Foto: DS
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 har i følge WLTP målestandarden hele 58km elektrisk rekkevidde, akkurat dette fikk jeg ikke testet på den korte tiden jeg var i Paris, men at den går veldig greit elektrisk fikk jeg testet, også på motorvei.
Som regel har jeg aldri med noen form for reisebeskrivelse i de tester som lages, men akkurat denne gangen må det faktisk med en ørliten «forklaring».
Takket være elendig planlegging på Kjevik lufthavn, og dårlig sikt på Gardermoen så presterte et Norwegianfly å komme over en time forsinka til Gardermoen. En tur som tar godt under en time. Gratulerer!!
Selv om flyet jeg skulle reise med ventet ved gaten i over 45 minutter på avising etter jeg hadde kommet til Gardermoen , så var jo gaten lukket, og jeg måtte ta «neste fly» som gikk på kvelden. Dermed ble denne testen en del kortere enn det DS Norge og jeg hadde sett for oss.
Jeg kom ganske direkte fra flyplassen og inn i DS 7 Crossback E-Tense 4×4, og ettersom hele «navnet» på denne bilen er så langt så nøyer jeg med å skrive DS 7 i resten av denne testen.
Det første som slo meg da jeg sto utenfor var et stilig design, både foran og bak. Det neste er designet innvendig i bilen, her i utstyrsnivå Rivoli.
…men har ikke jeg sett en DS 7 før? Joda, en Performance Line – den testen finner du her.
Det å sette seg inn føltes som å sette seg i en meget god stressless, og det er jo igrunnen ikke feil når man har vært en lang dag på reise.
Foto: DS
Slik kan også interiøret se ut, og det kan være lurt å teste, for jeg synes nok at Rivoli setene var en del mer komfortable enn Performance Line setene jeg har testet før. Når seter er så gode at jeg nevner det såpass som jeg gjør her, så er de så gode at de bør oppleves.
Det bør nevnes at DS 7 som ladbar hybrid kun leveres i en svært velutstyrt Grand Chic utgave.
Foto: DS
I tillegg til setekomfort er design en meget sterk side DS virkelig har blitt gode på, og er du litt over middels glad i design er det lett å bli glad av både eksteriør og interiørvalgene DS gir deg i sin DS 7.
Stor og deilig infotainmentskjerm, som forøvrig har fått seg en ny knapp i den ladbare hybriden.
Foto: DS
Her kan du styre med ulike strøminnstillinger og visninger i displayet, slik at du kan se hvor bilens fremdrift kommer fra.
Slik ser den menyen ut, med fire ulike «arkfaner» der kan stille inn det du ønsker som har med strøm og lading å gjøre.
DS 7 har som ladbar hybrid en 1,6 liters bensinmotor med 200hk som kombineres med 2 elektriske motorer på 110hk – dette gir en samlet systemeffekt på 300hk. Uavhengig av batteriets status har du alltid 4×4 tilgjengelig.
Kjøremodus velger du med en knapp på høyre side av girspaken, alt fra ren elektrisk kjøring via hybrid til 4×4.
Jeg opplevde ikke at DS 7 var noen racerbil, men at den hadde rikelig med krefter til alle former for akselerasjon.
En komfort som kanskje kan oppleves noe duvende, litt flyvende-teppe-følelse over ujevnhetene i gatene i Paris. Denne opplevelsen av komfort var også noe som festet seg like sterkt som de komfortable setene og det lekre designet.
Foto: DS
De som kom fram til Paris tidligere på dagen fikk kjøre DS7 i terrengløype med skikkelig glatt og sleip regnvåt gjørme, så jeg snakket litt med dem om hvordan de opplevde 4×4 egenskapene til bilen.
Det som ble sagt var at systemet gav kraft til hjul som hadde grep, slik at du kom deg fram.
Jeg skal naturligvis få testet dette når DS7 er mulig å ta med til litt glatte bakker i Norge etterhvert.
Den korte testruta jeg hadde i Pariskvelden inneholdt litt motorvei, og fartsgrensen var der som i Norge 110 km/t, og dette var det null problemer for DS7 å kjøre elektrisk.
Rattet du ser til høyre for 111 er symbolet for kjøreassistenten som du kan aktivere med cruisekontrollen dersom du vil at bilen skal hjelpe deg med å holde bilen i kjørefeltet.
Den litt finurlige saken helt nede til høyre i bildekanten er systemet som sjekker om du er «våken nok» i blikket ditt, eller om det snart er lurt med en liten pause fra kjøringen. Dette er frivillig og ekstratustyr, men er nok en god sikkerhet, for mange ulykker skjer på grunn av at folk ikke tar nok pauser.
Under bakspeilet var det en lampe som kan leses av geofencingsystemer som nok kan dukke opp i en del store europeiske byer som sliter med forurensning fra bilismen i byen. Lyset forteller systemet at du kjører elektrisk, og at du dermed «slipper inn».
Det er ikke fastlagt hvordan ulike byer vil bruke slike systemer, men ulike bompengesatser er en mulighet, bøter fordi du kjører noe inn i byen som ikke skal inn dit på definerte tidspunkt er en annen mulighet, så får man se hva politikerne lander på til slutt.
Foto: DS
Ser man på «tallenes tale» er den akselerasjonen jeg opplevde som rask, såpass rask at 0-100 går unna på 5,9 sekunder, og du merker at de 500NM drar bilen veldig kraftfullt avgårde.
Dette kan jo høres veldig sportslig ut, men er altså komfortabelt satt opp, derfor får man denne «flyvende-teppe-følelsen».
Kreftene går gjennom en 8-trinns automatkasse som skifter gir på en måte som er med på å bidra til bilens komfort.
Foto: DS
Ladehastighet kommer litt an på hva slags ladeforhold du har hjemme, men har du 7,4 kW/32A lademulighet så tar lading fra tomt til fullt batteri 1 time og 45 minutter.
På en 8A sikring/kurs så tar det 7 timer, hvilket betyr at alle får ladet opp sin DS 7 i løpet av natta.
Det du må tenke over er om det er ok for deg å lade hver kveld? Svaret her bør bli ja før du løper og kjøper deg en ladbar hybrid, for det er først da du får glede av bilens elektriske fordeler.
Foto: DS
I temperaturer over 0 grader kan du kjøre på kun elektrisitet, er det mellom 0 og minus 10 vil bensinmotoren være i gang for å holde seg varm til den skal bidra, dette for å forlenge bensinmotorens levetid. Er det kaldere enn minus 10 kan du nok ikke kjøre din DS 7 E-Tense elektrisk, da blir det bensin.
Foto: DS
Jeg skulle gjerne kjørt DS 7 E-Tense 4×4 mer enn jeg rakk, for når en bil leverer god komfort, god akselerasjon og godt design så blir jeg jo bare glad av å kjøre den.
Men hva koster den?
kr 570 000 starter den på, og fra lista over ekstra utstyr blir det fort lakk til 7500 (hvit perlemor 8500). Jeg er veldig glad i massasje, så jeg hadde nok lagt på 8500 for å få ventilerte seter med massasje. 14 900 for 360 kamera og night vision – det siste var veldig kjekt i Pariskvelden, for ikke alle går over veien der de skal i Paris. Bagasjenett til tak og hengerfeste blir det nok også 2500 og 10 900. Og man kan legge inn bedre stereoanlegg, dashcam og en del annet om man ønsker det også.
Foto: DS
Bagasjerommet er godt utformet, og lider ingen nød av at DS 7 har blitt en ladbar hybrid, her er det plass til 555 liter under toppen av bakseteryggen, og man trenger jo ikke stoppe der om man har sikkerhetsnett til bagasjen.
Hengerfeste kan man jo bruke også til å dra med seg litt ekstra – så lenge vekten ikke går over 1200kg.
Den ladbare hybriden veier 400kg mer enn en DS 7 som ikke er ladbar hybrid, 1900kg veier den ladbare hybriden.
Foto: DS
Jeg skal ikke påstå at DS 7 Crossback E-Tense 4×4 er den mest komfortable ladbare hybriden med 4×4 på markedet, men om du finner en som er mer komfortabel, og som man får kjøpt komplett utstyrt med «mye ekstra» til under 650 000 så hører jeg gjerne fra deg, for jeg vet ikke hvilken det skulle være.
Takk til DS Norge som klarte å fikse prøvekjøring lenge etter at denslags egentlig var avsluttet for dagen!
Disclaimer:
Nybiltester fikk dekket reise fra Norge til Paris og oppholdet i Paris av DS i forbindelse med denne pressekjøringen av bilen.