Kort test av Mercedes-Benz G 500 Brabus (des 2019)

Mitt første møte med G-klasse ble en G 500 Brabus, med en herlig oppskremt V8 på glatte sørpete veier rundt Holmestrand.

Dato 30.12.2019 @ 13:33

Man skulle kanskje ikke tro at det er så mye nytt på G-klasse ettersom utseendet ikke er så veldig revolusjonert forandra utenpå, men her er det lite som er beholdt fra modellen før denne som ble lansert for nesten et par år siden nå.

Ekstreme kjennere av G-klasse vil nikke gjenkjennende til lyktespylerdysen som er beholdt fra forrige modell.

Det noe trege og robuste dørhåndtaket er også beholdt fra forrige modell, og det handler om DNA på linje med hvor hardt dørene må lukkes.

Dekselet til reservehjulet og hengerfestet man kan finne nedenfor er også beholdt fra forrige modell, og bortsett fra en liten dings nedi motorrommet er vi da i mål med alt som ikke er helt nytt på den nye G-klasse!

Nå er jo dette et terrengdyr av en bil, og burde jo sånn sett sikkert blitt testet hardt i all verdens mest syke terreng, men det er jo allerede gjort av de som var på lanseringen av denne bilen for 2 år siden, og når man hilser på en bil for aller første gang i noen timer er det ikke det sykeste terrenget man oppsøker.

Jeg holdt meg på glatte og blaute veier i Holmestrandområdet ettersom jeg fikk låne bilen hos Autocenteret Fjeldstad i Holmestrand.

Som du kan se i videoklippet over oppdaget jeg på min lille test at dette er en bil som leverer komfort i en særdeles robust innpakning, og med en V8 som Brabus har fått til å levere 500hk og 700NM istedenfor 422hk og 610NM som en standard G 500 leverer. Trykker man dermed på gasspedalen leveres en ekstra dose hverdagsglede nærmest intravenøst inn i lykkesenteret i hjernen, tett etterfulgt av gleden man får av den brumlende lyden den oppskremte V8’eren gir fra seg.

Når man kikker inn døra på en Brabus G 500 ser man allerede i døra at det er el-seter med minnefuksjon og lekre høyttalere fra et svært godt Burmester lydanlegg.
Man ser også at G-klasse har de lange sammenhengende skjermene, og man ser alupedalene på gulvet.

De aller fleste G-klasse leveres som varebiler, og denne testbilen med omlag 10 600 km på telleren koster 1 400 000 + 313 750 i mva som varebil, og fort en million ekstra om du vil at baksetene som ligger baki varerommet skal være montert.

Er du lei av varebiler der du ikke sitter godt, eller at du ikke kommer deg fram med bilen på kjipe veier, eller mangler komfort på langturen, ja da bør du kikke nærmere på en G-klasse. Her får du solide doser av alt dette!

Det er nok innvendig man opplever den aller største forskjellen på ulike årsklasser/versjoner av G-klasse, for de store skjermene og det nye smarte rattet i denne nye er etter min mening mange lysår foran det interiøret som ble leveret i tidligere versjoner av bilen.

Nye G-klasse har fått et helt nytt hjuloppheng, høyere bakkeklaring, og økt vadedybde, samt økt sporvidde – alt for å gi enda bedre egenskaper i terrenget enn forrige G-klasse hadde. De tre magiske knapper mellom luftdysene under det meget gode ryggekameraet gir deg mulighet til å låse all verdens differ mekanisk, noe jeg naturlig nok ikke testet ut på helt vanlige glatte veier, men som man kan teste ut om man kommer seg til en dertil egnet terrengløype.

Jeg nøyer meg med å konstantere at du ikke trenger å lure på om du kommer deg frem enten du skal til hytta eller du skal hjem.

Her et lite bilde av passasjerdøren, som også har el-sete med minnefunksjon, og materialvalgene er skinn, metall eller tre, samt noen pianolakkerte overflater.

Man ser også at alt her har et robust preg.

Takket være Burmesteranlegget finner man lekre små høyttalere over alt i interiøret som preges av metall, skinn og tre.

Selv bakom bakspeilet var det gjort plass til en høyttaler før alle knappene dukker opp.

I armlenet finner man et par USB-tilkoblinger, der den ene er for å koble til Apple Car Play eller Android Auto, mens den andre kun er til lading.

En G500 oppleves nok ikke på noen måte kjip med sine 422hk, men det finnes varianter av G-klasse som er vassere, som for eksempel denne Brabus G 500 som jeg testet, AMG G 63 og Brabus 700 og 800 for å nevne noen. Autocenteret Fjeldstad er autorisert forhandler av Brabusprodukter, så her kan man få tak i det meste Brabus tilbyr.

Det er bare trivelig når det står Brabus over V8-merket på en G-klasse, men det er ikke bilen eller motoren man kanskje velger om man jakter intenst på lavest mulig forbruk.

Baki varerommet finner man baksetene, slik at man eventuelt kan montere dem inn den dagen man er klar for å betale de ekstra avgiftene for dette.

Det er også laget til et flatt gulv, slik at det skal være enklere og mer praktisk å faktisk bruke varerommet som et varerom.

Dersom du har et snev av interesse for G-klasse bør du helt klart ta en tur innom Holmestrand, for her befinner det seg en ganske så formidabel samling slike biler til salgs, enten du vil ha ny 2019-modell, eller du vil ha en 2004-modell som har havnet i Asia som investeringsobjekt da husprisene stupte, og som nærmest ser ubrukte ut etter et hyggelig liv uten salt på veiene.

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønte meg på at folk likte denne litt gammeldagse boksen av en bil, som minnet litt om en safe på hjul, helt til jeg fikk kjøre en… da skjønte jeg at dette vilt robuste utseendet som skjuler så enorme terrengegenskaper, leverer så ekstrem komfort, og så enormt med power… når du får oppleve det skjønner du lett at folk drømmer om en bil som dette, for den er jo ikke akkurat helt «folkelig» sånn rent prismessig.

Gleder meg masse til å få teste mer G-klasse!!

Takk til Autocenteret Fjeldstad for lånet av denne Mercedes-Benz G 500 Brabus!