av bilen. Denne relativt mørke grønnfargen toner kanskje ned bilens ganske så spreke design en del i mine øyne.
Akatsuki Copper/Black er nok min favorittkombinasjon når det gjelder farger, den koster kr 12 000.
Evolve har en del utstyr som Advance ikke har, bakspeil der du kan skifte til kameravisning, 22kW ombordlader, adaptiv fjernlysassistent av Matrix typen, panorama soltak, BOSE med 10 høyttalere, intelligent nøkkel med minne, parkeringsassistent, head-up display, el-justerbart ratt med minne, ventilerte forseter, el justerbart 8-veis istedenfor 6-veis og med minne og flyttbar senteroppbevaring for å nevne noe som ikke er med i Advance.
Når det gjelder lading må du regne med litt over 30 minutter for å lade fra 10% til 80% – dette er noe vi skal få testet når vi kan få lånt bilen i en litt lenger periode i Norge. Vi fikk se ladekurvene, og da skal høy ladehastighet kunne holdes lenge, litt som hos Audi e-Tron, selv om hastigheten for lading for Ariya ikke går over 130kW.
Nissan oppgir ladehastighet fra 20% til 80% fordi de mener det er i dette intervallet de fleste lader, og da bruker man omlag 28 minuter på 63kWt batteriet og 30 minutter på 87kWt batteriet.
Om ikke alt for lenge vil det begynne å komme Nissan Ariya ut til kunder i Norge, og vi har en sterk mistanke om at eierne kommer til å stortrives med bilen sin, for her får man en svært lekker elbil både utenpå og inni, noe som nok vil gi eierne en solid dose hverdagsglede. Vi gleder oss til å få teste Ariya mer i Norge når det blir mulig etterhvert!