Kort test av Mercedes-Benz Vito (sept 2019)

Tredje deltager i Norges Varebil 2019 er Mercedes-Benz Vito, med 4Matic og god komfort

Dato 21.09.2019 @ 15:22

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli Mercedes-Benz Vito som stikker av med seieren?

Min jobb er å vise deg denne varebilen, så du kan få blitt litt mer kjent med den før du bestemmer deg for din vinner senere i høst.

Vito får du i 3 lengder, kompakt, lang og ekstra lang.  Dette er den mellomste av dem, altså lang, med en lengde på 5,14 meter. Kompakt er 4,895 meter lang og ekstra lang er 5,37 meter lang.

I videoen over her blir det nevnt at ekstra lang har en ganske kjekk lengde på gulvet i varerommet på rett over 3 meter, for de som skal frakte 3 meter lange rør. Har du ikke noe av en helt bestemt lengde du skal frakte blir det andre grunner som blir sentrale i forhold til hva slags lengde på bilen du går for.

Hengerfeste er det en del som ønsker seg på en varebil, og denne bilen jeg testet kan trekke med seg inntil 2,5 tonn på kula i følge Vegvesenet.

Ser man på de tekniske dataene som ligger på Mercedes-Benz sine sider så står det at max hengervekt er 2 tonn, om det da er endret for nye modeller av Vito eller ikke skal jeg ikke si alt for sikkert, annet enn at jeg er lettere småforvirra.

Økt tilhengervekt i kombinasjon med forsterket tilhengerfeste kan man få som tilleggsutstyr, max vekt er avhengig av drivlinjevariant, men max hengervekt kan da kanskje komme opp i 2500kg?

Fordi testbilen har 4Matic så er nyttelasten her på 854kg, på tilsvarende bil med tohjulstrekk er nyttelasten på 1019kg.
Den maksimale nyttelasten kan økes om man øker bilens tillatte totalvekt, og nyttelasten kan da bli opp til 1324kg med bakhjulstrekk.

Mer tekniske detaljer om bilen finner du her.

Det vrimler ikke med ekstra rom og kontorbord bakpå seter i førermiljøet til Vito, men som du kanskje har sett i videoen så er det pedalbrekk, altså ikke et håndbrekk mellom førersetet og passasjersetet. Dette gjør at passasjersetet kan komme tettere på førersetet.

Her har man oppgradert fra plastratt til skinnratt, og det vil jeg anbefale dersom du ikke veldig ofte må kjøre med svært skitne hender, og da velger plast som er enklere å gjøre rent enn skinn.

Under infotainmentskjerm og klimaanlegg er det ikke noen girspak, den er bakom rattet på høyre side. Resultatet blir at mitt kne slipper å gå inni et eller annet som girspaken er bygget inn i, og for min del økt komfort for mitt høyre kne.

Dette «problemkneet» mitt må som regel lene seg inntil en eller annen form for utbygning i forbindelse med manuelt gir eller automatgir, og det er svært varierende om det kjennes ok eller blir litt vondt i lengden, men her er altså problemet ikke eksisterende!

Litt lenger opp ser du vribryteren til klimaanlegget, og om man er vant med digitale tall for slikt kan jo en vribryter virke noe manuell i forhold, men det funker jo like greit selv om det kanskje ikke ser like moderne ut.

Det er som regel «kjipeplassen» å site i midtsetet foran i en varebil, men i en Vito mistenker jeg at det er ganske brukbart. Sjelden jeg ser like bredt sete til midtplassen, og såpass god kneplass som man får i Vito.

Ganske deilig med ryggekamera på varebil som er over 5 meter lang, det tror jeg at jeg ville tatt med som utstyr.

Man kan sette på kufanger og ekstra lys og sikkert mye mer stæsj om man ønsker det, her er nok forhandlerne ganske så behjelpelige om du vil pimpe varebilen din litt ekstra.

Komforten i bilen er god, enten man skal kjøre på småveier eller på motorvei. Og en 190hk dieselmotor drar veldig greit avgårde, selv om bilen skulle være lastet litt tungt. Motorvalg bør påvirkes av hvor mye bilen normalt sett skal ha med seg, for en sterkere motor kan bruke mindre drivstoff enn en svakere motor dersom det er med en del last på tur til vanlig.

Man kan også få Vito som elbil, med 150km WLTP rekkevidde, jeg kom 147km med den, og for mange holder 10 mil i løpet av en dag.

Prismessig starter Vito på 408 600 inkludert mva og avgifter for en V111 Entry med 114hk. Du har også V114 med 136hk, V116 med 163hk og V119 med 190hk. Finnes også i utstyrsnivå Mixto og Komplett. Det er mye å velge mellom og prisen kan påvirkes mye av dine valg. 4Matic får du fra V114 og fra 513 500.

Takk til Bertel O. Steen i Arendal for lånet av Vito!

Det er lokale bilforhandlere i Arendal som får velge sine kandidater, og jeg kan vel avsløre at det blir nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

 

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook senere i høst.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: fleetcomplete.no/kampanje eller oppgir «Nybiltester2019» som kampanjekode ved bestilling.

REKLAME