Kort test av Ford Transit Connect (aug 2019)

Første deltager i «Norges Varebil 2019» er Connect, en populær varebil hos Ford for håndtverkere.

Dato 07.08.2019 @ 22:05

Vinneren i «Norges Varebil 2019» skal kåres av de som følger Nybiltester på Facebook, kan det bli Ford Transit Connect som stikker av med seieren? Jeg skal ihvertfall vise deg denne varebilen så du kan få blitt litt mer kjent med den.

I videoklippet over her får du sett litt av hva bilen kan levere til håndtverkere, god plass og fleksible løsninger er i fokus.

Det har skjedd mye med varebiler de siste årene, og personbilkomforten har kommet inn i varebilene, det gjelder også Connect. Dette er en varebil som fint kan brukes også av budfirmaer som kjører langt.

Bilen jeg testet var en L2, som vil si lang utgave. Den er 4,825 meter lang.

L1 som er den korte varianten er 4,425 meter lang, men selv i den får du inn 2 europaller.

I L2 er lasterommet på 3,6 kubikkmeter, og bakdørene kan være sidehengslet som her, eller den kan være topphengslet, avhengig av hva du selv måtte ønske eller ha behov for.

De gule sirkelformede knappene kan man trykke inn om man vil åpne de sidehengslede dørene 90 grader. Det kan være en veldig gunstig løsning for de som rygger helt inn til lasteramper.

Slik ser det ut når begge bakdørene er åpnet i 90 grader.

De som liker topphengslet bakdør best utfører ofte en del arbeid under bakluka når det er regn eller snø, og kjører heller sjelden inn mot lasteramper med varebilen.

Dersom man velger 2 passasjerseter fra listen over ekstra utstyr vil man få muligheten til å laste lenger gjenstander som planker, plastrør, tepper eller annet på hele 3,4 meter lengde i en L2 og 3 meter lengde i en L1.

For å kunne få gjennomlastning må man åpne en luke i lasterommet, som festes med magnet når den åpnes.
Man må også legge ned det ytterste passasjersetet foran.

Spør du meg er denne praktiske funksjonen en sentral grunn til å eventuelt velge 2 passasjerseter foran.

Slik ser det ut i førerhuset når det ytterste passasjersetet er lagt ned. Veldig bra at det er dekket med metall på baksiden, så det tåler bevegelse av ulike materialer uten slitasje på setet.

Jeg har kjørt noen varebiler, som du kan finne her, men det er ikke så veldig mange av dem som har flaskeholder/koppholder på gulvet mellom førersetet og passasjersetet.

Det var igrunnen ganske deilig å ha den plassert der.

Om man legger ned midtsetet finner man en arbeidsplass og et par koppholdere til, men disse egner seg best til kopper og ikke så mye til flasker.

På noen varebiler bør midtsetet legges ned som dette om man skal justere på korsryggstøtten på førersetet.

Her er ryggen til midtsetet utformet slik at man har god tilgang til spaken for justering av korsryggstøtte selv om midtsetet er oppslått, og det er positivt.

Det er også lett å finne de røde stropper man kan dra i for å legge ned seterygger, og det er også fint, at man slipper å lete etter dem, eller lure på hvor de befinner seg.

På testbilen hadde de valgt skyvedør på begge sider av lasterommet, og de hadde valgt vindu i høyre skyvedør og bak på bakdørene. Det gir en meget god oversikt fra førerplassen.

I varebiler uten vinduer bak til lasterommet så mangler en god del vinkler i forhold til oversikt, så for min del som kjører mest personbil var det helt klart veldig komfortabelt med mange vinduer i Ford Transit Connect.

Et godt ratt, et veldig greit sete og mye utstyr gjør at man her nærmer seg komforten man finner i en personbil.

Fjæringer og støydemping har også fått en ekstra dose komfort.

I denne bilen var det cruisekontroll, deilig klimaanlegg, fin infotainmentskjerm med ryggekamera og menyer det er enkelt å bruke på touchskjermen. Det er igrunnen veldig deilig med ryggekamera! Her var det også parkeringssensorer bak. Foran kan man også få sensorer, og det ville nok jeg spandert på bilen, det sparer man fort penger på i lengden med tanke på å unngå skrap og småmerker i fronten.

Man kan få bilen med automatgir også om man ønsker det, men firehjulstrekk leveres den ikke med.

Noe av det jeg opplevde som veldig deilig med Connect var de store vinduene, og det at man ikke satt så nær frontruta. Det var ihvertfall noe som gav meg komfort.

Frontruta her var utstyrt med varmetråder, det er også noe som gir komfort på vinteren.

Du kan få Connect med 1,0 liters 100hk bensinmotor, den gir deg 170NM, men jeg mistenker vel at flest går for dieselmotoren på 1,5 liter.

Da kan man velge mellom en variant med 100hk og 240NM og en med 120hk og 270NM.

Jeg testet 120hk varianten av L2 med manuelt gir som levert i Arendal koster fra kr 273 300 inkl mva + ekstrautstyr man eventuelt vil ha med.

Billigst er L1 med 100hk bensin og manuelt gir som levert i Arendal koster fra 260 200 inkl mva + ekstrautstyr.

13 100 ekstra for L2 med diesel på 120hk, joda, mistenker flest går for den motoren om de tenker seg litt om.

Takk til Arendal Auto som nominerte Ford Transit Connect til Årets Varebil 2019.

Det er lokale bilforhandlere i Arendal som får velge sine kandidater, og jeg kan vel avsløre at det blir nominert biler i ulike størrelser, alt ettersom hvilken bil forhandleren mener er «mest genial for håndtverkere».

 

Husk at det er DU som bestemmer hvilken bil som vinner i en avstemming på Facebook senere i høst.

 

 

REKLAME

Dersom din bedrift ønsker et system for elektronisk kjørebok og/eller flåtestyring fra Fleet Complete kan dere nå få rabatt!

Hele 20% rabatt om du bestiller fra denne siden: fleetcomplete.no/kampanje eller oppgir «Nybiltester2019» som kampanjekode ved bestilling.

REKLAME