Ford har laget en egen reklamefilm for Quaife Grip Control, der Molly Pettit forklarer hvordan teknologien fra motorsport er brukt på en ny måte for å gi bedre fremkommelighet for varebiler.
Nå skal man jo sikkert kunne alt om all teknologi dersom man skriver om bil, men jeg er ikke den som kan alt teknisk, og legger også lite vekt på å gå teknisk til verks når biler skrives om.
Poenget med Quaife Grip Control er at man skal få mer av kraften til hjul med grep, og mindre av kraften til hjul uten grep.
Jeg synes kanskje Molly tar i litt vel mye når hun påstår at det ikke blir hjulspinn, for det får man på is i en bratt bakke, men det som er av grep klarer bilen å benytte seg av, og den kommer seg fram rett og slett.
Som du ser av mitt videoklipp rett over her så var det en journalist som ville teste en Transit Custom opp bakkene uten Quaife Grip Control, og selv om han kom langt måtte han gi tapt i den bratteste og glatteste bakken der vi kunne ta bakkestart når vi kjørte med Quaife Grip Control.
En Trail utgave av Ford Transit Custom har som du sikkert har lagt merke til en helt annen grill som hinter mer mot Ford Ranger, det er mer detaljer i sort plast og en beskyttelsesplate foran som gir bilen et mer røft og tøft utseende.
Det er også noen forskjeller på innsiden, og den mest merkbare er nok at skinnseter er standardutstyr på Trail utgaven. Gode å sitte i var de også.
Sync 3 og cruisekontroll er meget komfortabelt ekstrautstyr selv om man har manuelt gir. Sync 3 gir deg naturligvis handsfree bruk av mobilen og cruisekontroll er veldig deilig om man skal kjøre et stykke med varebilen.
Trailutgaven starter på kr 458 600, og du får den med 130hk og 170hk dieselmotor med mildhybridteknologi.
Over Ford-logoen bak på høyre side står det ECOBlue Hybrid, det er merkingen Transit Custom får når den har en mildhybridløsning.
Da er det et 48V batteri som hjelper til ved start/stopp og ved akselerasjon for å få ned forbruket. Dette lades gjennom bilens bevegelser i nedoverbakker eller oppbremsing.
Men hvorfor i alle dager skal man gå for en løsning med Quaife Grip Control og ikke AWD?
Når man som bedrift skal velge varebil så vil «Total Cost of Ownership» TCO være relativt sentralt, og AWD gir mer forbruk av drivstoff og krever mer vedlikehold, som natulig nok også koster mer.
Det betyr dermed at man kan få ned TCO dersom man kan velge 2WD framfor AWD. Vet man at det er en del ekle bakker på vinteren kan Quaife Grip Control være nok til å sikre god fremkommelighet og samtidig en lav TCO, ettersom Quaife systemet er nærmest vedlikeholdsfritt, og man har samme forbruk av drivstoff som med vanlig 2wd.
2 tonns Transit kan du også få i Trail versjon med Quaife Grip Control. Her kan du også velge AWD dersom dette ender opp med å være den beste løsningen for din bedrift.
Transit Connect kan man også få med Quaife Grip Control.
Fleksibilitet og tilpasningsmuligheter preger varebilmarkedet, og man kan få både Transit Custom og Transit 2T i flere karosseristørrelser og varianter, også med innredet varerom dersom man er håndtverker eller har andre behov for innredning.
For å få testet Quaife Grip Control systemet ble vi med Ford Motor Norge til Kleivstua som ligger en stykke opp fra Sundvollen Hotel, men vi brukte den gamle kongeveien for å komme oss dit.
Vi fikk også prøve Transit Custom med og uten Quaife Grip Control for å kunne sammenligne opplevelser.
Dagens konklusjon var vel at Transit Custom i utgangspunktet har god fremkommelighet, men med Quaife Grip Control kan du få til bakkestart i vanskelige bakker med delvis isdekke, noe som viste seg å ikke gå for versjonen av Transit Custom uten Quaife Grip Control. Kanskje kan teknologien fra motorsportens verden gjøre at du ikke trenger AWD?
Takk til Ford Motor Norge som fiksa tur til Kleivstua, så vi fikk kjent litt på hva Quaife Grip Control kan bidra med når det gjelder fremkommelighet.