BMW X2 er laget for deg som har mer sansen for design enn du har behov for plass, og den er også laget for deg som bryr deg mer om kjøreegenskaper enn plass.
Her er plass i baksetet og bagasjerom byttet ut med et lavere karosseri som gir et stilig design og bedre kjøreegenskaper.
Om man skal definerer BMW X2 som kompakt SUV eller crossover kan man jo diskutere.
Bakkeklaringen er på 14,7 cm, en del lavere enn for en X2 som ikke er ladbar hybrid fordi eksosanlegget er lagt annerledes for den ladbare hybriden.
Man har et xDrive system av den «enkle typen» som nok likevel gjør at man kommer seg greit opp vanlige bakker som er glatte.
Da vi testet den elektriske rekkevidden var det litt varme dager på Sørlandet, og temperaturen var på over 21 grader pluss. Det gjør jo at man gjerne kommer en god del lenger elektrisk enn om temperaturen er lavere enn 10 grader pluss.
Likevel synes vi nok at 58,2km elektrisk var en del mer enn forventet ettersom man på BMW sine tekniske data får oppgitt en forventet rekkevidde på opptil 50km elektrisk ut fra WLTP-testdata.
Vår testløype går gjennom Grimstad by, via Uia til Rv420 som brukes til IKEA, videre gjennom Sørlandsparken og forbi Kjevik retning Birkeland. Dette er veier med fartsgrenser på 50-70 km/t i all hovedsak, og med rundkjøringer og kryss som gir en del akselerasjonsbehov.
Noe av grunnen til at vi kom langt elektrisk var det svært lave forbruket vi oppnådde under testen. 13,9 kWt/100km er lavere forbruk enn mange elbiler har i samme kjørerute. Et forbruk vi lot oss imponere av!
Fra IKEA ved Sørlandsparken og til Grimstad er det 100 km/t hele veien, og vi la cruisekontrollen i 100 km/t for å sjekke hva forbruket ble med nytømt batteri.
0,57 liter på mila er ikke så galt med tanke på bilens aerodynamiske utforming, SUV-formatet er jo ikke helt optimal med tanke på luftmotstanden.
Her kan man kjøre i all hovedsak elektrisk i hverdagen, og så blir ikke forbruket så galt på langturen heller.
Litt levende bilder av BMW X2 i videoklippet ovenfor her. Følg oss gjerne på YouTube! Videoklippene våre kommer ut litt før den skriftlige testen er publisert.
Skal du få fullt utbytte av en ladbar hybrid bør du ha ladeboks hjemme, slik at du kan starte neste dag med full-ladet bil, eventuelt lade litt når du kommer fra jobb så kveldens kjøring også kan foregå elektrisk.
Noen kjøper ladbare hybrider på grunn av avgiftsrabatten som gjør at man får mye krefter for pengene i en ladbar hybrid.
Jeg vil nok likevel mene at det å kjøpe en fantastisk god saus, men så droppe å varme opp sausen før middag ikke gir full glede av sausen man har kjøpt… litt merkelig bilde det der merker jeg, men poenget er at man ikke får full glede av en ladbar hybrid dersom man ikke kan lade den hjemme.
I testbilen var det masse ekstrautstyr, som for eksempel disse sportssetene med elektrisk justering, og til og med justering av sideklemmingen i setet, og med minnefunksjon.
Jeg som er bred over baken kan forså at en del synes disse setene blir litt smale, men for de som ikke er så brede over baken er dette fantastisk gode seter.
Kanskje litt tradisjonelle intrumenter bakom et meget tykt og godt ratt. Kanskje også en litt tradisjonell girspak, som etter min smak godt kunne vært noe mindre i størrelse.
Liker veldig godt joystickløsningen BMW har til sin infotainmentskjerm, slik at man ikke «må» trykke på skjermen med fingrene om man ikke ønsker det.
Til venstre for girspaken er det knapper for kjøremodus, og kjøremodus SPORT gir denne bilen en ekstra dimensjon når du er på svingete veier og alene i bilen.
BMW er direkte gode på kjøregleden som leveres i BMW X2 xDrive 25e, og utnytter de 220hk og 385NM på en helt fantastisk god måte!
Det er rett og slett så moro at man må oppleve det selv for å forstå det skikkelig.
En ryddig midtkonsoll som man raskt får oversikten over, hurtigknappene er heldigvis noe BMW fant tilbake til, for det er langt bedre enn å klikke seg 7 klikk eller mer i bilens i-Drive system for å finne fram.
Fantastisk godt ryggekamera, og ettersom man ikke har verdens beste utsikt gjennom den vesle bakruta anbefales ryggekamera på det varmeste.
Utsikten gjennom frontruta er meget god, og bidrar sammen med god oversikt i kupéen til en avslappet og komfortabel kjøretur.
Lydløst er det ikke i en BMW X2, det skal liksom oppleves at X3 er et hakk over X2 på lydisolering, og at X5 er enda et hakk over X3 igjen.
I en BMW X2 er ikke bakseteplassen prioritert, og man kan se at sitteputene ikke er veldig lange baki der.
Hvert sete har en hempe man kan dra i for å justere vinkelen på ryggen individuelt, og den kan man også bruke for å legge ned setet man ønsker å legge ned.
Hodeplassen er ikke tilstrekkelig for min del i baksetet, jeg får ikke strukket ut hodet, og må eventuelt sitte ganske fremoverlent baki her. Jeg er 184cm lang og har som nevnt en stor bakende og har en lang rygg, men jeg vil anta at man opplever litt bedre plass til hodet om man er lavere enn 175 cm baki her.
Med en sjåfør som er litt kortere enn meg, og som kan ha førersetet noe lenger fram enn meg, så blir raskt kneplassen akseptabel, men jeg kan ikke påstå at jeg har bra plass til knærne mine når jeg sitter bakom meg selv i BMW X2.
Dersom man er en eller to der bak kan man dra ned et armlene med koppholdere.
Som du kan se i videoklippet fra bagasjerommet er det ikke noen grunn til å ha ladekabler i bagasjerommet som rommer 410 liter, for det er et romslig rom under gulvet til ladekabler.
Tredelt baksete og 12V finner man også baki her. Hengerfeste får du ikke til denne bilen, dersom du må ha hengerfeste er kanskje BMW 330e xDrive Touring M Sport et bedre alternativ?
Taklast kan du ha, opptil 75kg.
BMW har to varianter av sitt xDrive firehjulstrekksystem, og BMW X2 er utstyrt med «den enkle» varianten, mens X3 og X5 har det som ofte defineres som «ekte xDrive».
Det betyr lite for de som skal komme seg opp den glatte bakken hjem, men mer for de som virkelig trenger avansert firehjulstrekksystem for å komme seg fram den ekstra vanskelige veien til hytta eller gården.
Vi hadde bilen såpass kort tid at vi ikke var på noen langtur med den, men vi mistenker at det er en behagelig opplevelse om du trives med setet.
Det er enda en bil fra BMW som kombinerer moro med fornuft, en kombinasjon vi synes det er lett å bli glad i.
Prismessig starter BMW X2 xDrive 25e på kr 471 500, og vil du ha en M Sport starter den på 524 900.
Man har massevis av ekstrautstyr å velge mellom til en BMW X2, så hva sluttprisen lander på kommer an på hvor glad du er i ekstrautstyr. Testbilen kostet kr 598 550.
Takk til Bavaria Sør i Arendal for lånet av BMW X2 xDrive 25e M Sport!