Jeg er meget glad i utstyr, mye utstyr, og selv om Calligraphy er utstyrsnivået du må opp på for å velge en av 6-seter variantene, så synes jeg vel egentlig at AWD Premium med 7 seter til 799 900 er «det beste kjøpet». Noen vil sikkert savne soltaket som man får med på Calligraphy, men det kan man jo kjøpe til Premium for kr 14 900.
Jeg har fortsatt tilgode å se en IONIQ 9 i Premium utstyrsnivå, ettersom det var en Calligraphy vi også fikk se under Norgespremieren til IONIQ 9. Og dersom det er andre forskjeller med setet enn at Premium har skinn og at Calligraphy har nappaskinn i setene så må jeg nok revurdere min anbefaling av Premium, for dette førersetet i Calligraphy er helt fantastisk godt.
Her har du justerbar sittevinkel, justerbar sideklemming i rygg, massasje i sittepute og rygg, varme og ventilasjon og en hvileposisjon dersom sjåføren trenger å hvile litt mens bilen lader fra 10%-80% på 24 minutter.
Det er vribryteren i metall på kanten utenfor knappen for korsryggstøtten som gir justering av sideklemming i ryggen. En egen knapp til å justere legghvilerens vinkel, men den skal man jo ikke bruke når man kjører.
Når det gjelder interiøret så er det mye som er løst som hos konsernsøsken Kia EV9, med et svært vesentlig unntak – klimaanlegget.
Hos Kia er klimaanlegget plassert i den store tredelte skjermen, mens man har fått vribrytere for temperaturjustering, og et eget knappeområde for klimaanlegget i Hyundai IONIQ 9. Jeg må si jeg foretrekker løsningen til Hyundai, der alt som handler om klima er plassert pent og ryddig på sin egen plass.
Litt spesielt med 100W fra USB-C uttakene som finnes i IONIQ 9, med ett unntak, og det er datatilkoblingen rett til høyre for UV-C knappen.
Nede ved gulvet mellom forsetene er det et eget rom der du kan legge gjenstander du ønsker å stråle med UV-C stråler, for eksempel du ønsker å desinfisere telefonen din eller noe lignende. Kan ikke si at jeg har sett så mye av dette i biler før.
Setene på rad 2 kan skyves i lengderetning, du kan snu setet mot døra for enklere inn-/utlasting av barn, og du kan snu setet rundt 180 grader slik at man får bakovervendte seter på rad 2.
Dersom man har barn som må over i fremovervendt barnesete kan man få enklere innlasting og utlasting av barn med setet i denne posisjonen.
Selv i fremovervendt barnestol kan barnet sitte med ryggen mot kjøreretningen i flere år til i IONIQ 9 Calligraphy, for du må velge utstyrsnivå Calligraphy for å kunne få velge en av de to 6-seter løsningene som koster kr 14 900 ekstra.
Det betyr at du kun får AWD Long Range IONIQ 9 Calligraphy, som med 6 seter koster fra kr 864 800.
De som sitter på rad 2 har varme og ventilasjon i sine seter, samt en egen klimasone. Man har tilgang til rommet mellom forsetene og en skuff lenger nede som bare de som sitter på rad 2 har tilgang til.
Lading foregår i USB-C uttak i ryggen på hvert forsete, med hele 100W her også.
I dørene til baksetene på rad 2 er det 2 koppholdere.
De to bakerste baksetene har også 2 koppholdere og en USB-C tilkobling på hver side med 100W her også. Man har også knapper for elektrisk justering av ryggens vinkel.
Med alle seter i bruk er bagasjerommet naturlig nok ikke det aller største, men du kan ha taklast og hengerfeste, og du kan trekke med deg inntil 2 500kg på hengerfestet så lenger du velger IONIQ 9 med AWD. RWD-utgaven du kan få fra kr 699 900 kan trekke inntil 1 600kg på hengerfestet.
Bilen vi har lånt her veier 2 703kg og du kan ha med deg inntil 597kg med folk og bagasje i bilen, noe som tilsier en nyttelast på 522kg dersom du har en sjåfør på 75kg. Taklast på AWD er inntil 125kg, mens den er på 80kg på RWD.
På høyre side ser vi knapper for å legge ned seter – elektrisk helt bakerst og mer mekanisk på rad 2. Setene helt bakerst kan man da heise opp igjen elektrisk, mens man må inn til baksetene på rad 2 og vippe dem opp mer manuelt.
På høyre side er det også et helt vanlig strøm-støpsel som kommer i tillegg til V2L-pluggen man kan sette i bilens ladeport for å hente ut mer strøm fra batteriet på 110,3 kWt.
Legger man ned ett eller to av de bakerste setene får man mye plass til bagasje.
På venstre side har man en 12V plugg og man har en knapp under et lokk som man kan bruke dersom man har overnattet i bilen og vil ut bak.
Frunk har du også, og hvem som skal klare å kravle oppi her, for så å lukke panseret, for å trenge knappen for å komme seg ut herfra igjen er for meg en aldri så liten gåte, men det er vel et eller annet krav i USA tipper jeg på.
Fint at det er enkelt å få tilgang til spylervæskepåfyllingen på venstre side. Når jeg i videoklippet snakker om knappene for å åpne blant annet frunken, som er til venstre for rattet, så ler jeg litt fordi jeg gikk rett på den manuelle nødløsningen som jeg syntes var noe kronglete, da ble jeg noe lattermild når jeg fant knappen for å åpne frunken.
Du har naturligvis trådløs tilkobling av Apple CarPlay eller Android Auto i Hyundai IONIQ 9, så jeg vet ikke helt hvem som trenger den datatilkoblingen som ikke har 100W ladehastighet.
Hyundai IONIQ 9 er en romslig familiebil med en svært god komfort, og det er nesten litt snodig at man kan få en komfort som dette uten luftfjæring, men det kan man altså få til.
WLTP-testen for denne bilen vi fikk låne var på 600km, og den var utstyrt med 285/45 R21 dekk foran og bak. Hyundai er ikke så gira på å oppgi netto batterikapasitet, så vi vet bare at brutto batterikapasitet er på 110,3 kWt for Hundai IONIQ 9. I Prislista er Hyundai veldig påpasselige med å skrive at det er Long Range, så det er jo ikke umulig at den kommer med et mindre batteri på et senere tidspunkt.
I vår landeveistest var det som du ser på bildet over her fint vær og tørre veier og en temperatur mellom 21 og 23 varmegrader. Så tett på optimale forhold man kan komme. Og beregnet rekkevidde for landeveistesten ble hele 694km.
I vår 50/50-test som har omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense, så landet beregnet rekkevidde på 617km. Fint vær og 22-23 grader under den testen.
Dette var en kort helgetest, fra en lørdag ettermiddag til en søndag ettermiddag, men i oktober har vi booket en uke-test med IONIQ 9 Premium, så da skal vi også teste rekkevidde på motorvei og om den faktisk lader fra 10% til 80% på 24 minutter som den lover. Da får vi også se litt på forskjeller mellom Premium og Calligraphy.
Dersom du lader en Kia EV9 på denne Kempower 400V laderen får du 90kW, men omformeren i IONIQ9 er nyere og bedre, og gir deg 135kW fra ladestart til 80%. Du lader naturligvis raskere på en lader som er tilpasset bilens 800V teknologi, men det er jo greit at det går brukbart unna også om man må bruke en lader som ikke er så ny.
Hyundai IONIQ 9 trodde jeg ikke skulle «slå» Kia EV9, men det er deilig med ekstra rekkevidde og ekstra komfort, og dermed har jeg fått meg en ny favorittbil av «de store familiebilene». Jeg synes nok fortsatt at Kia EV9 ser kulere ut, men den er en del dyrere i GT-Line som man må velge for å komme opp på Premium utgaven til IONIQ 9. Uansett hvilken man velger tror jeg nok man blir fornøyd med bilen, for begge er meget gode.